Test: Fiat 500X

Nå skal de gå rett i strupen på Mini.

300 I ÅRET: Fiat satser på å selge 300 biler av 500X i Norge i år.  Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
300 I ÅRET: Fiat satser på å selge 300 biler av 500X i Norge i år. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dinside Fiat skiller seg klart ut fra alle andre bilmerker i Norge. Sammen med Mini er det nemlig det eneste bilmerket hvor kvinner representerer flesteparten av kjøperne (56 prosent), ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Les mer: Så gamle er eierne av de ulike bilmerkene

Men Fiat har vært i en sorgens jammerdal salgsmessig de senere årene. Modellutvalget har vært skrantende og tilliten til merket har historisk sett vært lav. Kalles ikke SUV Etter årets fem første måneder viser fasiten 109 solgte personbiler, som igjen gir en markedsandel på ytterst beskjedne 0,2 prosent.

Derfor er Fiat 500X en kjærkommen og etterlengtet tilvekst for forhandlerne som skriker etter nye biler. - Hva slags bil er det?

Kameraten som spør er normalt oppegående på bil, men har ikke fått med seg at Fiat nå skal lage SUV. Eller unnskyld, Crossover, som de konsekvent omtaler nykommeren som. Han som mange andre jeg møter er nysgjerrig på bilen.

Les også: 10 brukte 4x4-kupp

Fiat er nemlig best kjent for å pøse ut små biler i stort volum til lav pris. Men strategien er endret, og nå skal det satses mer på kvalitet og nye segmenter. Utgangspunktet er at de har latt seg inspirere av suksessen til Mini.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.