DERFOR: Hele familien blir glade av å kjøre cab. Når den blir så gjennomført som A3, er det nesten bare janteloven som setter en stopper for kjøpet. Foto: RUNE M. NESHEIM
DERFOR: Hele familien blir glade av å kjøre cab. Når den blir så gjennomført som A3, er det nesten bare janteloven som setter en stopper for kjøpet. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Test: Audi A3 Cabriolet 1,4 TFSI 150 hk S tronic

Akkurat slik en kabriolet skal være.

• Flere saker fra db.no/bil.

Dinside: Selvsagt har jeg fått årets forkjølelse akkurat med utleveringen av A3 cab. Det gir jeg blaffen i. Her skal det selvfølgelig kjøres toppløst en hel uke. Bilen imponerer og gir en enorm vil ha-følelse.

Vi har prøvekjørt A3 Cabriolet tidligere. Les om alle varianter og duppeditter her.

FINNES IKKE TRIVELIGERE: Årets sommer har vist seg fra sin beste side. Bilkjøring får en annen dimensjon i en kabriolet. Foto: RUNE M. NESHEIM
FINNES IKKE TRIVELIGERE: Årets sommer har vist seg fra sin beste side. Bilkjøring får en annen dimensjon i en kabriolet. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

1,4 TFSI med 150 hk og sylinderkutt var ikke tilgjengelig under lanseringen av bilmodellen. Den har vi nå, og den er kanskje det beste motoralternativet for denne bilen.

Liker du formen, men ønsker ståltak? Kanskje Sportsedan passer deg bedre?

Cabriolet har den samme akselavstanden som Sportback, men er i likhet med Sportsedan 15 cm lengre. Selv om det er stor familielikhet mellom A3-modellene, deler ikke kabrioleten en eneste karosseridel med Sportback. Ingen snarveier tas for å nå stilsikkert design, og de har lykkes.

ENKELT: Taket kan betjenes i opp til 50 km/t. Veldig greit ut fra parkeringen eller når du står i køen. Foto: RUNE M. NESHEIM
ENKELT: Taket kan betjenes i opp til 50 km/t. Veldig greit ut fra parkeringen eller når du står i køen. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Lyst på kabriolet men ikke råd til ny? Sjekk våre alternativer til 100 000,-

Ingen billigbil Testbilen kler meget godt 18-tommerne og sportsunderstellet i kombinasjon med S-Linepakke som senker bilen 1,5 cm. Noen billig bil er det derimot ikke.

Vår testmodell koster ikke mindre enn 523 000 kroner, men da savner vi ingen ting.

Tilbehørslista er full av ting man bare må ha, og da stikker prisen i været. Sjekk fra priser i tabell lenger ned i saken.

Avmålt Audi har kuttet ut knappehysteriet og ryddet opp kraftig innvendig. Kvaliteten finner man i stedet i lavt støynivå, flotte detaljer og enkel betjening av det omfattende utstyrsnivået.

Selv med taket av, er den overraskende stille. Det er til og med mulig å sitte i baksetet uten å blåse bort med vinduene oppe. For jentenes del er det nok likevel greit å sette opp håret.

LEKRE LINJER: A3 Cab er basert på Sportsedan og er et seriøst alternativ til den større A5. Det ser vi på prisen også. Foto: RUNE M. NESHEIM
LEKRE LINJER: A3 Cab er basert på Sportsedan og er et seriøst alternativ til den større A5. Det ser vi på prisen også. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Infotainmentsystemet styres enten fra rattet via et omfattende, men lettfattelig menysystem mellom turteller og speedometer, eller via pop-up skjermen og hjulet i midtkonsollen. Alt er plassert slik at du hviler hånda på armlenet.

Gjennomtenkt og elegant Audi har lang tradisjon for kabrioleter i denne klassen, og bilen bærer preg av de har gjort dette før. Her er alt gjennomtenkt og elegant.

Man kan kanskje sette spørsmålstegn ved at de også denne gang har droppet ståltak, men det ser ut til at flere går tilbake til stofftak. Det er det man forbinder med cabriolet.

A3 kan bestilles med ekstra tykt tak, og bakruta er i glass, så ulempene er nærmest fraværende.

BEGRENSET: Du kjøper ikke cab for å frakte mye. Så enkelt er det. Foto: RUNE M. NESHEIM
BEGRENSET: Du kjøper ikke cab for å frakte mye. Så enkelt er det. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Taket styres av en enkel knott og er intuitiv i bruk. Som en slags maktdemonstrasjon har de til og med utstyrt bilen med nedfellbare bakseter. Kanskje i den bilen som trenger det minst. Når taket og avstivingen har okkupert sin plass, er det nemlig ikke mye man får dyttet gjennom hullet som er igjen.

Til og med varmluft i nakken finnes. Men alt har sin pris. Vår bil er utstyrt med Audis beste stoler i alcantara. Vips, så går prisen ytterligere opp.

Kler best pen kjøring Audi drive select er standard på testbilen. Her velger man mellom fire forhåndsprogrammerte innstillinger; Comfort, Auto, Dynamic eller Effiency. Disse påvirker gassrespons, styrekarakteristikk og måten automatkassen girer på. I tillegg kan du selv velge karakteristikk under individual.

Kjøper du Audi Magnetic, endres også støtdempernes karakteristikk, men det hadde ikke testbilen. Du velger enkelt mellom programmene med en liten knapp, eller i menyen på skjermen.

NEDFELLBART: Audi tilbyr nedfellbare seter, men det er ikke rare gluggen. Den viser hvor mye avstiving som er bygget inn i kabrioleten for å få den stiv. Foto: RUNE M. NESHEIM
NEDFELLBART: Audi tilbyr nedfellbare seter, men det er ikke rare gluggen. Den viser hvor mye avstiving som er bygget inn i kabrioleten for å få den stiv. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

De reelle alternativene er egentlig Auto eller Efficency. Motoren er ikke pigg nok til å kle det høye turtallet som Dynamic gir.

Da er Efficency langt bedre. Da benytter den sylinderkutt så ofte den har mulighet, og frir ut girkassen i nedoverbakker inntil du gir en liten blipp på bremsepedalen. Da kobles den inn og bremser på motoren.

Cylinder on demand Motoren bruker Audis Cylinder on demand. I korte trekk er den tosylindret dersom den ruller på lav motstand. Inngrepet av dette er ikke merkbart.

Den tosylindrede lyden hører man bare ved rolig show off-kjøring i byen, og det skal innrømmes at det lille man hører ikke er den kuleste lyden. Vibrasjoner blir det ikke.

VINDAVVISER: Med denne satt i og vinduene oppe, kan du kjøre toppløst året rundt. Den koster deg 4000 kroner. Foto: RUNE M. NESHEIM
VINDAVVISER: Med denne satt i og vinduene oppe, kan du kjøre toppløst året rundt. Den koster deg 4000 kroner. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Girkassen er silkemyk, og sammen med en stillegående motor passer den som hånd i hanske til en kabriolet.

Man merker knapt at det automatiske start- og stoppsystemet aktiveres ved stopp. Man føler seg rett og slett miljøvennlig der man sitter ute i naturen og kjører.

Forbruket i efficency havner ned på tradisjonelt dieselnivå uten at du selv endrer kjørestil.

Motor 1,4 literen med sylinderkutt kler den lette bilen bra og gir mest for pengene, takket være et fint effektregister og bra dreiemoment fra lave turtall.

NAKKEVARME: Vi bor i Norge, så vi kjører på med mye varme i anlegget. Sjekk bryteren for varme i nakken. Stilles i tre trinn. Foto: RUNE M. NESHEIM
NAKKEVARME: Vi bor i Norge, så vi kjører på med mye varme i anlegget. Sjekk bryteren for varme i nakken. Stilles i tre trinn. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Bilen er ikke sprek, men vil trolig føles rask nok for de aller fleste takket være S-tronic girkassen med 7 trinn. Den henter det beste ut av motoren.

Motoren kan ha et sportslig tilsnitt hvis du velger en aktiv kjørestil, men imponerer egentlig mest med å være fleksibel, støysvak og gjerrig på drivstoffet.

Ønsker du mer effekt, har du bare ett valg, nemlig 1,8 TFSI med 180 hk og 2.0 diesel med 150 hk, for øvrig den eneste dieselen som er tilgjengelig i denne bilen.

Å kjøre Nye A3 er en av de mest velkjørende i kompaktklassen, og kabrioletversjonen synes ikke å ha lidd mye av skalperingen. Overhenget bak og den lette 1,4 literen bidrar også positivt til god vektfordeling.

Vår Ambition-utgave med 225/40 på felgene i kombinasjon med sportsunderstell og sportsseter passer bra selv for dem som foretrekker komfort.

Totalinntrykket er en kompakt og bra balansert bil, men du kjøper ikke A3 i toppløs versjon for å være den raskeste rundt en bane.

Saken ble opprinnelig publisert på dinside Les her.