REVOLUSJONÆR: Norwegian-boss Bjørn Kjos er klar til å innføre eget bonusprogram, men vil helst slippe.
REVOLUSJONÆR: Norwegian-boss Bjørn Kjos er klar til å innføre eget bonusprogram, men vil helst slippe.Vis mer

Tar opp kampen om SAS får gjeninnført bonusordningen

Du må betale, men aller helst vil Kjos slippe alt styret.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

FORNEBU (Dagbladet): Norwegian-boss Bjørn Kjos forsikrer at selskapet vil innføre sitt eget bonusprogram, dersom SAS får gjeninnført bonusordningen på norsk innenriks.

Men han vil aller helst slippe hele styret med bonusordningen.

- Et eget bonusprogram vil bare føre til dyrere billetter. Likevel må vi svare på konkurransen - dersom den kommer, sier Kjos til Dagbladet.
  Viktig forbud Konkurransetilsynet bestemte i 2002 at det skulle innføres et forbud mot bonusopptjening på norsk innenriks i en prøveperiode på fem år.

Bakgrunnen var den bitre bonuskampen mellom Braathens Safe og SAS, som til slutt førte til at SAS slukte hele Braathens-selskapet.

Konkurransemyndighetene mente bonusordningen ikke stimulerte nye selskaper til å konkurrere, noe Kjos bekrefter:

- Norwegian hadde aldri sett dagens lys dersom SAS hadde fått fortsette med sitt bonusprogram. Et bonusfritt innenriksmarked var selve forutsetningen for at vi kunne lykkes i å utfordre SAS, sier Kjos.
  - Passasjerene betaler Nå er Norwegian i ferd med å bli største aktør på det norske innenriksmarkedet.

Derfor har SAS søkt om å få gjeninnført bonusordningen, ettersom det ikke lenger er konkurransevridende.

Dette liker Norwegian-bossen dårlig:

- Et lojalitetsprogram vil alltid føre til nye utgifter som passasjerene må betale. Jeg er ikke uten videre med på at bonusordninger er til de reisendes beste, sier han.
  Revolusjon venter Under åpningen av Reiselivsmessen 2012 på Fornebu avslørte Bjørn Kjos noen av Norwegians planer for de kommende åra.

Han trakk spesielt fram betydningen av å få satt det nye flyet, Boeing «Dreamliner» 787, i produksjon.

- Dreamlineren kommer til å revolusjonere landistanseflyvningene. Flyet vil brenne 22-23 tonn mindre fuel på en tur-retur-reise Oslo-Bangkok. Slikt monner og kommer passasjerene til gode i form av lave priser. Vi skal fly dem for 2000 kroner, lovte Kjos.
  Billig-billig Han illustrerte med at da Norwegian entret det norske markedet med fire Fokker 50-maskiner for snart ti år siden, kostet en billett fra Oslo til Bodø like mye som en jorda-rundt-billett i dag.

- I 2002 hadde vi fire ruter, alle på norsk innenriks. I år kjøper vi 50 nye fly, flyr 300 ruter til 110 destinasjoner og frakter 16 millioner passasjerer, fortalte Kjos.

- Vi flyr for eksempel flere engelskmenn til Norge enn Ryanair, triumferte han overfor forsamlingen.
  Asiatiske horder Hans analyse av framtida er at den kommende trafikkøkningen vil skje på asiatiske ruter.

- Det vil komme horder av asiater til Europa. Trafikkøkningen fra Asia blir minst fem ganger så stor som trafikkøkningen innen Europa, hevdet Kjos.

- Derfor er det viktig at den øvrige reiselivsbransjen står parat til å ta imot alle de nye turistene, formante han.

Overfor Dagbladet avslører Kjos at han ser for seg at Stockholm blir ankomststed for trafikken fra Asia, mens Gardermoen vil ta imot passasjerene fra vest.
  Hawaii - Vi får våre første Dreamlinere om et års tid. Vi skal først åpne ruter til New York og Bangkok, og billettsalget starter trolig like over sommerferien.

Vi har ikke bestemt nye reisemål, men en destinasjon som Rio de Janeiro er jo logisk. Med de nye flyene kan vi faktisk fly direkte fra Gardermoen til Hawaii, skryter Kjos.

- Blir det aktuelt?

-Nei, er'u gæren! I hvert fall ikke med det aller første. Dessuten er Hawaii helt i yttergrensen av flyenes rekkevidde, sier Kjos og står med begge beina på bakken.