ØKER:  Omsetningen til selskapet som selger den supersubsidierte luksuselbilen Tesla, økte med over 5.000 prosent i Norge i fjor. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
ØKER: Omsetningen til selskapet som selger den supersubsidierte luksuselbilen Tesla, økte med over 5.000 prosent i Norge i fjor. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Tesla-omsetning til himmels: økte med over 5000 prosent i Norge

Og nå kan det komme flere nye felt for elbiler.

Omsetningen til selskapet som selger den supersubsidierte luksuselbilen Tesla, økte med over 5.000 prosent i Norge i fjor.

Tesla Norway solgte så mange flere biler i 2013 enn året før at driftsinntektene steg med 5.068 prosent til 1,3 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.

Omsetning på 1,3 milliarder
Omsetningsveksten skyldes at selskapet i august i fjor startet leveringen av Tesla Model S på det norske markedet, og ved årsskiftet var det levert skilter til 1.983 nye biler. I hele 2012 var tallet 32. På et drøyt år er nesten 5.500 nye Tesla-er registrert.

Omsetningen på 1,3 milliarder tilsvarer 650.000 kroner per leverte bil.

Før skatt fikk Tesla Norway et resultat på 9,1 millioner kroner, en resultatmargin på 0,7 prosent.

Tesla Model S subsidieres med mellom 500.000 og 700.000 kroner, og koster forbrukerne fra i underkant av en halv million.

Eget elfelt Miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) i Oslo utreder et forslag om å gjøre om det midtre av de tre feltene på E18 til et eget miljøfelt for elbiler og næringstrafikk.

- Det er klart at kollektivtrafikken skal ha første prioritet. Men som et mulig fremtidig alternativ har jeg nå gitt sekretariatet for den såkalte Oslo-pakke 3 i oppdrag å utrede et nytt miljøfelt, sier Melby til Dagens Næringsliv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foreløpig freder Venstre-politikeren det omdiskuterte elbil-privilegiet om tillatelse til å kjøre i kollektivfeltet ut 2015.

Hennes idé er å la busser og kanskje drosjer få dagens kollektivfeltet alene. På dagens E18 er tanken at felt to av tre blir et såkalt miljøfelt - reservert for el- og nullutslippsbiler, næringstrafikk og også for biler med såkalt kamerat- eller samkjøring. Det siste feltet må bensin- og dieselbiler med én eller to personer slåss om.

- Utredningen skal fullføres i god tid før sommeren. Men trolig kreves det mye fysisk tilrettelegging. Så det er helt urealistisk at iverksetting kan skje før tidligst i 2016, sier Melby.

Høyres Nikolai Astrup mener forslaget ikke er realistisk, i hvert fall ikke på kort sikt.

(NTB)