Tallene som ikke stemmer

Derfor må bilene måles på nye måter.

FEIL I PRAKSIS: Bilprodusentene tyr til alle lovlige midler for å kunne oppgi et lavt forbruk på nye biler.  Foto: PER ERVLAND / DINSIDE.NO
FEIL I PRAKSIS: Bilprodusentene tyr til alle lovlige midler for å kunne oppgi et lavt forbruk på nye biler. Foto: PER ERVLAND / DINSIDE.NO Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dinside Som vi har skrevet tidligere, er forskjellen mellom faktisk drivstoffforbruk og oppgitt forbruk på bilparken sterkt sprikende. Nå blir det bekreftet i en ny rapport.

Rapporten (fra ICCT, The International Council on Clean Transportation) legger resultatene fra en halv million biler til grunn, og dommen er ikke oppløftende. Det betyr endringer, og muligens dyrere biler for deg og meg.

Visste du at skiboksen er en skikkelig forbruksfelle?

Bruker mye mer enn vi tror For selv om produsentene krymper forbrukstallene fra år til år, så er det lite som tyder på at det faktiske forbruket minsker så mye. Forbruket de oppgir er selvfølgelig riktig ut fra målemetodene, men resultatet er likevel feil.

I 2001 var forskjellen mellom oppgitt- og faktisk forbruk åtte prosent. I 2013 var tallet økt til 31 prosent, med andre ord nær fire ganger så stor differanse.

Av de bilprodusentene som har styggest tall troner Mercedes-Benz helt øverst på tronen, med 38 prosent avvik i gjennomsnitt. Brutt ned på modell ser det aller verst ut for Mercedes-Benz E-klasse, som har 45 prosent avvik fra oppgitt forbruk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer