KJØREMESTER: Ford Focus er ikke like sylskarp som Alfa Romeo Giulietta, men kjører meget godt. Foto: Petter Handeland
KJØREMESTER: Ford Focus er ikke like sylskarp som Alfa Romeo Giulietta, men kjører meget godt. Foto: Petter HandelandVis mer

Terningkast seks til nye Ford Focus

Bedre enn Golf i Golf-klassen.

Da vi testet nye Focus da de første bilene kom til landet tidligere i år, var det rosende ord som sprutet fra våre penner. Vi kåret nye Focus til den beste bilen i kompaktklassen, eller Golf-klassen som den kalles, med seks prikker på terningen.

Men å omdøpe klassen til Focus-klassen føltes likevel litt tidlig etter kun én uke på veien. Førsteinntrykket er som kjent én ting, men hvordan ville følelsen være etter noen tusen kilometer bak rattet? En langtest stod på trappene.

Som sagt var det ikke mye kritikk å spore etter første møte med Focus. En følsom clutch ved igangsetting og dårlig sikt bakover, samt at bilen hadde noe høyere dieselforbruk enn hva den er oppgitt til i EU-mixen, var stort sett det vi hadde å pirke på.

Småtteri synes vi. Spesielt om vi tar med i betraktningen at ryggesensorer gjør opp for dårlig sikt bakover.

Men hva med den følsomme clutchen? Merkelig nok hadde vi samme opplevelsen da vi testet C-Max med samme motor og girkasse. Man venner seg fort til clutchens gripepunkt og hvor mye gass man må gi.

Men dessverre gjentar opplevelsen seg i langtestbilen - som er en helt annen Focus enn den vi testet tidligere. Hva det skyldes er vanskelig å si, men "kenguru-start" og kveling av motoren skjer hyppigere enn ellers.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vi vet er at det ikke kommer av at motoren er for svak på bunn, denne PSA-dieselmotoren har vi nemlig kjørt i flere andre biler - uten det samme problemet.

Herlige kjøreegenskaper Men nok om det. Når man først har fått opp farten, er Focus en drøm å kjøre. Akkurat som begge de to tidligere generasjonene.

Første generasjon Focus var bilen som for alvor beviste at det er mulig å blande fornuft og kjøreglede i kompaktklassen. Forrige Focus, generasjon to, var riktignok enda skarpere rent kjøremessig enn den nye, som på sin side byr på en solid dose fjæringskomfort.

Vi kjører blant annet over en fjellovergang på grusvei med telehiv og vaskebrett, og det må sies å være en behagelig affære.

Det beste med kjøreegenskapene er at Fords ingeniører har klart å ivareta den sportslige følelsen vi har likt så godt i Focus. Den har rett og slett en herlig progressivitet i fjæring og demping, som strammer seg til i takt med svinghastigheten. Akkurat slik vi liker det!

Vi nevnte at Focus brukte noe mer drivstoff enn de 0,42 l/mil den er oppgitt til. Langtesten bekrefter dette. Forbruket ligger i snitt på 0,60 l/mil, og i vår faste forbruksrunde lander den på 0,49 l/mil. Et godt resultat, men noe mer enn for eksempel VW Golf 1,6 TDI 105 hk.

Til gjengjeld er nye Focus noe raskere i våre akselerasjonsmålinger. Den manuelle sekstrinnskassa er presis i skiftene, men enkelte reagerer på at den har litt høy utveksling. I lav fart hvor man vanligvis ville brukt gir nummer to, må vi stadig ned i første gir - selv om man fortsatt har fart på bilen.

I tredje og fjerde gir leverer motoren med 115 hk og 270 Nm kraft nok i massevis til dagligdags akselerasjon og forbikjøringer.

Ny målestokk Det er lett å bruke VW Golf som målestokk når en kompaktklassebil skal vurderes. Golf er, og har siden den kom på 70-tallet, vært målestokken i klassen, men må nå se seg slått. I hvert fall fysisk.

Focus har blitt en del større siden forrige generasjon og er faktisk 16 cm lengre enn siste generasjon Golf - noe som baner vei for en del ekstra innvendig plass.

Men vær obs; mye plass og romfølelse går bort i det prangende og voluminøse interiøret, der føreren sitter innkapslet mellom en bred og forholdsvis høy midtkonsoll og et fyldig dashbord. Nesten som en cockpit.

GOD PÅ VEIEN: Nye Ford Focus har blitt mer voksen enn forgjengeren og er blitt mer komfortabel. Foto: Petter Handeland
GOD PÅ VEIEN: Nye Ford Focus har blitt mer voksen enn forgjengeren og er blitt mer komfortabel. Foto: Petter Handeland Vis mer

Til tross for et ganske så prangende interiør har Focus tatt et langt steg når det gjelder kvalitetsfølelse. Materialkvaliteten virker god, og man får et veldig helstøpt inntrykk. Setene er meget gode, selv om den lengre skare savner bedre støtte under lårene i førersetet som ikke vippes opp i forkant.

I baksetet er Focus noe bredere enn Golf og benplassen på snittet for klassen. Det er likevel først i bagasjerommet man merker den ekstra lengden. 363 liter bagasjeromsvolum er blant de bedre i klassen, og bagasjerommet har veldig god lengde.

Høy standard Tilbake ved førerplass krever Focus en del tilvenning. Spesielt med Golfs gode brukervennlighet friskt i minne. Vi synes rett og slett det er for mange knapper å forholde seg til. Bare rattet i seg selv har 18 forskjellige knapper, og så kommer alle knappene på dashbordet i tillegg.

Ideen bak alle disse knappene er i bunn og grunn god, for har du først funnet ut hvilke knapper som styrer hva, så kan alt gjøres uten å løfte hendene fra rattet.

GODT UTSTYRT: Testbilen hadde stort sett alt man trenger av utstyr. Foto: Petter Handeland
GODT UTSTYRT: Testbilen hadde stort sett alt man trenger av utstyr. Foto: Petter Handeland Vis mer

En ulempe er at man ofte må trykke flere ganger for å oppnå det man skal. Å bytte radiokanal burde kunne gjøres med ett knappetrykk, ikke tre som i Focus. Ellers skal det sies at kjørecomputeren er enkel og grei å betjene når man først har vent seg til den.

Da er vi brått inne på utstyr, og der setter Focus ny standard i kompaktbilklassen. Focus huser nemlig moderne teknologi som til nå bare har vært tilgjengelig i langt dyrere biler. Sikkerhetsutstyr som filholder, filvarsler, trafikkskilt-gjenkjenner, City Stop, blindsonevarsler og førerovervåking, gjorde sitt til at Focus nylig oppnådde to anerkjennelser og fem stjerner i kollisjonstest hos testorganet Euro NCAP.

Focus kommer i tre utstyrsvarianter; Trend, Sport og Titanium. Testbilen var av typen Titanium og har stort sett alt man trenger av utstyr, noe vi vil tippe også utstyrsnivået i Sport-versjonen gjør. Titanium har enkelte småting som gir en påkostet følelse og føles verdt en merpris på ca. 14 000 kroner.

MYE INTERIØR: Interiøret er prangende og instrumentene krever en del tilvenning. Man sitter godt i stolene og plassen er god. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
MYE INTERIØR: Interiøret er prangende og instrumentene krever en del tilvenning. Man sitter godt i stolene og plassen er god. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

I laveste utstyrsnivå (Trend) har Focus med testbilens dieselmotor en startpris på 228 800 kroner. Titanium koster fra 254 300 kroner.

Tar vi nok en gang Golf som eksempel, fremstår Focus hyggelig priset. Rimeligste Golf med diesel er 7000 kroner dyrere og har da bare 90 hestekrefter.  Golf koster dessuten ca. 13 000 kroner mer som toppmodell, fortsatt med ti færre hestekrefter.

Testbilen har i tillegg ekstrautstyr som bi-xenon, førerassistent-pakke, delskinn, parkeringssensorer, metallic lakk og Titanium X-pakke, og lander på totalt 303 400 kroner.

STØRRE: Focus har blitt en del større siden forrige generasjon og er faktisk 16 cm lengre enn siste generasjon Golf. Foto: Petter Handeland
STØRRE: Focus har blitt en del større siden forrige generasjon og er faktisk 16 cm lengre enn siste generasjon Golf. Foto: Petter Handeland Vis mer

Det finnes selvfølgelig rimeligere alternativer i kompaktklassen, men Focus' størrelse, motorkraft og utstyrsnivå gir følelsen av å få mye bil for pengene. Focus vokser derfor på oss, og det gode førsteinntrykket vedvarer i stor grad.

Focus er den beste bilen i kompaktklassen i dag, men har fortsatt en del å gå på når det gjelder brukervennlighet for å gi den polerte følelsen vi får i Golf.

Konklusjon: 6 Man trenger litt tid i Focus for å lære den å kjenne. Når man kommer så langt, gir den tilbake i pose og sekk med sine mange gode kvaliteter.

Focus er ikke lenger mest sportslig i kompaktklassen, men har et utrolig godt kompromiss mellom det sportslige og komfortable. Alt i alt en meget god bil som til dags dato setter standarden i kompaktklassen.

Les også: Å kjøre denne er nesten bedre enn sex
Leiebil - slik unngår du fellene
Biltrendene i 2011 - Nordmenn velger det trygge

GOD PLASS: Til kompaktklassebil å være er Focus stor, og det merkes på plassen. Voksne sitter helt ok i baksetene. Foto: Petter Handeland
GOD PLASS: Til kompaktklassebil å være er Focus stor, og det merkes på plassen. Voksne sitter helt ok i baksetene. Foto: Petter Handeland Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.