MERCEDES SL: Byr på en uovertruffen miks av kjøreglede, prestisje og komfort, kombinert med fantastiske motorer av ulik størrelse. Foto: MERCEDES
MERCEDES SL: Byr på en uovertruffen miks av kjøreglede, prestisje og komfort, kombinert med fantastiske motorer av ulik størrelse. Foto: MERCEDESVis mer

Ti bruktbilkjøp som gir deg mye bil for pengene

Og ti gode prutetips.

• Flere bilsaker på db.no/bil

AUTOFIL: Det er ikke ofte en sportsbil kan karakteriseres som et smart bilkjøp.

Dette fordi denne typen bil ofte er dyr i drift, temperamentsfull, har ugunstige delepriser og forsikringskrav, i tillegg til upraktiske løsninger og en generell uvilje mot vanskelige norske kjøreforhold.

Men Mazda MX-5 er det mest lysende unntaket av alle.

EKSTREMT FORNØYD: Frank Robert Lund koser seg hver gang han er ute og lufter sin MX-5. I tillegg til å fungere som vanlig hverdagsbil, er den også utmerket å dra på lange turer med, forteller han.  Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM / AUTOFIL
EKSTREMT FORNØYD: Frank Robert Lund koser seg hver gang han er ute og lufter sin MX-5. I tillegg til å fungere som vanlig hverdagsbil, er den også utmerket å dra på lange turer med, forteller han. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM / AUTOFIL Vis mer

I tillegg til å være driftssikker og billig i drift, byr den på uhemmet kjøreglede og tåler godt å brukes i all slags vær og føre.

- Ekstremt fornøyd En av dem som har falt for bilens sjarm, er Frank Robert Lund fra Melhus.

- I 2004 kjøpte jeg min første MX-5, en 1991-modell. Å få kjøre den hjem, opp til Trøndelag fra Oslo, var en ubeskrivelig opplevelse. Den brukte jeg mye, og kombinasjonen av så mye kjøreglede og driftssikkert bilhold, gjorde at jeg i 2008 kjøpte en helt ny MX-5, sier Melhus-mannen.

- Den har jeg hatt nå i seks år, og jeg koser meg fortsatt like mye hver gang jeg er ute og lufter bilen. Den sitter som et skudd på veien, og motor og girkasse er optimalisert for å gi føreren den rette gokart-følelsen.

- Bilen har nå passert 60 000 km, og i løpet av denne tida har jeg bare skiftet batteri og investert i nye dekk. Ellers har det ikke vært noen problemer av noe slag, og jeg bruker bilen både sommer og vinter. I tillegg til å fungere som vanlig hverdagsbil, er den også utmerket å dra på lange turer med, forteller Lund.

- Sommeren 2012 kjørte jeg og to kompiser ned til Tyskland og Nederland med hver vår MX-5. Det ble nesten 500 mil, og ferieturen forløp problemfritt for oss alle. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er ekstremt godt fornøyd med bilen, og kvaliteten er førsteklasses, avslutter en lykkelig MX-5 eier.

Smart kjøper Bruktbilkjøperen er ikke som alle andre. Han eller hun er i hvert fall ikke som nybilkjøperen. Den som kjøper ny bil, ønsker selvfølgelig minst mulig verditap på sin nyinnkjøpte juvel.

Nybilkjøperen vil også ha det meste av utstyr på bilen sin, fordi dette vil gjøre bilen mer attraktiv på bruktmarkedet, men det gjør også nybilen vesentlig dyrere.

For å sikre popularitet på bruktmarkedet har den hellige treenighet stasjonsvogn, firehjulstrekk og dieselmotor fungert svært godt i Norge. Akkurat det med diesel er imidlertid i ferd med å endres, og dagens nybilkjøper bør sannsynligvis heller velge bensin med tanke på salgsutviklingen.

Driftskostnader Hva så med bruktbilkjøperen? Han eller hun vil selvsagt ha mest mulig bruktbil for pengene, og driftskostnader er et viktig poeng.

Dette er en av årsakene til at de dyreste luksusbilene og status-SUV-ene faller mye mer i pris prosentmessig enn mer vanlige biler.

TOYOTA PRIUS: Verdens kanskje mest feilfrie bil. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / AUTOFIL
TOYOTA PRIUS: Verdens kanskje mest feilfrie bil. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / AUTOFIL Vis mer

Folk vet nemlig at en ti år gammel Porsche Cayenne Turbo vil koste langt mer i driftskostnader enn en ti år gammel Toyota Rav4.

Mye eller lite utstyr? Bruktbilkjøperen vil også i utgangspunktet ha en populær bil med mest mulig utstyr, og svært gjerne firehjulstrekk og stasjonsvogn. Men den smarte bruktbilkjøperen tenker kanskje litt annerledes.

Hvis man finner en populær bil med lite utstyr, vil denne stå vesentlig lavere i pris enn en som er fullstappet med utstyr.

Trenger du virkelig filskiftevarsler og adaptiv cruisekontroll? Hvis du ikke må ha alt av ekstrautstyr, er sjansen langt større for å gjøre et bruktbilkupp.

Ukurant motor En motortype som ikke er spesielt populær, gjør også at bilen kan bli et bruktkupp. Har bilen en veldig stor motor, eller veldig liten motor, kan det være til fordel for den smarte bruktbilkjøper.

En ting er at motoren er ukurant, men det kan også ofte være smart å kjøpe ukurante bilmerker.

MITSUBISHI GRANDIS: Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / AUTOFIL
MITSUBISHI GRANDIS: Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / AUTOFIL Vis mer

Med det menes i dette tilfellet bilmerker som av en eller annen grunn ikke er store salgsaktører i Norge.

Trenger du alt? En modell holder seg bedre i pris hvis den har firehjulstrekk og automatgir. Kanskje du ikke trenger noen av delene? Spesielt firehjulstrekk er til tider litt opphypet i Norge. For det er egentlig uhyre sjelden de aller fleste har bruk for trekk på alle fire.

Kjøp den samme modellen med forhjulstrekk, og invester i gode piggdekk, og du vil så å si alltid komme deg opp bakken du har tenkt deg.

Automatgir er selvsagt kjekt, spesielt for deg som pendler mye i rushtrafikk, men bor du ute i distriktet, går det nok greit med å skifte gir selv med høyrehånden. Merk at den smarte bruktbilkjøper som er omtalt i denne artikkelen, har tenkt å beholde sin bruktbil i lang tid.

Ti smarte bruktbilkjøp • Smart bruktbilkjøp 150 000 - 200 000 kroner
Toyota Prius Dette er så kurant bilmerke som det kan bli, og står derfor ikke lavt i pris. Men til gjengjeld byr den på ekstremt lave driftsutgifter.

Ikke fordi den bruker så utrolig lite drivstoff, men fordi den gjentatte ganger har toppet utenlandske undersøkelser om hvilken bil som har minst feil.

MAZDA MX-5: Verdens morsomste bil målt i hvor mye moro du får per krone. Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFIL
MAZDA MX-5: Verdens morsomste bil målt i hvor mye moro du får per krone. Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFIL Vis mer

Til rundt 175 000 kroner får du en 2010/2011 siste generasjon Prius med lav kjørelengde. Det er et smart bruktbilkjøp som nærmest garantert vil by på veldig lave driftsutgifter.

+ Verdens kanskje mest feilfrie bil
- Ikke mulig med hengerfeste

• Smart bruktbilkjøp 130 000 - 150 000 kroner
Mitsubishi Grandis Den smarte bruktbilkjøper leter gjerne etter biler som passerer under radaren hos de fleste andre bruktbilkjøpere. Mitsubishi Grandis er en slik bil.

Litt uforståelig egentlig, for denne sjuseteren byr på enormt med plass, samtidig som den har gode kjøreegenskaper til en slik type bil å være.

Attpåtil er kvaliteten god, og komforten hyggelig på langtur. For 130 000 - 150 000 kroner kan du velge i mange 2005-2007-eksemplarer.

JAGUAR S-TYPE: Mye komfort og britisk luksus for pengene. Foto: JAGUAR
JAGUAR S-TYPE: Mye komfort og britisk luksus for pengene. Foto: JAGUAR Vis mer

+ Enormt med plass, glemt bil for mange
- Svake lys, tar stor plass i garasjen

• Smart bruktbilkjøp, sportsbil under 300 000 kroner
Mazda MX-5 Dette er verdens morsomste bil målt i hvor mye moro du får per krone. Første generasjon MX-5 (1989-1998) kan bli din fra 20 000 kroner, mens andre generasjon (1999-2005) ligger fra 75 000 til 150 000 kroner.

For den som vil ha tredje generasjon (fra 2006-modell) ligger prisene fra 180 000 til 250 000 kroner for en 2012-modell. MX-5 byr på uovertruffen kjøreglede og svært lave driftsutgifter til sportsbil å være.

Så hvorfor er prisene såpass lave, tenker du kanskje? Jo, fordi mange misforståtte sjeler ikke synes bilen er barsk nok, og kanskje litt for feminin i linjene. Deres tap, din gevinst.

+ Ekstremt mye moro for pengene
- Trang og upraktisk

• Smarte bruktbilkjøp - luksusbil 150 000 - 250 000 kroner
Jaguar S-Type 2000-tallets S-Type gikk i den klassiske retrofellen, og leverte en design som bare Jaguar-folk elsket. Dette kombinert, med lave bruktpriser for Jaguar, samt at XF har overtatt for S-Type, gjør at bilen er lite ettertraktet på bruktmarkedet.

En aldeles nydelig 2007-modell (siste årsmodell) hos Jaguar-forhandleren kan bli din for 289 000 kroner, men ellers finner du flere modeller et par år eldre til godt under 200 000 kr.

Modellen har få feil, og byr på et nydelig interiør og suveren komfort til en billig penge.

+ Mye komfort og britisk luksus for pengene
- Styring og elektronikk kan by på problemer

• Smart bruktbilkjøp 100 000 - 350 000 kroner
Saab 9-5 2006-2011 Mange skyr unna Saab på bruktmarkedet, siden det ikke lenger fins Saab-forhandlere. Det betyr at du kan gjøre et lite bruktbilkupp. 9-5 dukket opp i 1998, men fikk et betydelig løft til modellåret 2010.

Alle modellene er mye bil for pengene, men jo nyere bil, jo eldre føles den sett i forhold til hva tyske premiumkonkurrenter fra samme årgang tilbyr. Dette fordi Saab ikke hadde penger til utvikling av modellen.

SAAB 9-5: Mye bil for pengene. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / AUTOFIL
SAAB 9-5: Mye bil for pengene. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / AUTOFIL Vis mer

Bilene har hatt en del feil, så sjekk at servicehistorikken er uklanderlig. Gjør du det, får du svensk langturskomfort på sitt beste til en svært trivelig pris.

+ Fenomenal komfort, fantastiske seter
- Mye feil, merket har ikke lenger forhandlere

• Smart bruktbilkjøp, luksus-SUV, 350 000 - 650 000 kroner
Audi Q7, 2006-2010 Luksus-SUV-er har groteske verdifall, i hvert fall sett fra ståstedet til dem som kjøper dem nye. Audis gedigne Q7 ble ingen suksess, (spesielt ikke i USA). og du kan nå velge mellom flere ulike alternativer fra de tidligste årgangene til priser langt under det den kostet ny.

Utstyr og motoralternativer kan variere stort, slik at prisene spriker mye. Bilen er overraskende trang inni til å være så stor, og det vulgære designet treffer ikke alle.

Dieselsekseren på 3 liter er vanligst her på berget, men du får kraftkilder helt opp til V12 TDI på 500 hk. Sistnevnte kan imidlertid absolutt ikke klassifiseres som et smart bruktbilkjøp...

AUDI Q7: Har hatt et voldsomt verdifall, men den er dyr i drift, og det vulgære designet treffer ikke alle. Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFIL
AUDI Q7: Har hatt et voldsomt verdifall, men den er dyr i drift, og det vulgære designet treffer ikke alle. Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFIL Vis mer

+ Kvalitetsfølelse, kjøreegenskaper
- Vulgær, dyr i drift

• Smart bruktbilkjøp, cabriolet, 350 000 - 700 000 kroner
Mercedes-Benz SL, 2001-2007 Femte generasjon Mercedes-Benz SL (før faceliften i 2008) byr på en uovertruffen miks av kjøreglede, prestisje og komfort, kombinert med fantastiske motorer av ulik størrelse. En mektig SL 500 2002-modell med 5-liters V8 kan du få til under 350 000 kr, mens en 2003-modell av megabeistet SL 55 AMG (med 500-hesters kompressormatet V8) kan bli din for litt over 500 000 kroner.

Da får du en av undertegnedes absolutte favorittmotorer gjennom alle tider, sammen med en sportsbil som kan brukes til alle mulige typer kjøring, i alle typer vær.

På toppen av det hele holder SL et mye høyere kvalitetsnivå enn samtidige Mercedes-modeller. (De ulike motorene gjør at prisene spriker kraftig, så en SL 65 AMG med 612-hesters biturbo V12 sprenger budsjettet over.)

+ Magiske V8 motorer, høyt kvalitetsnivå
- Elektronikken kan spøke, glad i bensin

• Smarte bruktbilkjøp stasjonsvogn 150 000 - 300 000 kroner
Alfa Romeo 159 Sportwagon Verdens vakreste stasjonsvogn er ikke en bil alle leter etter på bruktmarkedet, rett og slett fordi den er en Alfa Romeo, et merke med dårlig rykte i mange kretser.

MERCEDES-BENZ SL: Femte generasjon Mercedes-Benz SL (før faceliften i 2008) byr på en uovertruffen miks av kjøreglede, prestisje og komfort. Foto: MERCEDES
MERCEDES-BENZ SL: Femte generasjon Mercedes-Benz SL (før faceliften i 2008) byr på en uovertruffen miks av kjøreglede, prestisje og komfort. Foto: MERCEDES Vis mer

Men 159 er mye bedre enn hva folk tror, det er rapportert lite problemer, også på områder som elektronikk og rust, som mange er redde for.

For under 100 000 kroner kan du lete etter 2006-modeller, og til rundt 300 000 kroner ser du på 2011-modeller. De nyeste modellene har som regel 1,9-liters dieselmotoren, som mange liker.

+ Design, lite feil
- Selespeed-girkassen bør unngås

• Smart bruktbilkjøp, storbil til spottpris 30 000 - 150 000 kroner
Peugeot 607 For den med stramt budsjett, men som ønsker en gedigen luksussedan, kan Peugeot 607 være et alternativ. Fra 30 000 kroner kan du plukke opp en 2001-modell, og selv 2004-modeller fås til under 100 000 kroner. 607 er kjent for mange mindre feil med det elektriske, spesielt med ulike varsellamper som lyser. Den tunge fronten sliter også på mekanikken der.

Men til tross for dette blir totaløkonomien positiv, rett og slett fordi bilen er så utrolig billig. Motor og kjøreglede er ikke noe å rope hurra for, men komforten er utsøkt, samtidig som støynivået er svært hyggelig.

ALFA ROMEO 159 SPORTWAGON: Verdens vakreste stasjonsvogn er ikke en bil alle leter etter på bruktmarkedet, rett og slett fordi den er en Alfa Romeo, et merke med dårlig rykte i mange kretser. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL
ALFA ROMEO 159 SPORTWAGON: Verdens vakreste stasjonsvogn er ikke en bil alle leter etter på bruktmarkedet, rett og slett fordi den er en Alfa Romeo, et merke med dårlig rykte i mange kretser. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer

En anonym sedan er ikke for alle (men fungerte perfekt for morderen i den danske TV-serien «Broen»), men for den smarte bruktbilkjøper kan 607 være et kupp.

+ Pris, komfort, støynivå, plass
- Elektriske problemer, understell og bremser foran

• Smart bruktbilkjøp, småbil 50 000 - 100 000 kroner
Renault Clio III Tredje generasjon Clio kom høsten 2005, og er en både hyggelig og svært sikker småbil. Interiørene er slitesterke og fjæringskomforten er bra. Det er også rapportert om få problemer for bilene av disse årgangene.

For 100 000 kroner kan du få en 2009-modell, og det er mye bil for pengene. Som en ekstra bonus er bagasjeplassen uvanlig stor, bilens utvendige mål tatt i betraktning.

+ Lite feil, kvalitetsfølelse, fjæringskomfort
- Støynivå, bakseteplass, styrefølelse

PEUGEOT 607: For den som har stramt budsjett, men ønsker en gedigen luksussedan, kan dette være et alternativ. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / AUTOFIL
PEUGEOT 607: For den som har stramt budsjett, men ønsker en gedigen luksussedan, kan dette være et alternativ. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN / AUTOFIL Vis mer

Les også: Se de godt bortgjemte bilskattene få tør å velge.

RENAULT CLIO III: En hyggelig og svært sikker småbil. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM / AUTOFIL
RENAULT CLIO III: En hyggelig og svært sikker småbil. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM / AUTOFIL Vis mer