Testet: Nye Jaguar XF

Nye XF er så bra at den fortjener å spise av konkurrentene. Spørsmålet er: Har Jaguar samtidig skapt en kannibal?

RASEKATT: Nye XF er hele 4,95 meter lang, men lettet med 190 kilo i forhold til forgjengeren - og dynamisk til tusen.  Foto: ESPEN STENSRUD
RASEKATT: Nye XF er hele 4,95 meter lang, men lettet med 190 kilo i forhold til forgjengeren - og dynamisk til tusen. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dinside Hos Jaguar Land Rover er det turboliv om dagen. For to år siden kom F-type, i sommer var det klart for nye XE — og nå er en ny XF her.

Dessuten: I løpet av september er det verdensdebut på Jaguars første SUV noensinne — F-Pace. Jaguarfolket har virkelig fått opp pulsen, og de nye bilene derfra får hjertet til å banke hos kundene, også.

Vi har akkurat kjørt den nye lillebroren XE rundt om på Østlandet. Den er så dynamisk at den kan matche BMW 3-serie på rene kjøreegenskaper. Det sier litt om hva det engelske merket med indiske eiere er kapable til. Men — og nå kommer det virkelig store «but, but»: Hva annet tilfører den? Hva er det unike ved akkurat denne bilen?

Det samme spørsmålet stiller jeg her jeg ratter rundt i helt nye XF. For noe helt eget må den ha om den skal kunne tukte de virkelig store konkurrentene i sin klasse: Mercedes-Benz E-klasse, BMW 5-Serie og Audi A6. Og den kampen er ikke vunnet på walkover...

Ny fra topp til tå Men Jaguar har som nevnt ikke ligget på latsiden. Og i en tid hvor mange av konkurrentene kommer med rene facelift-utgaver, stiller Jaguar med en helt ny konstruksjon. Den er lettere, mer effektiv og fullpakket med ny teknologi.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.