AUTOPILOT:: Tesla er nå klare for å lansere Autopilot for Tesla model S i hele verden, med unntak av Japan. Foto: SCANPIX
AUTOPILOT:: Tesla er nå klare for å lansere Autopilot for Tesla model S i hele verden, med unntak av Japan. Foto: SCANPIXVis mer

Tesla klare for å lansere autopilot i Norge

Men hold henda på rattet.

(Dagbladet): Ting har ikke gått helt på skinner for det amerikanske bilselskapet Tesla de siste ukene. Sterke anbefalinger av bilene trekkes tilbake, kundene raser og aksjen har rast i rekordfart.

Men Tesla-eier Elon Musk jublet likevel fredag kveld over å ha fått godkjent søknaden om å lansere den nye autopilot-funksjonen for hele verdens Tesla model S-eiere.

- Vi har fått godkjent våre søknader, så nå kommer autopilot til hele verden, skriver Musk i en Twitter-melding.

Flere nestenulykker En ny programvareoppdatering skal kunne gjøre bilen nesten selvkjørende. Med moderne kamera- og radarteknologi skal bilen i praksis kunne styre seg selv. Eierne av Tesla model S i USA fikk tilgang til programvareoppdateringen for to uker siden, men lanseringen har gått langt fra smertefritt. 

Tesla-sjefen ba den gang bileierne om å være forsiktige under testingen av det nye systemet.

- Vi er ekstra forsiktige på et så tidlig stadie. Derfor anbefaler vi alle sjåfører å holde hendene på rattet for sikkerhets skyld, sa han ifølge The Guardian.

IKKE SLIPP RATTET: Elon Musk, del-gründer av Tesla Motors, er klar for å lansere autopilot i Tesla model S, men ber folk holde henda på rattet. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
IKKE SLIPP RATTET: Elon Musk, del-gründer av Tesla Motors, er klar for å lansere autopilot i Tesla model S, men ber folk holde henda på rattet. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet Vis mer

Det har likevel dukket opp flere videoer på Youtube av Tesla-eiere som slipper rattet og lar bilen styre av seg selv - med vekslende hell. Flere videoer viser nesten-ulykker, som et resultat av at sjåførene har litt for stor tillit til den siste oppdateringen.

- Kan ikke anbefale Tesla Den største bekymringen for Tesla de siste ukene har likevel vært krasse reaksjoner på at toppmodellen av elbilen P85D ikke yter de 700 hestekreftene som den ble markedsført med. 

- Vi kan ikke anbefale en bil som ligger lavere rangert enn gjennomsnittet av alle biler, fortalte representanter fra Consumer Reports til Wall Street Journal
I Norge har et titalls Tesla-eiere klaget til Forbrukerrådet på at bilene deres yter mindre enn lovet av produsenten. 

- Å regne ut effekt og hestekrefter fra elmotorer kan være en vanskelig sak, fortalte Elon Musk til Dinside nylig. 

I etterkant har derfor Tesla endret markedsføringen til å oppgi effekten fra begge motorene hver for seg, melder Dinside.