STRIDENS KJERNE: Det er full krangel mellom Tesla-fabrikken og New York Times om super-elbilen Tesla Model S' ytelser. Foto: TESLA MOTORS
STRIDENS KJERNE: Det er full krangel mellom Tesla-fabrikken og New York Times om super-elbilen Tesla Model S' ytelser. Foto: TESLA MOTORSVis mer

Tesla-sjefen i strupen på New York Times

- Bare løgn, sier elbil-gründeren.

I helgen skrev The New York Times en svært kritisk artikkel om Tesla Model S, den helelektriske bilen som allerede før den er i butikken, er en salgssuksess i Norge.

Avisa påsto at super-elbilen ikke tåler kulde og at den har langt kortere rekkevidde enn fabrikken oppgir, selv om sjåføren velger å spare på strømmen ved å fryse framfor å bruke varmeapparatet. Den konklusjonen kommer avisa fram til etter at en journalist har hatt bilen på en langtest.

-Blank løgn Nå svarer administrerende direktør Elon Musk på krtikken og kaller påstandene i den amerikanske avisa for blank løgn.

- Vi har data som beviser at Times forfalsket konklusjonene i artikkelen, sier Musk.

Han sier at loggen fra kjøreturen, som Tesla skal sitte på, viser at sannheten er en annen enn den The New Yotk Times bringer til torgs.

Blant annet skal loggen vise at journalisten ikke ladet bilen fullt opp før kjøreturen, og at han skal ha tatt «en lang omvei» på en av sløyfene i testrunden. Han skal dessuten ha brutt fartsgrensen «vesentlig».

Aksjefall Musk har grunn til å være frustrert over den elendige PR'en artikkelen har ført til.

Siden artikkelen ble publisert, har Tesla-aksjene falt markert.

I en uttalelse til CNBC tidligere i dag, sier Musk at journalisten, John M. Broder, ikke hadde fulgt avtalen han og Tesla inngikk før prøvekjøringen.

STORE FORVENTNINGER: Nærmere tusen nordmenn har allerede betalt drøyt 30.000 kroner i forskudd for å sikre seg Tesla Model S. Til sommeren skal bilene komme til landet. Foto: REUTERS
STORE FORVENTNINGER: Nærmere tusen nordmenn har allerede betalt drøyt 30.000 kroner i forskudd for å sikre seg Tesla Model S. Til sommeren skal bilene komme til landet. Foto: REUTERS Vis mer

- Vi sa ettertrykkelig at skulle han kjøre denne ruta, måtte han være helt sikker på at bilen var fulladet ved start, at han ikke måtte ta omveier og at han måtte holde en fornuftig fart. Jeg snakker ikke om sneglefart, men ikke altfor mye over fartsgrensen heller.

- Disse tre tingene ble ikke fulgt opp av journalisten, sier Musk til The Verge.

Støtter reporteren New York Times derimot, står for reportasjen og hevder den er hundre prosent sannferdig. Avisa insiterer også på at journalisten gjorde akkurat som han hadde fått beskjed om fra Tesla.

- Vår artikkel om Tesla Model S er hundre prosent nøyaktig, og beskriver testturen i detalj akkurat som den foregikk. Alle antdninger om at vår konklusjon er «forfalsket» er selvfølgelig fullstendig grunnløse, skriver avisa i en uttalelse. 

Og legger til:

- Vår reporter fulgte instruksjonene han fikk av Teslas personell før turen. Han beskriver hele kjøreturen sin i sin historie, og det finnes ingen urapportert omvei. Han ble dessuten aldri bedt om å lade bilen over natta i kaldt vær, selv om han flere ganger var i kontakt med Tesla.

Broder kjørte Tesla'en fra Washington DC, gjennom Connecticut, hvor batteriet på bilen ble fullstendig utladet. Her måtte reporteren tilkalle tauebil.

- Er dette Teslas visjon om en elbil med lang rekkevidde, krever det nok litt mer jobb først, skriver Broder i artikkelen.
 
Rekonstruksjon Tesla-direktør Musk sier at de snart vil offentliggjøre et blogg-innlegg om hva «som egentlig hendte» under den omstridte kjøreturen.

Tesla vil dessuten finne andre journalister til å kjøre eksakt den samme ruta som Broder sier han har kjørt, og er sikre på at konklusjonen da vil bli en langt annen.

Hemmelighetskremmeri Tesla er omgitt av enorme forventninger, men også mye mystikk.

IRRITERT SJEF: Teslas administrerende direktør, Elon Musk. Foto: SCANPIX
IRRITERT SJEF: Teslas administrerende direktør, Elon Musk. Foto: SCANPIX Vis mer

Firmaets ansatte får ikke lov å si så mye, noe Dagbladet selv har erfart ved en rekke anledninger. Og det å få prøve en Tesla Model S, som nå har kommet til Norge, og forventes levert til forventningsfulle kunder til sommeren, er alt annet enn enkelt.

••Tesla Model S skal ifølge fabrikkens egne hjemmesider ha en rekkevidde på 370 til 480 kilometer avhengig av batteristørrelse.
••Toppfarten er oppgitt til 200 km/t, og 0-100 km/t går unna på 5,9 sekunder.