Ti enkle tips til en sunnere hverdag

Hvor mange av disse rådene følger du?

DU BLIR HVA DU SPISER: Du har sikkert hørt noe av dette før, men hvor mange av de ti rådene under følger du selv? FOTO: Colourbox
DU BLIR HVA DU SPISER: Du har sikkert hørt noe av dette før, men hvor mange av de ti rådene under følger du selv? FOTO: ColourboxVis mer

En ny undersøkelse, gjort for Opplysningskontoret for frukt og grønt, avslører at 1 av 5 nordmenn ikke er opptatt av hva de spiser.

Undersøkelser viser at inntaket av frukt og grønt har gått ned, mens forbruket av potetgull og annen snacks har økt.

KORN: Dette er sunt og godt. Ha på litt yoghurt og du har en god start på dagen. FOTO: Svein Brimi
KORN: Dette er sunt og godt. Ha på litt yoghurt og du har en god start på dagen. FOTO: Svein Brimi Vis mer

Men man blir det man spiser, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

- Spiser du søppelmat, får du en søppelkropp. Spiser du litt sunnere, får du en litt sunnere kropp, sier hun.

SUNN LUNSJ: Salat kombinert med makrell i tomat eller tunfisk fra boks er sunn og næringsrik lunsj. Rester av pasta eller ris fra gårsdagens middag smaker også godt sammen med noen kyllingbiter og litt salat. FOTO: Svein Brimi
SUNN LUNSJ: Salat kombinert med makrell i tomat eller tunfisk fra boks er sunn og næringsrik lunsj. Rester av pasta eller ris fra gårsdagens middag smaker også godt sammen med noen kyllingbiter og litt salat. FOTO: Svein Brimi Vis mer

Hun brenner for at det er i hverdagen vi først og fremst må tenke sunt når vi planlegger maten.

SUNN MAT: Gunn Helene Arsky er utdannet ernæringsfysiolog cand.scient. fra Universitetet i Oslo.  Arsky har utgitt flere bøker om helse og ernæring. FOTO: Svein Brimi
SUNN MAT: Gunn Helene Arsky er utdannet ernæringsfysiolog cand.scient. fra Universitetet i Oslo. Arsky har utgitt flere bøker om helse og ernæring. FOTO: Svein Brimi Vis mer

- I helgene er det lov å kose seg. Når man gjør forskjell på hverdag og helg, blir det garantert mer fest i helgen.

Frokost Velg grovt brød. Sjekk brødskalamerket på posen eller kjenn på tyngden på brødet. Et ordentlig grovt brød er tungt. Makrell i tomat, magre ost- og skinkeprodukter, kokt egg, tomat og agurk er supert pålegg. Spis gjerne færre brødskiver og kompenser med mer pålegg. Drikker du et glass juice til, får du i deg C-vitaminer. Grov kornblanding med cottage cheese og lettyoghurt er et flott alternativ til en rask frokost. Middag På få minutter kan du gjøre middagen litt sunnere:

Legg cherrytomater på pizzaen og server en salat ved siden av. Her er 5 sunne middagstips . Putt ekstra grønnsaker i når du koker suppe fra pose, og bruk mager melk. Velg magre pølser. Lag potetmosen selv. Sunn stappe får du ved å koke og mose en gulrot og sellerirot sammen med potetene. Server grønnsaker eller salat ved siden av. Stek laksefileter i ovnen, det er raskt og enkelt. Skal du spise en pølse mens du er på farten, velg lompe i stedet for brød. Be om mer salat og mindre dressing om du spiser kebab. Se etter nøkkelhullmerket på ferdigmat. Nøkkelhullet forteller at en ferdigpakket matvare har mer kostfiber og mindre fett, salt og sukker enn andre produkter den kan sammenlignes med. Ti smarte tips 1. Bruk kroppen!

Helsen din er ikke bare avhengig av at du gir kroppen riktig brensel - den må også bli brukt . Men du trenger ikke svette på et helsestudio flere ganger i uken av den grunn. Ta på deg et par gode sko og gå en halvtimes tur hver dag, det er faktisk nok.

2. Rydd i kjøkkenskap og skuffer
Rydd/kast alt du ikke bør ha der. Kjøp kun snacks, godteri og kjeks i helgene. Da slipper du å bli fristet i hverdagen.

3. Planlegg
Planlegg middagene for en hel uke og kjøp inn alt du trenger i én omgang. Da unngår du impulskjøpene, som har en tendens til å bli litt mindre sunne.

4. Fem om dagen
Det er ikke så vanskelig som du tror:

Drikk et glass juice. Legg agurk og tomat på brødskiven. Spis en salat til lunsj. Spis en frukt eller litt grønnsaker som mellommåltid. Spis litt grønnsaker eller salat til middag. 5. Smart å ha i kjøleskapet Magre meieriprodukter som melk, ost, yoghurt og kesam Egg Kyllingpålegg Mager leverpostei Frisk salat, paprika, sukkererter, brokkoli, gulrøtter og poteter 6. Riktige mellommåltider En frukt og et knekkebrød med pålegg Yoghurt med korn Minigulrøtter, litt rosiner og nøtter Smoothie 7. I tørrskapet Havregryn Sammalt mel Frø, nøtter Saltfattige posesupper og gryteretter Hermetiske tomater Hermetisk kalkun/bogskinke Fullkornpasta og fullkornris Bønner og linser Grov frokostblanding Grove knekkebrød 8. Ha alltid i fryseren Poser med grønnsaksblanding Poser med bær Kyllingfileter Laks i porsjonsstykker 9. Ha alltid på kjøkkenbenken
Tomater Agurk Frukt 10. Når du har søtsug
Spis en müslibar. Da får du i deg gode næringsstoffer.

Les også:

FIBERPIZZA: Med kli i sausen, mager skinke, lettere ost og ekstra grønnsaker blir pizzaen sunnere. FOTO: Svein Brimi
FIBERPIZZA: Med kli i sausen, mager skinke, lettere ost og ekstra grønnsaker blir pizzaen sunnere. FOTO: Svein Brimi Vis mer

Slik kutter du kalorier
Lavkarbo-diett som virker
Slik fettsuger du kjøleskapet
10 fakta om fett

Saken ble opprinnelig skrevet av Hjemmet for Klikk.no. Les her.

FROKOST: Velg grovt brød. Kokt egg og agurk er supert pålegg. FOTO: Svein Brimi
FROKOST: Velg grovt brød. Kokt egg og agurk er supert pålegg. FOTO: Svein Brimi Vis mer
I KJØLESKAPET: Ha alltid sunne varer i kjøleskapet - så kan du lage en sunn smoothie når du får lyst på noe godt. FOTO: Svein Brimi
I KJØLESKAPET: Ha alltid sunne varer i kjøleskapet - så kan du lage en sunn smoothie når du får lyst på noe godt. FOTO: Svein Brimi Vis mer