Ta på deg maske og gå på fest

Det er tid for karneval i Venezia.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet Søndag): Tre florlette alver med konkylier i håret flagrer over Markusplassen.

På et lite torg løper små sjørøvere rundt, og i en krok slår paven av en prat med djevelen.

Det er karnevalstid i Venezia.

- Det er en drøm.

Det er som å reise tilbake i tid, til et annet århundre.

Man kan nesten lukte tilstedeværelsen til Vivaldi og Casanova, sier André og Marie-Pierre Hanquez entusiastisk.

Det franske ekteparet er her for femte år på rad, og er ikledd nydelige kostymer i ekte 1700-talls stil, laget av monsieuren selv.

EN DRØM: Franske Marie-Pierre Hanquez, som er her for femte gang, mener karnevalet i Venezia er som å reise tilbake i tid. Alle foto: LINN HERREDSVELA og HÅVARD LANDRØ
FORBEREDELSER: Karnevalssminken legges.
PUST I BAKKEN: Fem minutters pause og en røyk.
KARNEVAL: Fargerik hodepryd i Venezia.
KONTRASTER: Masker i rødt og hvitt.
FORAN DOGEPALASSET: Danielle Vandermeersch fra Frankrike har jobbet i to måneder med sitt og mannen Hervés 1700-tallskostyme.
HEMMELIGHETSFULL: Når ingen vet hvem man er, kan man gjøre hva man vil.
VARMT BAK MASKEN: Mange tar seg en velfortjent pause under festlighetene.
MASKEMAKER: Hos Alberto Sarria Masks kan du både kjøpe og lage masker. Her er Ugo i full sving.
FORVANDLING: Små prinsesser må også bli malt.
KARNEVALETS KONGE? Et realt karnevalsbrøl.
KARNEVALSDRONNING: I overdådig drakt og fantastisk hodepynt.

Også Hervé og Danielle Vandermeersch har tatt turen fra Frankrike til Venezia for å delta i byens «carnevale». De kan krysse av for fire karneval.

- Vi liker å komme hit og se på alle de flotte kostymene, sier Hervé.

Og de ser ikke så verst ut selv heller. I to måneder har Danielle jobbet med kostymene, som er drakter à la 1700-tallet.

Et par som har valgt et annet tema for utkledningen, er Paul og Bel White fra England.

Mens de er i Venezia er de «Puss in Boots». Bel har brukt to måneder på å sy kostymene til seg selv og ektemannen.

- Jo visst er det mye arbeid, men jeg liker å gjøre det. Og så er det veldig morsomt å komme hit og se så mange andre som er kledd ut, sier hun.

Det er det sjette året de er her, og de kan lett forklare hvorfor de stadig vender tilbake.

- Byen er så vakker, og vi føler oss veldig velkomne. Og så er det gøy. Det er en fantastisk byfest, sier Paul.

DET RINGER: Gammel tradisjon møter den moderne tid på karnevalet i Venezia. Foto: LINN HERREDSVELA og HÅVARD LANDRØ
DET RINGER: Gammel tradisjon møter den moderne tid på karnevalet i Venezia. Foto: LINN HERREDSVELA og HÅVARD LANDRØ Vis mer

Utenfor togstasjonen, Santa Lucia, står en skokk med ansiktsmalere klare til å ta imot folkestrømmen som kommer fra fastlandet.

Og det er ikke bare barna de sikter seg inn på. Her males det på både unge og gamle ansikt.

Det tar neppe lang tid før du merker at du har forlatt den virkelige verden til fordel for en by med et helt annet tidsperspektiv, og hvor en del sosiale normer er lagt på is.

Det er som om hele øya, som vanligvis minner om et stort museum, er blitt til et festivalområde.

Følger du folkestrømmen over Grand Canal til Santa Croce-distriktet og videre mot Rialtobrua og Markusplassen, så er sjansen stor for at du møter både Casanova, Snøhvit og en Teletubbie på veien.

Folk i alle aldrer kjøper masker, kapper og hatter, og gleder seg over å få være annerledes i noen timer.

Hvis du virkelig vil få en følelse av det gamle Venezia, så kan du gå på ball i et av de mange palazzoene.

Dette er staselige greier med ekstravagante kostymer og høye parykker. Men også inngangsprisen er høy, fra 250 euro og oppover.

BLOMSTRENDE KOSTYME: Våren er på vei! Alle foto: LINN HERREDSVELA og HÅVARD LANDRØ
BLOMSTRENDE KOSTYME: Våren er på vei! Alle foto: LINN HERREDSVELA og HÅVARD LANDRØ Vis mer

Synes du det blir for stivt, kan du likevel få en fantastisk karnevalsopplevelse.

Dette er først og fremst en folkefest, og det er i gatene og på campoene (plass eller torg) det skjer.

På Campo Santo Stefano kan du more deg med dukketeater og kostymeshopping, på Campo San Polo er det satt opp en skøytebane for anledningen.

På Markusplassen finner du hovedscenen, hvor både konserter og teaterforestillinger tar plass.

Utpå kvelden heves lydnivået noen hakk med band som holder minikonserter flere steder i byen.

På øyas festcampo, Santa Margherita, fylles barene og kafeene raskere opp enn vanlig med festglad ungdom på jakt etter en spritz, Venezias røde drink.

Det første karnevalet i Venezia var i 1296.

Akkurat som alle andre karneval, var dette en markering før fasten, samtidig som de sosiale skillene ble visket ut.

I løpet av disse dagene spilte det ingen rolle hvor du var på den sosiale rangstigen; nå var alle likemenn.

Karnevalet i Venezia hadde imidlertid flere viktige funksjoner.

Det skulle blant annet vise byens rikdom og styrke utad, og det skulle fremme handel.

Det var stort fokus på å tjene penger, og handelsstanden gjorde hva den kunne for å lokke flest mulig til byen.

Selv om mye har forandret seg på 700 år, er det tydeligvis visse ting som fortsatt er like.

Noe av det som gjør karnevalet i Venezia unikt, er maskene. Maskebruken stammer likevel ikke fra karnevalet.

- De tradisjonelle maskene kalles for «bauta» eller «larva», og de ble brukt på flere samfunnsnivå.

Det kunne blant annet være innenfor det religiøse og det politiske livet.

Man brukte for eksempel masker for å være anonym ved stemmegivning, forteller Ugo Sarria, maskemaker ved Alberto Sarria Masks.

Anonymiteten som maskene ga, ble også utnyttet på privat basis.

Venetianerne var kjent for å være svært liberale, og de elsket å more seg, særlig ved kasinobordet.

Problemene kom selvsagt når man ikke visste hvem som hadde tapt og hvem som skyldte penger, ettersom alle gikk med masker.

For å få gamblingen under kontroll, ble det derfor innført forbud mot å ha på seg masker i kasinoene.

Det kom flere lover som skulle kontrollere de frigjorte italienerne, og en av de mest omveltende kom i 1608.

Fra å kunne bruke masker store deler av året, var det nå bare tillatt under karnevalet og ved offisielle sammenkomster.

Dermed gjaldt det å utnytte karnevalet for alt det var verdt. På 1700-tallet tok det helt av.

STRAKS KLAR FOR KARNEVAL: Godt å få litt hjelp med sminken.
STRAKS KLAR FOR KARNEVAL: Godt å få litt hjelp med sminken. Vis mer

Festlighetene skulle egentlig vare i 40 dager, men den gang kunne de pågå i seks måneder.

Alle gikk med masker, rike og fattige, prester og prostituerte. Til og med tiggerne hadde masker på seg.

Og med masker som skjulte ens identitet, kunne en gjøre nærmest hva som helst, alt fra å hviske både konspirasjoner og kjærlighetserklæringer i ørene på hverandre til å ha sex i bakgatene.

Karnevalet i dag er ikke like løssluppent, men det er fortsatt en tid der alt snus på hodet.

Venezia beskrives gjerne som «en gammel dame». Hun er elegant, kultivert, legger seg tidlig, og går sjelden av skaftet.

Men når det er karneval, tar også hun på seg masken og lever ut sine godt skjulte sider.

sondag@dagbladet.no

SELVGJORT: Marie-Pierre og André Hanquez er på karneval i selvlagde 1700-tallskostymer.
SELVGJORT: Marie-Pierre og André Hanquez er på karneval i selvlagde 1700-tallskostymer. Vis mer
MASKER FOR ALLE: Maskene er noe av det som gjør karnevalet i Venezia unikt.
MASKER FOR ALLE: Maskene er noe av det som gjør karnevalet i Venezia unikt. Vis mer