Tar to timer å fly, men likevel velger mange Rovos Rail som er en togtur på to dager

Om bord i toget kan det nesten ikke gå sakte nok.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

• Flere reisesaker på  db.no/reise.

(Magasinet Reiselyst): Den 1600 kilometer lange reisen fra Pretoria til Cape Town kan gjøres på to timer med fly, men er mye mer spennende om du bruker to dager med Rovos Rail. Tog er nemlig den perfekte tidsmaskin.

Den klassiske togturen går gjennom noe av Sør-Afrikas vakreste, men minst besøkte områder, via små landsbyer, historiske diamantgruver, vinområder og townships i Cape Town.

Likevel er det ikke opplevelsene utenfor vinduet som gjør mest inntrykk. Det er togturen i seg selv.

En historisk reise Rovos Rails grunnlegger Rohan Vos, har overført en livslang lidenskap for den tapte togreisen til et togselskap som fanger romantikken og stemningen fra en svunnen tid.

Alle de gamle vognene er kjøpt på auksjon og tidsriktig restaurert i edvardiansk stil fra begynnelsen av 1900-tallet. Det er brokademønster på seteryggene, draperte gardiner og tungt sølvbestikk på hvite duker.

Helt siden ruten startet i 1989, har Rovos Rail handlet mer om turen enn destinasjonene. Her er det den tapte kunst å reise med tog som står i fokus.

Rohan Vos har besøkt skraphandlere og søppeldynger i jakten på togvogner som kan dateres helt tilbake til 1920-tallet. Det er disse vognene du sitter om bord i her i dag.

Vos står selv og ønsker hver og en eneste gjest velkommen om bord i den ene enden av reisen - og jammen dukker han ikke opp for å ønske deg velkommen fram i den andre enden også. 

Tilbake til fortida Poenget med togturen er å ta passasjerene tilbake til ei tid da togreisen ikke bare var en viktig transportmåte, men en helt egen måte å reise på.

I dag synes vi jo det er for tregt med en to timers flytur. Om bord i et edvardiansk tog kan det nesten ikke gå sakte nok.

- Vi kan sette pris på ting som vi gjorde før - den gode samtalen og den gode stemningen. Det er helt vidunderlig, sier britiske Gavin og Sheila Scott, som har tatt reisen i anledning Sheilas 50-årsdag.

En rosa innsjø - Utenfor suser det vakre landskapet forbi i flakkende bilder. Byen er erstattet av lave åser, blomstrende bougainvillear og endeløse åkrer. Og plutselig annonserer konduktøren «flamingoer på høyre side, flamingoer på høyre side». 

Kamfers Dam er et av bare seks hekkeområder for de minste rosa flamingoene, og fra vinduet kan du se tusenvis av fugler farge innsjøen rosa.

I den bakerste togvogna, hvor de mer sosiale og feststemte har samlet seg, knipses det vilt fra digitale kameraer. De forstørrede vinduene og den åpne balkongen i denne vakre vogna fra 1938, er perfekte for å nyte den majestetiske utsikten før landskapet atter går tilbake til sine monotone åkrer.

Afrikas diamantrush Dagen derpå starter, etter en rojal frokost i spisevogna, med et stopp i de tidligere diamantgruvene i Kimberly.

- Kimberly er Afrikas diamanthovedstad. Hit kommer diamanter fra Angola, Namibia og hele Afrika for å klassifiseres, forteller den lokale guiden Jan Schyberg.

Han tar deg med inn i de gamle gruvene, verdens største menneskeskapte gruvehull Big Hole og diamantmuseet med tilhørende utsalg.

<strong>GAMMEL DAME:</strong> Både lokomotiv og vogner er originale varer fra begynnelsen av 1900-tallet. Det gamle lokomotivet får underveis hjelp av et mer stabilt og moderne lokomotiv, men er på plass i begge ender av turen. Foto: TORILD MOLAND
GAMMEL DAME: Både lokomotiv og vogner er originale varer fra begynnelsen av 1900-tallet. Det gamle lokomotivet får underveis hjelp av et mer stabilt og moderne lokomotiv, men er på plass i begge ender av turen. Foto: TORILD MOLAND Vis mer

Etter at den første diamanten ble oppdaget her i 1866, tok det ikke mange åra før Sør-Afrika fikk et formidabelt diamantrush.

I løpet av bare noen måneder strømmet tusenvis av gullgravere til Kimberly, og det var her store personligheter som den britiske imperialisten Cecil Rhodes og entreprenøren Barnay Barnato la grunnlaget for sine formuer.

Rhodes startet det sørafrikanske diamantselskapet De Beers helt tilbake i 1888, og det er fortsatt verdens største, rikeste og mektigste diamantselskap.

- Dette er den eneste dagen det er bra å reise uten kvinnelig følge, sier den franske singelreisende Freddy Zerbib med et smil, idet han passerer store vinduer med glitrende steiner.

Det store intet Stemningen er om mulig enda bedre på dag to. Nå har alle fått ristet av seg stress og pakket bort mobiltelefonene som det er forbudt å bruke utenfor kupeene.

Utenfor vinduet er landskapet blitt tørt og karrig, en semiørken med små, piggete busker og kantete steiner.

The Great Karoo er et gigantisk område sentralt i Sør-Afrika, som for de første oppdagerne dannet en nesten ugjennomtrengelig barriere fra Cape Town og innover i landet.

Det ugjestmilde høylandet har høye dagtemperaturer, kalde netter, enorme avstander og dramatisk tørke.

<strong>PÅ SKINNER:</strong>  Skinnegangen strekker 1600 kilometer tvers gjennom Sør-Afrika fra Pretoria til Cape Town. Foto: RONNY FRIMANN
PÅ SKINNER: Skinnegangen strekker 1600 kilometer tvers gjennom Sør-Afrika fra Pretoria til Cape Town. Foto: RONNY FRIMANN Vis mer

Selv i dag, hvor moderne teknologi har gjort det mulig å bore etter grunnvann så man kan drive sauefarmer her, er det langt mellom både farmer og sauer.

The Great Karoo studeres best fra innsida av et togvindu.

Tid for te Når det er tetid, vendes interessen raskt fra omgivelsene utenfor til fatene som bæres inn av kelnere med hvite snipper.

Det serveres snitter, små kaker, frukt og selvfølgelig te for den som ikke vil ha konjakk, gin og tonic, eller noe annet alkoholholdig.

Maten om bord er et kapittel for seg: Frokosten er bedre enn på et femstjerners hotell, og middag er en fireretters affære der hver rett følges av en nøye utplukket, sørafrikansk vin.

Mens gjestene på dagtid er uformelt og avslappet antrukket med passende kakishorts og lyse skjorter med snipp, har alle fulgt Rovos Rails oppfordring om å kle seg pent på kvelden.

Damene er like ulastelig antrukket som Karen Blixen, og mennene kjekkere enn Denys Finch Hatton.

Her er lange kjoler, skjorte og slips, og til og med en pingvinfrakk eller to. Med rake rygger og pene manerer konverseres det friskt over bordene, mens lettkokt hummer, kalv i rødvinssaus, lokale oster og en perfekt bringebærparfait smelter på tunga.

Etter de fornøyde smilene rundt bordene å dømme, holder både maten og vinene høy kvalitet. Det er som en scene fra Agatha Christies klassiker «Mord på Orientekspressen», bare at mordet heldigvis mangler.

Museumsbyen Sist morgen om bord starter med en soloppgang det er verdt å våkne klokka 05.00 for. Lufta er friskere, og toget nærmer seg åpenbart det kjølige Atlanterhavet.

Men først stopper toget i den vakre viktorianske småbyen Matjiesfontein. En gang i tida var dette en viktig stopp på Cape Government Railways. I dag er det mer en museumsby enn et levende samfunn, og er sånn sett helt i tråd med Rovos Rails tidsånd.

Hotellet, puben, husene og hagene er bevart omtrent akkurat slik de sto for over hundre år siden.

Fire lokale jenter ønsker toggjestene vel av gårde med «I Love You, Lord», og det er tid for siste del av turen. Mot slutten omkranses skinnegangen av de majestetiske Hex River-fjellene, blant de høyeste i Kapp-distriktet.

Nede i den mer frodige dalen er det plantet frukttrær og ikke minst vinranker. Dette er Sør-Afrikas verdensberømte vinregion, hvor alle de gode vinene du har nytt på turen kommer fra.

- Det har vært som et skikkelig bra middagsselskap som har pågått i to dager. En avslappende reise, uten e-post og mobiltelefon, hvor vi har kunnet glemme resten av verden, oppsummerer Gavin Scott.

REISEFAKTA ROVOS RAIL

Reise hit
• KLM, British Airways, Finnair, Emirates, Turkish Airlines og Qatar Airways er blant selskapene som flyr til Cape Town. Priser fra 5000 kroner tur-retur Oslo.

• Innenriksfly koster som regel under 1000 kroner én vei.

• Turen mellom Pretoria og Cape Town tar to dager, og er den mest vanlige reisen med Rovos Rail. Kan gjøres begge veier.

Om Rovos Rail
• Rovos Rail ble startet av sørafrikaneren Rohan Vos i 1989, og er en luksusreise i gamle, restaurerte togvogner fra begynnelsen av forrige århundre.

• Turen mellom Pretoria og Cape Town regnes som en av verdens vakreste togturer, og er allerede en klassiker på linje med Orientekspressen og Blue Train.

• Det er maksimalt 20 vogner og 72 gjester på én reise. Du får bare bruke PC-er og mobiltelefoner på rommet.

• Den 1600 kilometer lange turen fra Pretoria til Cape Town, eller omvendt, tar 48 timer og er en av de mest populære og prisvennlige turene.

• Velg mellom forskjellige kupeer, fra 9500 kroner pr. person. Prisen inkluderer reise, helpensjon, alle drikkevarer inkludert alkohol, og utflukter.

• Rovos Rail har også andre turer, til for eksempel Durban og Victoriafallene.

Les mer: www.rovos.com

Ruta dag for dag

Dag 1:
Klokka 15.00 forlater toget stasjonen i Pretoria og suser mot the Great Karoo. Avslapning, middag og hygge ombord.

Dag 2:
Frokost før toget gjør et lengre stopp i de tidligere diamantgruvene i Kimberley. Besøk i verdens største menneskelagde diamantgruvehull, og gruvemuseet i byen.

Dag 3:
Etter frokost setter toget fart sørover mot sjølukta og den viktorianske byen Matjiesfontein. Ankomst Cape Town på ettermiddagen.
<strong>RETT FRAM:</strong> Skinnegangen strekker 1600 kilometer tvers gjennom Sør-Afrika fra Pretoria til Cape Town. Foto: RONNY FRIMANN
RETT FRAM: Skinnegangen strekker 1600 kilometer tvers gjennom Sør-Afrika fra Pretoria til Cape Town. Foto: RONNY FRIMANN Vis mer
<strong>VINLAND:</strong> Turen fra Pretoria til Cape Town går gjennom noe av Sør-Afrikas vakreste landskap, inkludert vinområdene utenfor Cape Town. Foto: TORILD MOLAND
VINLAND: Turen fra Pretoria til Cape Town går gjennom noe av Sør-Afrikas vakreste landskap, inkludert vinområdene utenfor Cape Town. Foto: TORILD MOLAND Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer