NYBAKT MAMMA: Anita (41) og Eugene fikk en datter for sju dager siden. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
NYBAKT MAMMA: Anita (41) og Eugene fikk en datter for sju dager siden. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Tallet på mammaer som Anita (41) er tredoblet på 50 år

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Risikoen for misdannelser, komplikasjoner, spontanabort og keisersnitt øker for hvert år kvinnen eldes. Likevel får stadig flere voksne kvinner barn.

På fanget til 41 år gamle Anita Wold ligger ei lita jente. Hun er sju dager gammel. Og resultatet av en kvinnes lange kamp om å få bli mamma.

- Man tenker at man har god tid. Jeg ante ikke at det kunne bli så vanskelig, sier den nybakte mammaen fra leiligheten på Grünerløkka i Oslo.

«Jeg ville reise, se verden, ha det gøy. Og så møtte jeg kjæresten først da jeg var 36.» Anita Wold, nybakt mamma.

Hun er langt ifra den eneste som føder i voksen alder. Mens det er godt kjent at førstefødendes alder har økt betraktelig de siste åra (fra 25,2 på 80/90-tallet til 28,8 år i 2015 år, ifølge FHI), er det først nå Folkhelseinstituttet kommer med virkelig beskrivende statistikk:

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.(*Ukepris er 55 kr/uke)
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn