Testet: Subaru Levorg

Vi har kjørt Subarus nye designlekre og velkjørende stasjonsvogn som erstatter Legacy.

NYTT FJES: Levorg har fått designtrekk fra WRX STi, noe som ikke er en dum ting.  Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
NYTT FJES: Levorg har fått designtrekk fra WRX STi, noe som ikke er en dum ting. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dinside Subaru Legacy ble faset ut ved slutten av fjoråret. Siden har japanerne kun kjørt videre med Outback, som ble fullstendig oppgradert tidligere i år. Men i snart to år har det vært åpenbart at en slags etterfølger var klar.

Og nå er den her - nye Subaru Levorg. Navnet er helt nytt og minner lite om det Subaru har brukt å kalle sine biler. Selv synes jeg det høres ut som etternavnet på en russisk toppdiplomat.

Les også: 9 av 10 velger denne med firehjulstrekk

Men det er lite spor av Russland på den nye mellomklasse-stasjonsvognen.

I stedet snakker vi om en av de mest moderne, lekre og kjøreglade modellene fra den lille japanske bilprodusenten. Ikke helt ny Levorg er med sin lengde på 4,69 meter og 1,78 meters bredde hakket mer kompakt enn de store stasjonsvognene Ford Mondeo og VW Passat. I stedet nevner Subaru Volvo V60 og Skoda Octavia når det snakkes om konkurrenter.

Nykommeren er faktisk ikke søkk ny ettersom den faktisk har vært på det japanske markedet i snart halvannet år. Det var nemlig opprinnelig ingen planer om at den skulle introduseres i Europa, men det ble endret etter responsen fra Tokyo-visningen i 2013.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.