TEST: Nye Audi A4

Kraftig forbedret for å slå BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Men er den bra nok?

KJENT FJES: Nye A4 har klare likheter med sine søskenmodeller i tillegg til forrige A4.  Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
KJENT FJES: Nye A4 har klare likheter med sine søskenmodeller i tillegg til forrige A4. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dinside A4 er Audis aller viktigste modell. Hver femte Audi som selges i verden er nemlig en A4, og i Norge har de solgt 40.000 eksemplarer av modellen siden introduksjonen i 1994.

Les mer: Forgjengeren var et røverkjøp

Men historien til A4 strekker seg helt tilbake til 1972, da forgjengeren Audi 80 ble lansert.

Siden den gang er det produsert og solgt intet mindre enn 12 millioner biler av mellomklasse modellen.

Vi er på plass i Italia for å kjøre femte generasjon. Den utgående modellen har vært med oss siden 2007, og det var nå på høy tid for Audi å fornye seg i kampen mot BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse, som begge har fornyet sine biler de siste to årene med henholdsvis en facelift og en helt ny generasjon.

Meget støysvak Det første som slår oss er hvor stillegående bilen er blitt. Mil etter mil på italiensk autostrada slukes unna uanstrengt og behagelig.

Motorstøy er fraværende uavhengig om det er diesel- eller bensinmotor under panseret. Vei- og vindstøy er redusert til et minimum og selv i 130 km/t er det knapt behov for å heve stemmen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.