BLANT VINYLSKATTENE TIL NRK:  - Jeg blir aldri ferdig med å grave i historien, sier Thomas Felberg. Men på hjemmebane er platerommet gjort om til barnerom. Foto: JØRN H. MOEN
BLANT VINYLSKATTENE TIL NRK: - Jeg blir aldri ferdig med å grave i historien, sier Thomas Felberg. Men på hjemmebane er platerommet gjort om til barnerom. Foto: JØRN H. MOENVis mer

Thomas Felbergs (44) lidenskap for rock har berget han fra fengsel og brakt han på turné med Motörhead

«Tidsbonanza»-suksessen tar han med fatning.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Han husker det som det var i går.

En typisk, begivenhetsløs kveld på Hovseter i Oslo.

Drabantby-gjengen ville føle på spenningen, gjøre noe farlig. Som å rane en kiosk.

Men i det de andre skrider til verket, rusler Felberg hjemover.

Han er sulten og har mer lyst til å høre på den nye Iron Maiden-skiva.

45 minutter

- Neste dag var det på nyhetene. De hadde blitt tatt, havnet på glattcelle og var typecastet inn i en kriminell løpebane. 45 minutter av livet mitt utgjorde forskjellen på fengselsfugl og fri mann. Det er sånt man ikke ser før etterpå.

- Hva tenker du om det i dag?

- At alt har sin pris og at du må passe på deg selv. Men også at du må være litt ydmyk. Det er klart at det er lett å få seg en smekk hvis du tror du er Supermann. Samtidig er det hårfine marginer noen ganger. Hadde jeg ikke vært så sulten på brødskiver og hardrock, ville livet mitt kanskje tatt en helt annen retning.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn