Test: Roedemenyen fra Godtlevert.no

Middagsabonnementene skal gjøre det lettere å leve sunt og lett. Men er det godt? Vi har testet.

Middagsabonnementer er de nye hverdagshjelperne. Få ting er bedre enn å få hjelp til å planlegge, handle - og ikke minst få varene i hus.

I tillegg til at de hjelper oss med svaret på det evige spørsmålet - hva vi skal spise til middag - har de tatt skrittet videre med mer spesialserte kasser. Barnevennlige middager, raske middager, og nå også: Sunne og slanke middagskasser.

Per i dag er det kun to som har to magre alternativer, Adams Matkasse og Godtlevert.no.

Tre år tilbake testet vi fem ulike leverandører av middagskasser; Middagsposen, Godtlevert, Matfryd, Middagshjelpen og Kolonihagen. Et par har falt fra, og noen nye alternativer har kommet til. Vi har også testet Adams Matkasse (den gang het det toppmat fra Adam) og   testet en ukemeny fra Kolonial.no.

Grete Roede for Godtlevert.no Vanligvis er det kokk Ole Martin Alfsen som setter sammen menyene for Godtlevert.no, men til slankekassen har de fått hjelp av Grete Roede - og kassen har fått navnet Roedemeny.

Vi testet fem dager i uken for fire personer (to voksne med en til to barn) som koster 1095 kroner.

Her fikk vi seibiff med coleslaw, kalkunbiff med potetmos, eksotiske svinekoteletter, pasta med kjøttsaus og indisk gryte (vegetar).

Her skulle vi gjerne sett en fiskerett til - men merk at de som bestiller den neste Roedemenyen får to dager med fisk (begge dager laks).
 
Totalt sett er vi absolutt fornøyde. Ikke alle rettene slo like bra an, men så er det ikke lørdag hele uken heller.

Alt i alt kan dette være et godt valg for deg som ønsker å spise litt sunnere middager, men ikke vet hvor du skal begynne.

Smak og variasjon En årsak til at mange velger middagskasser er å få nye ideer til hva man kan lage til middag.

Godtlevert bød på flere nye retter vi ikke ville kommet på selv. Panert seifilet med coleslaw? Indisk gul curry vegetarsuppe?
Potetmos med buljong og hakket ruccola?

Potetmosen med ruccola var ikke spesielt apetittelig å se på, men smakte godt. Vi ville imidlertid ha holdt litt igjen på buljongen; kanskje hatt i litt sennep i stedet for.  Det var også alt for mye væske i forhold til poteter, men heldigvis holdt vi igjen på både melk (1 dl i stedet for 1,5) og vi brukte kun ørlite fond i stedet for utblandet buljong - slik at det ikke skulle bli for tynt.

Vi hadde nok også servert resten av sitronen med seien - de manglet noe - og hadde hatt godt av litt sitron.

I løpet av sine år som riksslanker må Grete Roede-systemet ha slanket bort et lite norsk tettsted. Det er nok ikke tilfeldig.

Rettene har stort sett mye smak, og om du ikke eksperimenterer alt for mye på kjøkkenet til hverdags, vil du nok få noen nye impulser.

Dessverre blir det noen ganger litt voldsomt i jakten på smak. Potetmosen får hakket ruccola og buljong i seg. Buljongen kan ikke ersattte smør, og det ser ikke spesielt apetittelig ut med den hakkete salaten i.

Vi liker likevel veldig godt at det er mye friske urter, og ikke minst eksotiske smaker, i både svinekotelettretten og gryten.,

UKENS MIDDAGER: Det monner endel, og du skal ha litt plass i kjøleskapet. Foto: LARS EIVIND BONES
DAG FOR DAG: Her er varene sortert på dager. I bakgrunnen ser du varene som er til overs, og foreløpig oppsamling av søppel. Foto: ELISABETH DALSEG
UKEMENYEN PÅ FEM FAT: Når du ser dem samlet, er det grei variasjon. Foto: ELISABETH DALSEG
TIL OVERS: Vi satt igjen med ganske mye mat. Her blir det restemat hele helgen
SØPPEL: Vi skulle gjerne sett at leverandørene jobbet mer for å kutte emballasjebruken. Foto: ELISABETH DALSEG
MANDAG: Panko- og parmesanpanert svinefilet med coleslaw og potet. Her var det alt for mye kål, og vi savnet løk - men alt i alt en veldig god rett. Foto: ELISABETH DALSEG
TIRSDAG: Kalkunbiff med potetmos og varme grønnsaker. Ukens snåleste rett. Buljong i potetmosen ble litt for voldsom, og det så ikke fryktelig delikat ut med all ruccolaen. De varme grønnsakene ga farge, men smakte ikke fryktelig spennende, de heller. Foto: ELISABETH DALSEG
ONSDAG: Eksotiske koteletter i form med poteter. Det er praktisk med mat som stekes i form i ovnen, men her skulle vi gjerne sett litt mer grønnsaker eller salat. Vi måtte også steke kotelettene først, og soppen stekte vi separat, så det ble endel oppvask. Potetskivene våre var alt for tykke, så da de var ferdige, var svinekotelettene (uten bein) blitt ganske så tørre, til tross for tomatsausen. Det kunne godt vært bedre presisert. Foto: ELISABETH DALSEG
TORSDAG: Ukens kjedeligste rett, men når det er sagt, er det sikkert mange som vil like denne. Pastaporsjonen var litt knapp, vi skulle gjerne ha hatt fullkornspasta og litt mindre saus og noe dressing. Men en helt grei, god hverdagsmiddag. Foto: ELISABETH DALSEG
FREDAG: Ukens overraskelse! Indisk gryte viste seg å være en vegetarrett med gul currypaste. Bønnene burde nok vært delt i to (og var ikke med på bildet på oppskriften) for det ble litt klønete å spise, men det kan vi leve med. Dette var godt, og noe lignende kommer vi nok til å lage igjen. Foto: ELISABETH DALSEG
IKKE RYKENDE FERSK: Det er vinter, så vi unnskylder det, men ikke alle råvarene var like freshe. Foto: ELISABETH DALSEG
TA EN POTET: Men noen måtte vi rense ordentlig først. Foto: ELISABETH DALSEG

Noen ganger blir det også litt tamt: Spaghetti bolognaisen hadde hatt fryktelig godt av litt mer smak - den ble bare kjedelig. Heldigvis reddet vi oss inn (om det enn ble litt flere kalorier enn Grete Roede hadde tenkt) ved å bruke resten av parmesanen som ble til overs etter de panerte seifiletene mandag.

Pluss for mye friske urter. Her er det både basilikum, persille og koriander. Mat må ikke ha smør eller olje i seg for å smake godt!

Se bildespesialen over for mer om hva vi synes om de ulike rettene.

Porsjonene Kassen er beregnet for fire personer. To voksne og en til to små. Det er mer enn nok mat, selv når vi deler i fire, er det greie porsjoner.

Unntaket er kanskje spaghettien, her er det kun beregnet 50 gram spaghetti per person om vi deler likt. Det blir for knapt, selv med salat til. Det blir for mye kjøttsaus i forhold til pasta, og det er også litt knapt for en voksen person å bli mett av til middag, synes vi.

De kunne også gjort salaten litt mer spennende, vi hadde gladelig byttet litt kjøttdeig mot en enkel vinaigrette eller  en yoghurtdressing.

Men alt i alt er det stort sett nesten for rause porsjoner. Her er det mye mat å bli mett av for få kalorier.

Så mye hadde vi ... så mye fikk vi igjen Et poeng med middagskasser er at man ikke skal sitte igjen med tre gulrøtter, fire selleristenger, 7/8 kålhode, fire cherrytomater og

I en vanlig matkasse ville vi kanskje vært litt friere med hva vi brukte - lagt til en potet eller en gulrot, og tatt bort litt kål - men siden menyene her er nøye sammensatt med tanke på antall kalorier man skal få i seg, har vi her valgt å følge oppskriftene slavisk.

Det er stort sett uproblematisk å sitte igjen med litt pasta, ris eller poteter. Men tre kvart liten pose med currypaste? Nesten hele pakken med selleristenger?

Hos Godtlevert satt vi igjen med en helt grei rest (og krydderurtene ville vi nok spist opp, der kan det umulig være SÅ mange kalorier) - med unntak av kålen. Her var heller ikke selve retten med kål ikke fryktelig bra balansert, det var i overkant mye kål, halvparten - altså et kvart kålhode, hadde vært nok - og det var lite gulrot og sellerirot (og vi skulle gjerne sett litt finsnittet løk i denne også.

Smart triks: Kutt opp og frys restegrønnsakene flatt - så har du nesten ferdig mirepoix (klassisk grønnsaksbase for sauser og gryter med løk, gulrot og stangselleri).

Emballasje Det er også mye emballasje i middagskassene, men noen har mer emballasje enn andre. Heldigvis kan vi sortere. For her var det mye plast!

Mye av emballasjen føles unødvendig, selv om vi vet at det kommer slik fra råvareleverandørene. Vi satt likevel igjen med et berg av søppel, langt mer enn vi er vant til fra andre middagskasser.

Av alt som kom i dobbel plast, stusset vi imidlertid litt over at ruccolaen ikke kom i en boks - men i en pose, som ble ganske skvist i pakken.

Hvor sunt føles det? Vi stusset da vi pakket opp pakken fra godtlevert.no. Vanlig pasta - ikke fullkorn? Det viser seg at her hadde vi fått et erstatningsprodukt.
Vi fikk også skruer i stedet for spaghetti, som det var bilde av.

Vi ville nok også kuttet lettmajonesen (ekte majones er faktisk sunnere, til tross for at lettmajones har færre kalorier) - og gått for en variant med bare yoghurt. Det er noe vi ofte gjør uansett - det smaker kjempegodt til fisktaco, for eksempel.

Generelt stusset vi litt over bruk av majones - hvorfor ikke gå for en råkostversjon med sitron i stedet?

Nå er ikke vi ernæringsfysiologer, så den totalvurderingen her vil vi overlate til ekspertene. Vi kommer tilbake med en utvidet test av næringsinnhold i en sammenligning senere.

UKEMENY: Sei mandag, svin tirsdag, fjørfe onsdag, kjøttdeig torsdag og vegetar fredag. I bakgrunnen ser du maten som er til overs (venstre) og emballasje (høyre). Foto: ELISABETH DALSEG
UKEMENY: Sei mandag, svin tirsdag, fjørfe onsdag, kjøttdeig torsdag og vegetar fredag. I bakgrunnen ser du maten som er til overs (venstre) og emballasje (høyre). Foto: ELISABETH DALSEG Vis mer

Vil du helst bestemme menyen selv? Her får du dagligvarer på nett

Hvor lett er det å gjennomføre? Fremgangsmåten er greit beskrevet, og det er lett å følge oppskriftene.

Godtleverts kasse går et skritt lenger enn de fleste andre middagskasser på ett punkt. De klargjør noen av råvarene litt mer, slik at noe av jobben er gjort. For eksempel kommer løken uten skall, slik at den bare er å vaske og skjære av tuppen og roten.

Rettene er stort sett enkle å gjennomføre, og logisk forklart i riktig rekkefølge. Det er verdt å merke seg at det er lagt opp til at du har en vanlig koketopp - med induksjon kan du nok drøye det å sette over poteter eller pastavann litt.

Godtleverts retter er stort sett enkle å tilberede. Tidsbruk er oppgitt til 30-40 minutter, noe som stort sett stemmer. Tilberedningstiden tar stort sett et kvarter-tyve minutter. Totalt på fem retter brukte vi fire timer - inkludert vask av utstyr mellom og etter rettene - men ikke inkludert oppvaskmaskintid for bestikk og servise.

De ovnsbakte svinefiletene med poteter ble fryktelig ujevnt stekt. Vi kunne sikkert skåret enda tynnere skiver av potetene - men det var ikke spesifisert chipstynne biter, bare tynne. Så når disse var ferdig, var svinekotelettene helt tørre - til tross for at det fulgte med endel tomatsaus.

Et par ting kunne også ha vært forklart litt nøyere. For eksempel panering av seifiletene. Oppskriften ba oss vende fileter i eggeblanding først, så i panko-parmesanblanding. Da vi fulgte fremgangsmåten som beskrevet, ville ikke paneringen henge skikkelig fast på fiskefileten.

Her gjorde vi som vi pleier i stedet - vendte filetene i mel før vi hadde dem i egg og panko, og da fikk vi et mye bedre resultat. 

Vi har også hatt Adams Matkasse sin slankemeny på testbenken. Følg med neste uke for hva vi synes om den - og en nærmere sammenligning av de to.

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media som eier Dagbladet også er deleier i Grete Roede AS.

PÆRE?  Nei, en litt sliten potet. Vi skar rundt det råtne hullet, og det fungerte helt fint. Foto: ELISABETH DALSEG
PÆRE? Nei, en litt sliten potet. Vi skar rundt det råtne hullet, og det fungerte helt fint. Foto: ELISABETH DALSEG Vis mer
UKENS RARESTE: I jakten på smak,
UKENS RARESTE: I jakten på smak, Vis mer