SUPER-ELBIL: Tesla Model S er allerede solgt i nesten 1000 eksemplarer i Norge. Bilen har ekstreme ytelser til elbil å være, og skal i følge Tesla-sjefen være et fullgodt alternativ som familiebil. Foto: REUTERS/NTB SCANPIX
SUPER-ELBIL: Tesla Model S er allerede solgt i nesten 1000 eksemplarer i Norge. Bilen har ekstreme ytelser til elbil å være, og skal i følge Tesla-sjefen være et fullgodt alternativ som familiebil. Foto: REUTERS/NTB SCANPIXVis mer

Tesla-sjefen vil endre norske bilvaner

Gründeren av PayPal og Tesla-sjef Elon Musk (41) skal få nordmenn til å droppe bensinbilen og kjøpe el-bil.

(Dagbladet): Mangemilliardæren Elon Musk (41), som i fjor ble kåret til verdens 66. mektigste person av det anerkjente magasinet Forbes, skal nå endre norske bilvaner.

Entreprenøren er både sjef og en av gründerne bak el-bil firmaet Tesla Motors, og var i går i Oslo for å presentere selskapets siste bil, Model S - eller «folke-el-bilen».

- Vår tids genier Til Dagbladet sier Musk at han begynte med bilproduksjon fordi det ikke fantes en elbil som kunne måle seg med vanlige biler på markedet.

- Jeg ville lage en hovedbil for familien. Målet mitt er å forbedre teknologien på veiene, sier han.

PRESSEKONFERANSE:  Elon Musk ønsket å lage en el-bil som kan konkurrere med vanlige bensin- og dieselbiler i forhold til kvalitet og pris. Foto: Benjamin A. Ward
PRESSEKONFERANSE: Elon Musk ønsket å lage en el-bil som kan konkurrere med vanlige bensin- og dieselbiler i forhold til kvalitet og pris. Foto: Benjamin A. Ward Vis mer

Fra før er Musk kjent som grunnleggeren av PayPal og det private romfartsselskapet SpaceX - som har planer om å befolke planeten Mars. Musk blir sammenliknet med både Bill Gates og Steve Jobs, og den amerikanske ambassadøren til Norge, Barry White, beskrev Musk i går som «et av vår tids genier».

- Nærstupet - Hva jeg tenker på før jeg legger meg varierer veldig i forhold til hvilke utfordringer vi har. I 2008, under finanskrisa var selskapet nær stupet. Året etter gikk jo General Motors konkurs.

Men Tesla klarte seg, og Musk tror nå Norge vil bli verdens ledende land på el-bilbruk. Hittil er rundt 1000 Model S-biler bestilt av nordmenn, mens rundt 20 000 er solgt på verdensbasis.

- Dersom folk ønsker denne type elbiler, vil de store bilselskapene starte å produsere dem, og det er bra for oss. Bilen er ikke bare for miljøbevisste, den er for folk som ønsker et godt produkt.

Superladestasjoner Musk vil lokke bilkjøpere med gratis batterilading i Oslo, Bergen og Trondheim. Dette skal skje på såkalte superladestasjoner, som er langt mer kraftige enn vanlige elbilladere.

NORGE POSITIVE:Ifølge leder for Tesla i Nord-Europa, Peter Bardenfleth-Hansen, er nordmenn mer positivt innstilt til el-biler enn nabolandene. Det kan han takke gjeldende norsk avgiftspolitikk for. Foto: Benjamin A. Ward
NORGE POSITIVE:Ifølge leder for Tesla i Nord-Europa, Peter Bardenfleth-Hansen, er nordmenn mer positivt innstilt til el-biler enn nabolandene. Det kan han takke gjeldende norsk avgiftspolitikk for. Foto: Benjamin A. Ward Vis mer

- Superladerne vil bli gratis i bruk for alltid.

På spørsmål på om Model S kan sammenliknes med hvordan Iphone revolusjonerte mobilmarkedet, svarte Musk gårsdagens pressekorps dette:

- Å lansere en elbil er annerledes på grunn av service-behovet. Bilen er den største investeringen en person gjør sett bort ifra boligen. Vi vil lage en butikk som folk trekkes tilbake til. Det er ikke vanlig ved bilkjøp, sier han.

Tesla er oppkalt etter Nikola Tesla, en svært annerkjent vitenskapsmann og ingeniør.

- Jeg ville aldri oppkalt et selskap eller en bil etter meg sjøl.

Har tro på suksess Ifølge leder for Tesla i Nord-Europa, Peter Bardenfleth-Hansen, skiller nordmenn seg ut som det mest positivt innstilte folkeslaget til el-biler. Dette skyldes blant annet skattefritak, gratis ferjeturer og lovlig ferdsel i kollektivfeltet ved bruk av el-biler. I Danmark koster for eksempel bilen 25 prosent mer på grunn av avgifter.

- Folk er generelt mye mer positiv til el-biler i Norge. En av våre hovedutfordringer er at media i andre land enn Norge er skeptiske til el-biler generelt, og media kontrollerer til en viss grad kjøpernes holdninger.

Tesla forventer at det i hovedsak er andre.- og tredjegangskjøpere som vil kjøpe bilen.

IMPONERT:  Bellona-leder, Fredrick Hauge, er svært begeistrert over el-biler. - Denne bilen er revolusjonerende. Det er den første el-bilen som er en ordentlig bil, og den er helt klart mye bedre enn de andre el-bilene. Jeg er sikker på at den kommer til å bli en av de mest kjøpte bilene i Norge, sier han. Foto: Benjamin A. Ward
IMPONERT: Bellona-leder, Fredrick Hauge, er svært begeistrert over el-biler. - Denne bilen er revolusjonerende. Det er den første el-bilen som er en ordentlig bil, og den er helt klart mye bedre enn de andre el-bilene. Jeg er sikker på at den kommer til å bli en av de mest kjøpte bilene i Norge, sier han. Foto: Benjamin A. Ward Vis mer