MAGEMÅL: På enkelte av Thai Airways nye Dreamliner-fly, blir du nektet plass i Business Class om magemålet ditt er over 142 centimeter. Sikkerhetsbeltene er ikke lange nok. Foto: Thai Airways
MAGEMÅL: På enkelte av Thai Airways nye Dreamliner-fly, blir du nektet plass i Business Class om magemålet ditt er over 142 centimeter. Sikkerhetsbeltene er ikke lange nok. Foto: Thai AirwaysVis mer

Luftfart

Thai Airways forbyr sterkt overvektige i Business Class

For korte sikkerhetsbelter.

Thai Airways nye Dreamliner-fly har så korte sikkerhetsbelter i Business Class at sterkt overvektige personer ikke får spent dem over magen.

FOR DRØY: Setebeltene på Business i Thai Airways nye Dreamlinere er utstyr met airbager, og lar seg ikke forlenge. Ergo er de for korte for de aller største passasjerene. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
FOR DRØY: Setebeltene på Business i Thai Airways nye Dreamlinere er utstyr met airbager, og lar seg ikke forlenge. Ergo er de for korte for de aller største passasjerene. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

Derfor har flyselskapet bestemt at de rutene som opereres av denne flytypen ikke kan ha sterkt overvektige passasjerer i disse luksus-setene.

Det samme gjelder for småbarnsforeldre som ønsker å reise med en baby i fanget.

Det melder Traveller og flere andre medier.

142 centimeter

Til avisa Bangkok Post forklarer Thai Airways direktør for sikkerhet, Pratthana Pattanasirim at lengden på setebeltene i de to nye Boeing 787-9 Dreamlinerne selskapet hittil har mottatt, er regulert av amerikanske sikkerhetsstandarder utstedt av US Federal Aviation Administration.

Beltene er utstyrt med airbager, noe som gjør at de ikke kan forlenges.

Så til det kritiske punkt: Hvor romslig kan livmålet være før du blir henvist bakover til den vanlige turistklassen, der beltene ikke har airbager, og er lengre?

Jo, måler du mer enn 142 centimeter rundt midjen, får du ikke spent igjen beltet, og får heller ikke sitte i Business Class.

Ikke første gang

Foreløpig er det liten grunn for uro for velbygde nordmenn. De aktuelle flyene opereres for tiden mellom Bangkok og Aukland og Bangkok og Taipei.

Dette er ikke første gang overvektige passasjerer «diskrimineres». I 2013 gikk Samoa Air til det skritt å ta betalt for billetten etter passasjerenes vekt. Jo tyngre, jo dyrere.

I fjor vakte det oppsikt da Finnair ville veie passasjerene sine. Dette gjorde selskapet for å skaffe egne beregninger på passasjerenes gjennomsnittsvekt, for bedre å kunne beregne flyenes drivstoff-behov - ikke for å få de tyngste passasjerene til å betale mer.