JAGER FART: «The Flying Norwegian» Jan Kåres Tørresdal har bygd om en gammel bensintank til en slags hjemmelaget olabil som skal kunne kjøre i 320 km/t. Det forsøket foregår i USA i august. Foto: Paal Kvamme
JAGER FART: «The Flying Norwegian» Jan Kåres Tørresdal har bygd om en gammel bensintank til en slags hjemmelaget olabil som skal kunne kjøre i 320 km/t. Det forsøket foregår i USA i august. Foto: Paal KvammeVis mer

«The Flying Norwegian» skal kjøre 320 km/t i en gammel bensintank

- Jeg har jo ingen andre interesser. Jeg er bilfrik, sier Jan Kåre Tørresdal.

- Jeg er litt nervøs. Jeg er alltid litt nervøs før jeg skal kjøre, innrømmer Jan Kåre Tørresdal og trekker opp glidelåsen på den brannsikre kjøredressen.

Det er fredag ettermiddag på Sørstokken flyplass på Stord, og ting skal ikke gå helt etter planen. Himmelen er grå og bakken våt, ikke akkurat godværet meterorologene har lovet oss.

- I teorien skal bilen kunne gjøre 350 km/t, sier Tørresdal der han møysommelig vrikker seg på plass i et kjøretøy som kunne hørt hjemme i Area 51.

I ti år har han planlagt det hele. I åtte har han samlet sammen deler og bygget på bilen i garasjen. Nå har «The Flying Norwegian» fått vist bilen fram for verden:

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn