Test: Sunn & Lett-kassen fra Adams Matkasse

Godt planlagt kasse med lite svinn, men her må du være glad i poteter!

To ting festet seg da vi testet Adams Matkasses Sunn & Lett-kasse.

Den første er udelt positiv: Endelig en matkasse som har planlagt så godt at alt vi sitter igjen med er fire-fem hvitløksfedd!

Den andre er ikke like udelt positiv: Her må man være glad i poteter.

Dette er kassen for dem som helst vil ha skikkelig middag, med kjøtt eller fisk og poteter, gjerne med litt dipp eller dressing, men trenger hjelp til å vri måltidene litt sunnere.

Vil du bestemme menyen selv, men ha hjelp til levering?
Her får du dagligvarer på nett.

Slankekassenes inntog Leverandører av middagsabonnementer hjelper deg å planlegge ukens middager, handle og få varene i hus. Det skal lønne seg, du skal spare tid, kanskje lære noen nye oppskrifter og unngå matsvinn - helt uten å trenge å tenke.

Nå vil de også slanke deg.

Det er de to store leverandørene, Adams Matkasse og Godtlevert.no som står for slankekassene. Vi har allerede smakt oss gjennom Godtleverts Roedemeny, og nå har turen kommet til Adams Matkasse, som tilbyr en Sunn & Lett-meny i samarbeid med Vektklubb.no.

Tre år tilbake testet vi fem ulike leverandører av middagskasser; Middagsposen, Godltevert, Matfryd, Middagshjelpen og Kolonihagen. Et par har falt fra, og noen nye alternativer har kommet til. Vi har også testet Adams Matkasse (den gang het det toppmat fra Adam) og testet en ukemeny fra Kolonial.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Smak og variasjon Flere matkasseabonnenter Dagbladet har snakket med oppgir variasjon i hverdagsmiddager og nye oppskrifter og inspirasjon som hovedgrunn til å benytte seg av middagasabonnement.

Disse vil nok bli litt skuffet her.

Dette er den trausteste middagskassen vi har smakt.   Poteter tre av fem dager, og søtpotet én dag. Og poteter som stekes i minimalt med olje, helt uten krydderurter, uten følge av smør eller saus eller dressing, er ikke spesielt festlig. Det hadde kostet så lite å gjøre det mye mer spennende.

Visuelt sett var den også relativt beige når vi fikk den på tallerkenen. På bildene i brosjyren så det langt festligere ut, men her hadde de valgt fine, fargerike tallerkener.

SUNN OG LETT: Vi har testet Adams Mattkasses Sunn & Lett, og her er alt vi trenger til fem middager for fire personer. Foto: TONJE STEEN
POTETER, POTETER, POTETER: Ukemenyen var traust, men god. Foto: ELISABETH DALSEG
MANDAG: Stekt fisk med agurksalat, potet og blomkål. Godt, men ikke spesielt spennende. Foto: ELISABETH DALSEG
TIRSDAG: Ukens mest spennende: kalkunburger med hvitløksdressing og salat i pitabrød. Foto: ELISABETH DALSEG
ONSDAG: Kylling med rub, stekte søtpoteter, stekt salat og yoghurtdressing. Forandring fryder, men hvorfor skal ukens eneste friske salat stekes i olje? Foto: ELISABETH DALSEG
TORSDAG: Fiskekake med ovnsbakte poteter og råkosttziki (sic). Det smaker absolutt godt, og det er friskt med eple i råkosttzikien, men vi skulle gjerne sett litt mer farge på tallerkenen. Foto. ELISABETH DALSEG
FREDAG: Minuttbiff av svin med ratatouille og ovnsbakte poteter. Også denne retten var noe kjedelig å se på, men ratatouillen hadde god og krydret smak, så den smakte bedre enn den så ut. Foto: ELISABETH DALSEG
RESTEN: Etter ukens slutt satt vi igjen med endel plastsøppel, men ikke avskrekkende mye. Foto: ELISABETH DALSEG

Kanskje et triks å ta med seg for å få middagen til å se litt mer spennende ut? Hva vi ser påvirker hva vi smaker.

Her kunne nok mye vært gjort med litt friske urter, eller å se litt på sammensetningen og dra på med litt grønnsaker med farge.

Én rett overrasket veldig positivt: Godt krydret kalkunburger i pitabrød med hvitløksrømme og salat. Så kraftfull på smak at ingen gjettet på at de spiste kalkunkjøttdeig og ikke kjøttdeig av storfe.

Oppskrift: Tre raske og sunne salater du lager selv på 30 minutter

Blir vi mett? Ja, vi ble mett. Porsjonene opplevdes som litt knappere enn de vi fikk fra Godtlevert, men vi ble gode og mette hver eneste dag - med ett unntak, kalkunburgeren i pitabrød på tirsdagen opplevdes som litt knapp for de mest sultne blant oss.

Det var forøvrig litt lite poteter igjen den siste dagen (enten stemmer ikke vekten vår, eller så fikk vi litt for lite) men da var vi så ferdig med poteter, at det ikke gjorde noen ting.

Lite til overs Sunn og Lett-kassen er kanskje ikke den aller mest inspirerende, men når det kommer til å handle smart er det tydelig at noen har tenkt.

Etter å ha fordelt alle råvarene på de ulike dagene sitter vi igjen med ganske nøyaktig 5 hvitløksfedd.

Det var endel plast igjen, det blir det jo når man skal servere kjøtt og fisk, men søppelberget var langt mindre enn etter å ha kokkelert oss gjennom Roedemenyen til Godtlevert.

Sunt? Alle rettene har beregnet antall kalorier, og fordelingen av protein, fett og karbohydrater per person.

For dem som er redd for at sunn og slank-mat bare skal bestå av grønnkål og hirse, er det bare å puste lettet ut. Her er det poteter og rømme- og yoghurtdressinger nesten hver eneste dag. Dette er helt vanlig middag, men i kontrollerte porsjonsstørrelser.

Vi synes kanskje de har gått litt for langt i jakten på hverdagsmiddagen. Vi hadde gjerne sett flere gode, mettende salater og supper, mye grønnsaker og friske urter.

Pluss for to fiskedager, men vi skulle gjerne sett en vegetardag - eller en dag med litt mindre kjøtt - i menyen.

Matblogger Julie Ilona Balas: - Jeg bruker bare kjøtt som tilbehør

Gjennomføring Har du laget mat fra bunn før, er dette grei skuring. Både rettene som er merket med middels og de som er merket med rask er veldig rett frem å tilberede.

UKEMENYEN: Laks mandag, kalkunburger tirsdag, kyllingsalat onsdag, fiskekaker torsdag og svinekotelett fredag. På benken bak kan du se hva som ble igjen da vi hadde fordelt råvarene på de ulike dagene. Litt plast, en papirpose, og fire fedd hvitløk. Foto: ELISABETH DALSEG
UKEMENYEN: Laks mandag, kalkunburger tirsdag, kyllingsalat onsdag, fiskekaker torsdag og svinekotelett fredag. På benken bak kan du se hva som ble igjen da vi hadde fordelt råvarene på de ulike dagene. Litt plast, en papirpose, og fire fedd hvitløk. Foto: ELISABETH DALSEG Vis mer

Nå fulgte vi instruksjonene fra a til å, men det er mange muligheter til å variere her, og å gjøre ting litt annerledes, uten å tulle for mye med kaloriinntaket.

For dem som ikke er så sikre på matlaging eller er vant til å lage mat fra bunn, er det små tips til hvordan man kan variere, forenkle - eller hvor man må passe litt ekstra på.

Dette er kassen for dem som helst vil ha skikkelig middag, med kjøtt eller fisk og poteter, gjerne med litt dipp eller dressing, men trenger hjelp til å vri måltidene litt sunnere.

UKEMENYEN: Porsjonene er gode, kanskje med unntak av tirsdagens kalkunburger i pitabrød, som nok ble litt knapp middagsporsjon for noen. Foto: ELISABETH DALSEG
UKEMENYEN: Porsjonene er gode, kanskje med unntak av tirsdagens kalkunburger i pitabrød, som nok ble litt knapp middagsporsjon for noen. Foto: ELISABETH DALSEG Vis mer
SØPPEL: Det blir endel til overs, men det er likevel langt mindre søppel enn vi har sett i andre matkasser. Og alt som var igjen av mat var fire hvitløksfedd. Foto: ELISABETH DALSEG
SØPPEL: Det blir endel til overs, men det er likevel langt mindre søppel enn vi har sett i andre matkasser. Og alt som var igjen av mat var fire hvitløksfedd. Foto: ELISABETH DALSEG Vis mer