Tåler Årets Bil norsk vinter? Her er svaret!

Vi kjørte langtest på skikkelig norsk vinterføre.

Les alt om Årets Bil 2014 her!

Tesla mener Årets Bil 2014 er mer enn god nok til å dekke inn alle kjøresituasjoner en gjennomsnittlig nordmann med familie begir seg ut på.

Den største utfordringen en bil må klare i dag, er turen fra hjemmet til hytta. Ikke noen big deal for vanlige familiebiler, men et enormt hinder for dagens elektriske kjøretøy.

Elbilens mareritt Turen fra hus til hytte inneholder alle elementer som potensielt kan ta knekken på rekkevidden. Høydeforskjell, titalls mil i kjørelengde, lave temperaturer og fullastet bil.

VINTERBIL? Tesla Model S på Geilo etter å ha kjørt fullastet fra Oslo. Foto: Stein Inge Stølen
VINTERBIL? Tesla Model S på Geilo etter å ha kjørt fullastet fra Oslo. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Men Tesla lar seg ikke affisere av slikt. De går hardt ut og lover hele 400 kilometers rekkevidde på vinterstid.

Løypa vi skal kjøre går fra Oslo til Geilo. Hele 270 kilometer, noe som er godt over gjennomsnittet for avstand mellom hus og hytte i Norge. Dessuten stiger ruta med hele 800 høydemeter, noe som vil sette rekkevidden på en seriøs prøve.

Teslaen har et oppgitt bagasjevolum på hele 736 liter, som økes til 1642 liter hvis du legger ned baksetene. For å teste ut denne ambisiøse påstanden, laster vi bilen full. 100 kilo ekstra vekt, gjør også testen mer realistisk. Det utgjør omtrent det samme som en ekstra passasjer og vanlig helgetur-bagasje.

TÅLER VINTER: Teslas vinteregenskaper har for mange vært et usikkerhetsmoment. Vår test viser at bilen duger også når det er kaldt ute. Foto: Stein Inge Stølen
TÅLER VINTER: Teslas vinteregenskaper har for mange vært et usikkerhetsmoment. Vår test viser at bilen duger også når det er kaldt ute. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Starten går, og vi konstaterer umiddelbart at kjøreegenskapene er i første klasse. Luftfjæringen skjuler vekta på imponerende vis, og den føles langt mindre ut enn den er når veien blir svingete. Akselerasjonen er voldsom og brå - og en helt utrolig opplevelse.

Triptelleren bikker 200 kilometer etter å ha kjørt noen omveier, og det er fortsatt strøm igjen. Dette føles veldig rart. En Nissan Leaf klarer kanskje 150 kilometer med lett gassfot på flatmark vinterstid. Nå har vi kjørt ytterligere 50 kilometer, i konstant stigning. Med mange tråkk for å kjenne på den sinnssyke kraften. I en bil som veier 600 kilo mer.

Lav takhøyde Batteripakkens lave tyngdepunkt gjør underverker for kjøreegenskapene. Vektfordelingen er gunstige 48 prosent foran og 52 prosent bak. Men på snø- og isdekke er det ingenting som kan skjule 2,3 tonn bil, passasjer og bagasje. Derfor må du ikke finne på å skru av ESP-systemet.

Underveis prøver vi å finne noe negativt: Takhøyden i baksetet kunne vært bedre, opplevd kvalitet er ikke helt på premium-nivå, den mangler moderne systemer for aktiv sikkerhet og betjeningen av den gigantiske 17-tomsskjermen kan ta en del oppmerksomhet bort fra veien.

EL-GIGANT: Tesla Model S er fem meter lang og hele 196 cm bred. Det merkes ved bykjøring, men du får det igjen i solide plassforhold. Foto: Stein Inge Stølen
EL-GIGANT: Tesla Model S er fem meter lang og hele 196 cm bred. Det merkes ved bykjøring, men du får det igjen i solide plassforhold. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Dessuten er ladetiden svært lang i vanlig strømuttak. Hele 30 timer fra 0 til «full tank».

Nå er det bare to-tre mil igjen til Gol. En stiplet linje har dukket opp i energi-meteret i displayet.

En mil seinere dukker en beskjed opp på den digre 17-tommers skjermen i midtkonsollen: «There will be significantly less energy available from your battery if it gets colder. We recommend charging now.»

GIGA-SKJERM: Det mest prangende i interiøret er den 17 tommer store og berøringsfølsomme skjermen. Den gir tilgang til en mengde innhold, og den tilbyr mobile tilkoblingsmuligheter som 3G og WiFi. Foto: Stein Inge Stølen
GIGA-SKJERM: Det mest prangende i interiøret er den 17 tommer store og berøringsfølsomme skjermen. Den gir tilgang til en mengde innhold, og den tilbyr mobile tilkoblingsmuligheter som 3G og WiFi. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Bilen har nå kun halv kraft tilgjengelig. Fortsatt mer enn nok til vanlig kjøring, men slutten er utvilsomt nær.

Endelig passerer vi Geilo-skiltet. Framme! Rekkevidden lyser 29 kilometer. Men vi har kjørt 272 kilometer, noe som betyr at 300 kilometer teknisk sett er innenfor.

I tillegg har vi spart over 300 kroner i drivstoff og bompenger på turen.

Holder hva den lover Konklusjon: Tesla lover 400 kilometer på flatmark. Den amerikanske demobilen vi kjører har ikke de samme kaldværstilpasningene som de «norske» Model S-ene har, og likevel greier den 300 kilometer i oppoverbakke i minusgrader med 100 kilo ekstra bagasje og tung gassfot.

Hvis du vurderer en Tesla Model S og bekymrer deg for rekkevidden, kan du ta det helt med ro. Den holder det den lover. Med utbygging av de nye superladerne som gir 80 prosent i løpet av én halvtimes lading, er det heller ingen grunn til ikke å kaste seg på ventelista.

For dette er bilen alle vil ha lyst på i åra som kommer.

En soleklar sekser på terningen!

NB: Denne testen ble gjort forrige vinter.