TO GODE RIVALER: Toyota Rav4 og Nissan X-Trail er vant med å kjempe om kundene. Foto: Rune Nesheim
TO GODE RIVALER: Toyota Rav4 og Nissan X-Trail er vant med å kjempe om kundene. Foto: Rune NesheimVis mer

Test: Toyota Rav4 mot Nissan X-Trail

Toyota Rav4 mot Nissan X-Trail. Hvilken er best?

Dinside SUV-markedet i Norge har de senere årene tatt helt av, og enkelte bilmodeller ser det ut til at det norske folk aldri blir lei av. En av disse er Toyota RAV4 som dukket opp i 1994, og kom til Norge to år senere. Suksessen var umiddelbar, og for to år siden kom siste generasjon som fører suksessen videre.

20 år med Toyota RAV4

I SNØEN: RAV4 liker seg ikke like godt når snøen blir dyp.  Foto: Rune Nesheim
I SNØEN: RAV4 liker seg ikke like godt når snøen blir dyp. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Men Rav4 har mange konkurrenter. En av disse er erkefienden Nissan X-Trail, som debuterte på Paris-utstillingen i 2000. Den ble også en umiddelbar salgssuksess i SUV-hungrige Norge, og ifjor kom siste generasjon. Det betyr at både Toyota Rav4 og Nissan X-Trail er to topp moderne biler i sin klasse, noe som gjør dilemmaet enda større. For hvilken av de to bilene er egentlig det beste valget?

Test: Er dette den beste folke-SUV'en?

Toyota Rav4:
Vår testbil er en Rav4 4WD Executive. Under panseret er en 2-liters dieselmotor på 124 hk. Dreiemomentet er 310 Nm ved 1.600 omdreininger. Dermed er 0-100 km/t unnagjort på 10,5 sekunder blank. Det er ikke spesielt kjapt, men et halvt sekund bedre enn vår X-Trail.

Tidligere tiders RAV4 var ikke enestående bra biler, men modellen som kom i 2013 var et stort steg i riktig retning. Plutselig ble RAV4 et hyggelig bekjentskap, attpåtil med et stilig design og langt bedre interiørkvalitet enn tidligere.

PÅ INNSIDEN: RAV4 har løftet seg stort på innsiden, og det inntrykket blir ekstra tydeliggjort med slike fargekombinasjoner. Foto: Rune Nesheim
PÅ INNSIDEN: RAV4 har løftet seg stort på innsiden, og det inntrykket blir ekstra tydeliggjort med slike fargekombinasjoner. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Men bilen ble også 28 centimeter lengre, noe som gir bedre plass i baksetet, hvor tre voksne nå sitter helt greit. Bagasjerommet rommer 547 liter, som er et svært så romslig tall.

For den med trangt budsjett finnes RAV4 fra 293.100 kroner, men da i tohjuldrevet utgave og i et enklere Sense-utstyrsnivå.

GOD PLASS: RAV4 byr på god plass i baksetet.   Foto: Rune Nesheim
GOD PLASS: RAV4 byr på god plass i baksetet. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Vår bil er en såkalt Executive til 392.700 kr, og da får man xenon-lys, stemmestyring til mobiltelefon og berøringsskjerm med ryggekamera med på kjøpet.

I tillegg har den en premiumpakke 2 til 16.500 kroner, som inkluderer soltak, blindsonevarsling og varsling for kryssende trafikk ved rygging. Totalprisen er da 409.200 kroner.

RAV4: Det er 547 liter til rådighet, før du legger ned seterygger. Foto: Rune Nesheim
RAV4: Det er 547 liter til rådighet, før du legger ned seterygger. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Bilåret 2015: 200 nye bilmodeller

Mest imponerende er imidlertid det svært så delikate interiøret i en herlig blanding av sjokoladebrunt og sort. Det løfter det innvendige uttrykket flere hakk, og får bilen til å fremstå som dyrere enn den er.

Det positive inntrykket fortsetter ute på veien. En presis girkasse, kombinert med en behagelig fjæring gjør kjøreturen til en trivelig affære.

Utenfor veien styrer elektronikken hvordan firehjulstrekket fungerer ved å sende krefter framover og bakover etter behov. Man kan også låse det i 50/50 under kjøring i vanskelig underlag. Under litt plundring i mye snø tok det imidlertid ikke mer enn ett minutt før systemet sa fra at nå var det nok. Hengervekten er forøvrig begrenset oppad til 1.600 kg.


Nissan X-Trail Tekna 1.6 dCi 4WD:
Vår testbil er en X-Trail 1.6 dCi med firehjulstrekk og utstyrsnivå Tekna. Under panseret er en 1,6-liters dieselmotor på 130 hk. Dreiemomentet er oppgitt til 320 Nm ved 1.750 omdreininger. Resultatet er at 0-100 gjøres unna på 11 sekunder blank.

TØFT DESIGN: X-Trail har fått et langt mer moderne uttrykk.  Foto: Rune Nesheim
TØFT DESIGN: X-Trail har fått et langt mer moderne uttrykk. Foto: Rune Nesheim Vis mer

I likhet med Rav4 var ikke tidligere modeller av X-Trail stort å skryte av, men også Nissan har gjort hjemmeleksen sin. Bilen ser bra ut, og matcher Rav4 både innvendig og utvendig.

Også her sitter tre voksne fint i baksetet, og bagasjeplassen på 550 liter er så å si identisk med Toyotaen.

PÅ INNSIDEN: X-Trail har fått seg et seriøst løft på interiørfronten. Foto: Rune Nesheim
PÅ INNSIDEN: X-Trail har fått seg et seriøst løft på interiørfronten. Foto: Rune Nesheim Vis mer

X-Trail leveres også som syvseter for 14.000 kroner ekstra. For de med litt mindre penger å rutte med starter modellen på 304.000 kr, da som tohjulstrekk og utstyrsnivå Visia. Vår bil koster 410.000 kroner, og har som ekstrautstyr elektrisk soltak i glass til 7.000 kroner.

Utstyrsnivået Tekna betyr at bilen matcher Rav4, og at du har det aller meste du har lyst på, inkludert parkeringshjelp og skiltgjenkjenning.

GOD PLASS: Man sitter godt i baksetet på X-Trail, som kan skyves frem eller tilbake. Foto: Rune Nesheim
GOD PLASS: Man sitter godt i baksetet på X-Trail, som kan skyves frem eller tilbake. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Dette er det mest populære esktrautstyret

I likhet med RAV4 er ikke styringen altfor presis, men til gjengjeld er den lett og egentlig fint tilpasset bilens rolige natur. Også her er fokuset på komfort, selv om bilen er hakket mer sportslig enn man skulle tro.

X-TRAIL:  550 liter vitner om ubetydelige 3 liter større bagasjerom mer enn i RAV4. Foto: Rune Nesheim
X-TRAIL: 550 liter vitner om ubetydelige 3 liter større bagasjerom mer enn i RAV4. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Motoren føles veldig lik RAV4 både i styrke, dravillighet, fleksibilitet og støynivå, det samme gjelder den presise girkassen.

Utenfor de beste veiene føles X-Trail hakket grommere enn RAV4. Den har 20 cm bakkeklaring, man kan låse firehjulstrekket i "Lock", og i motsetning til konkurrenten var det intet problem å kjøre i dyp snø uten at systemet ble overopphetet.

I så måte føles X-Trail litt barskere enn rivalen. Dessverre har den en tullete svakhet ved at buksenebenene blir tilgriset av dørstokken nederst hver gang du skal inn og ut av bilen. Dette er fikstet på RAV4 ved at terskelen er dekket av døren, noe som sørger for rene bukser for Toyota-sjåføren. Hengervekten for X-Trail er 2.000 kg, med andre ord 400 kg. mer enn på RAV4.

En størrelse opp? Lexus NX mot BMW X3

Konklusjon Som forventet er dette to svært like bilmodeller, som begge fortjener et solid terningkast 5. De koster det samme, oppleves veldig likt bak rattet, har den samme graden av komfort, den samme utnyttelsen av plass og bagasje, har motor og girkasse som matcher hverandre, og begge to ser bra ut. Det betyr at valget må avgjøres på små detaljer og en god porsjon personlig smak.

Nissan X-Trail føles et ørlite hakk mer engasjerende å kjøre, og kombinert med en hengervekt på 400 kg mer enn Rav4, samt at den taklet kjøringen i dypere snø uten å klage, gjør at seieren går til X-Trail med minst mulig margin. Bare pass på buksene dine...

HER ER ALLE KONKURRENTENE

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.