ØNSKER KONTAKT: LCHAD er
en svært sjelden stoffskiftesykdom.
Martine og Jan Inge håper åpenhet
om sønnens utfordringer kan føre til
at de får kontakt med foreldre til barn
med samme diagnose. Foto: Svend Aage Madsen og privat
ØNSKER KONTAKT: LCHAD er en svært sjelden stoffskiftesykdom. Martine og Jan Inge håper åpenhet om sønnens utfordringer kan føre til at de får kontakt med foreldre til barn med samme diagnose. Foto: Svend Aage Madsen og privatVis mer

Theodor (1) må mates døgnet rundt. Tåler ikke å være sulten

Lille Theodor ser frisk ut. Men Løten-gutten må alltid være mett – hvis ikke går det galt.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Ett år gamle Theodor fra Ådalsbruk i Løten fikk en tøff start på livet. Morkaken løsnet for tidlig under fødselen, slik at han ikke fikk puste.

- Han var livløs da han kom til verden, og det viste seg raskt at han hadde fått både fostervann og blod ned i lungene. Jeg vil alltid være takknemlig for at dyktige leger og sykepleiere fikk liv i ham, uten at det oppsto hjerneskader, sier Martine Simensen (18).

- Det er ikke uten grunn at vi kaller ham for den lille mirakelgutten vår.

Ung mor

Frisørlærlingen var 16 år gammel da hun ble gravid, kort tid etter at hun og kjæresten Jan Inge Øien (27) ble sammen.

- Jeg likte å klippe hår, og gledet meg om mulig enda mer til se Jan Inge klippe navlestrengen på gutten min. Men akkurat den opplevelsen gikk jeg glipp av, sier Martine om den dramatiske fødselen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn