Ti enkle øvelser som gir synlig effekt på tre uker

Dette treningsprogrammet gjør du hjemme.

KJERNEMUSKULATUR: Når du trener situps, trener du bare de ytterste musklene i magen. Vil du ha flat mage, er det mye viktigere å trene kjernemuskulaturen gjennom øvelser som for eksempel planken, og spise riktig mat. Foto: Petter Berg, HM Foto
KJERNEMUSKULATUR: Når du trener situps, trener du bare de ytterste musklene i magen. Vil du ha flat mage, er det mye viktigere å trene kjernemuskulaturen gjennom øvelser som for eksempel planken, og spise riktig mat. Foto: Petter Berg, HM Foto Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Siv Kroken Gitsø er personlig trener og sertifisert coach. Hun er opptatt av at alle skal trene og sier at litt trening er bedre enn ingenting.

- Du kan fint ha en god treningsøkt på 20 minutter, og én gang i uken er jo bedre enn ingen, sier Gitsø.

Tre økter Likevel anbefaler hun tre økter i uken når hun har utarbeidet dette treningsprogrammet.

- Muskler er ferskvare. Trener du én gang i uken, vil det du bygger opp av muskelmasse reduseres igjen til neste gang du trener. Er du helt utrent, vil du selvsagt merke en viss bedring, men om du setter deg et mål om å bli vesentlig sterkere er du nødt til å legge ned litt mer tid på treningen.

Gjennomfører du imidlertid dette programmet tre ganger i uken i tre uker, lover Gitsø at du vil merke en forskjell.

Spis protein og sunt fett Hun har lagt opp til noen ekstra øvelser for de som er moderat trent. Du trenger ikke gjøre alle øvelsene hver gang, men det viktigste er at du gjør noen. I tillegg til trening er kosthold viktig.

- Unngå raffinerte produkter som hvitt hvetemel og sukker, og spis heller mye av det som gir deg god energi i lang tid; gode proteiner og langsomme karbohydrater og det sunne fettet som finnes i bl.a. nøtter, avocado, linfrøolje og fet fisk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer