UMULIG Å JOBBE: Mange opplever ettermiddagstrøtthet som plagsomt og har problemer med å konsentrere seg hele arbeidsdagen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no
UMULIG Å JOBBE: Mange opplever ettermiddagstrøtthet som plagsomt og har problemer med å konsentrere seg hele arbeidsdagen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.noVis mer

Ta knekken på jobbtrøttheten

Det handler om hva du spiser til lunsj.

Det er klassisk. Et sted mellom to og fire forsvinner konsentrasjonen som dugg for sola, og det kjennes som hjernecellene svømmer i sirup.

Får ventilasjonen på arbeidsplassen hikke hver ettermiddag, eller er det andre mekanismer som står bak?

Anonyme brødskiver kan lyve Det er ikke bare søvnen og kvaliteten på denne som avgjør om du klarer å holde fokus hele arbeidsdagen.

Hva du spiser til lunsj, kan påvirke hvor trøtt du blir på ettermiddagen.

- Spiser du lunsj i tolvtida, bruker magen et par timer på å fordøye maten. I denne prosessen stiger blodsukkeret litt, før det synker igjen. Insulinet følger denne «banen» opp og ned. Og når blodsukkeret og insulinet synker igjen, føler vi oss ukonsentrerte, slappe og trette, forklarer ernæringsfysiolog Lise von Krogh til Kvinneguiden.no.

- Består lunsjen din av mat med raske karbohydrater, eller du avslutter lunsjen med noe søtt, vil blodsukkerstigningen og dermed -senkningen være større, enn om du spiser mat som gir mindre svingninger.

Husk at brød som ser grovt ut, ikke nødvendigvis er det. Hvis brødskivene ligger klare i kantina, kan det være lurt å spørre de ansatte hva slags brød det er, slik at du ikke ender med å spise noe som tilsvarer loff på brødskalaen.

- Du kan også få store svingninger hvis du faller for fristelsen til å avslutte måltidet med noe søtt, som et vaffelhjerte med syltetøy eller sjokolade. Eller hvis du drikker rikelig med juice, brus eller sterk saft til maten.

Vi mangler et måltid Von Krogh sier det er forskjell på ulike typer ettermiddagstrøtthet.

- Det kan være at du spiser lunsj klokka elleve, og blir sliten og ufokusert i fire-femtida. Men da er det av helt andre årsaker enn den søte avslutningen på lunsjen.

Opplever du å bli ukonsentrert og slapp rett før eller etter du forlater jobben, har du mest sannsynlig et energibehov som ikke er blitt dekket.

- Vi mangler et måltid på dette tidspunktet i dagens samfunn. Før spiste man middag i tre-firetida. Men i dag spiser mange tidligst i femtida. Opplever du ettermiddagstrøtthet i denne perioden, trenger du mat og sunn energi. Men her må man velge klokt, advarer hun.

- En skive grovbrød, et knekkebrød, grov sandwich med pålegg som egg/laks eller skinke/ost, usaltede nøtter eller nøttemiks er gode eksempler.

- Har du litt ekstra tid til å spise, så kan en salat eller suppe også være et godt alternativ. Og ta deg heller en kopp kaffe eller te, framfor brus. Kaffe kan også kvikke opp, mens brus gir deg bare unyttig sukker.

Søvnmangelens bleke avtrykk Hva vi velger å spise til lunsj, påvirker hvor trøtte vi er om ettermiddagen, altså.

Men det er andre ting som kan spille inn.

Overlege Olav Skatvedt, daglig leder i Søvnspesialisten, har arbeidet med pasienter med søvnsykdommer siden 1987.

- Døgnuret vårt har en dip to ganger i døgnet som gir økt trøtthet om kvelden og om ettermiddagen. Det kan ikke forebygges, men man får det best hvis man sover lenge nok om natta, sier Skatvedt.

Bedre enn kaffe, mosjon og lur? Selv om ikke trøttheten kan forebygges, kan den begrenses.

Passer du på hva du spiser og når, slik von Krogh forklarer, og passer på å ta nok pauser i arbeidet, og få opp sirkulasjonen i kroppen ved å bevege deg litt, kan ettermiddagstrøttheten oppleves mildere.

Et nettsted mener meditasjon er løsningen.

- Meditasjon er bedre enn både koffein, mosjon og en lur på sofaen når du vil komme deg ut av den tunge ettermiddagstrøttheten, skriver nettstedet iForm.no.

De henviser til en undersøkelse der forskerne bestemte seg for å finne ut hva som er den beste energikuren av de fire metodene. Forskerne delte testpersonene inn i grupper som skulle gjøre følgende: drikke tre kopper kaffe i løpet av en time, meditere i 40 minutter, løpe i 20 minutter eller sove i 15 minutter.

Deretter ble forsøkspersonene testet i såkalt psychomotor vigilance - en test som inneholder en rekke fysiske og mentale øvelser som viser hvor trøtt den aktuelle personen er.

Og mest opplagt var altså de personene som hadde meditert. Kaffedrikkerne klarte seg nest best, og på en delt sisteplass kom de som hadde sovet eller mosjonert - der var det ingen målbar effekt på trøttheten.

Les også:
Disse uvanene kan være skadelige for deg
- Mitt navn er Rar Sæd
Tightstabbene du ikke vil gjøre
- Ingen ting som heter tung benbygning

Saken ble opprinnelig skrevet av Kvinneguiden for Klikk.no. Les her.

INGEN BERG-OG-DALBANE: Du kan begrense effekten av ettermiddagstrøtthet ved å spise riktig til lunsj. En god strekk eller spasertur vil også hjelpe, for ikke å snakke om meditasjon. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no
INGEN BERG-OG-DALBANE: Du kan begrense effekten av ettermiddagstrøtthet ved å spise riktig til lunsj. En god strekk eller spasertur vil også hjelpe, for ikke å snakke om meditasjon. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no Vis mer