Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Telefonlinjene brøt sammen da billettsalget startet

Nå er verdens største cruiseskip klar for Europa.

SVÆR:  Rederiet Royal Caribbean International satser på de aller største skipene i Middelhavet. Etter alt å dømme vil det aller nyeste skipet i Oasis-klassen bli satt inn på Europa når det er ferdig i 2016. Foto: RCI
SVÆR: Rederiet Royal Caribbean International satser på de aller største skipene i Middelhavet. Etter alt å dømme vil det aller nyeste skipet i Oasis-klassen bli satt inn på Europa når det er ferdig i 2016. Foto: RCI Vis mer

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Verdens største og nyeste cruiseskip skal inn i Middelhavstrafikk.

Nye Oasis-skip Fra vanligvis velinformert hold får Dagbladet opplyst at RCIs planer er å sette det nyeste skipet i Oasis-klassen inn på Europa når det overleveres sommeren 2016.

Mye tyder på at Barcelona blir skipets hjemmehavn.

Også Civitaveccia utenfor Roma nevnes som et alternativ.

Deretter skal det neste skipet i Oasis-klassen settes inn på det stadig voksende markedet i Asia.

- Vi har planer Nordisk markedssjef Ellen Stebekk i Royal Caribbean International (RCI) bekrefter overfor Dagbladet at det jobbes med planer om å et skip i Oasis-klassen til en sommersesong i Europa.

FØRSTE KUTT:  Det var smil og forventninger i ansikter på toppledelsen i RCI og STX-verftet i Frankrike, da det første stålet til verdens største cruiseskip ble kuttet 23. september - en modell av skipet. Foto: RCI
FØRSTE KUTT: Det var smil og forventninger i ansikter på toppledelsen i RCI og STX-verftet i Frankrike, da det første stålet til verdens største cruiseskip ble kuttet 23. september - en modell av skipet. Foto: RCI Vis mer

Utover dette, er det som vanlig, svært lite som siver ut av informasjon fra rederikontorene i Miami.

Enorm etterspørsel På ettersommeren neste år tar «Oasis of the Seas» seg en Europa-tur i forbindelse med nødvendig opphold i tørrdokk for vedlikehold.

Da de tre Europa-cruisene ble lagt ut for salg i våres, var etterspørselen formidabel.

- Det var en vanvittig suksess. Telefonlinjene våre brøt rett og slett sammen. Det gir en god indikasjon på at markedet etterspør cruise med verdens største cruiseskip, sier Stebekk.

Søsterbesøk
I 2015 må også det fem centimeter lengre søsterskipet «Allure of the Seas» dokkes.

Det utelukkes ikke at salgssuksessen innebærer at skipet vil seile noen cruise i europeisk farvann, kanskje hele sommersesongen.

Nye skip 23. september begynte byggingen av det tredje skipet i Oasis-klassen. Mens de to første ble bygget i Finland, skal de to neste skipene leveres av STX-verftet i Frankrike.

RCI har opsjon på levering av et femte skip i Oasis-klassen.

ENORM: Helt akter på skipene i Oasisklassen, er det gjort plass til både underholdningsanlegg, surfebane, minigolf og basketballbane. Foto: RCI
ENORM: Helt akter på skipene i Oasisklassen, er det gjort plass til både underholdningsanlegg, surfebane, minigolf og basketballbane. Foto: RCI Vis mer

Realiseringen av planene er usikre og avhengig av den økonomiske utviklingen.

Glasskule Parallellt med byggingen av Oasis-skipene, har RCI foreløpig to skip i Quantum-klassen under bygging ved Meyer-verftet i Papenburg i Tyskland.

I bransjen regner man med at også ytterligere ett skip blir kontrahert hos tyskerne.

Forrige uke offentliggjorde RCI at Anthem of the Seas skal gå rett fra verftet og inn i trafikk fra Southampton i England når det blir overlevert på forsommeren i 2015.

Dette skipet får en rekke nymotens installasjoner, blant annet en gedigen løftearm som gir deg muligheten til å sitte inne i en glasskule, nesten 100 meter over havet.

Gjett på navnet I cruisekretser diskuteres det heftig hva de nye skipene skal hete.

RCI lettet forsåvidt litt på sløret, da rederiet  2. november i fjor saøkte patent på seks skipsnavn; «Anthem of the Seas», «Passion of the Seas», «Vantage of the Seas», «Quantum of the Seas», «Ovation of the Seas» og «Pulse of the Seas».

LANDSBY: Mellom flere dekk med balkonglugarer, ligger en rekke friluftsattraksjoner, som denne karusellen. Foto: RCI
LANDSBY: Mellom flere dekk med balkonglugarer, ligger en rekke friluftsattraksjoner, som denne karusellen. Foto: RCI Vis mer

I mellomtiden har «Vantage»-alternativet falt bort, på grunn av navnekollisjon med et eksisterende firmanavn.

Fasiten Ettersom både «Anthem» og «Quantum» er brukt på de to nybyggene fra Meyer-verftet, vil de to nye skipene i Oasis-klassen bli kalt enten «Passion», «Ovation» eller «Pulse».

«Of the Seas», selvsagt..