NYT JULEMATEN: Ved å ta noen enkle forholdsregler kan du gjøre magen fornøyd når familien er samlet til et deilig julemåltid. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox
NYT JULEMATEN: Ved å ta noen enkle forholdsregler kan du gjøre magen fornøyd når familien er samlet til et deilig julemåltid. ILLUSTRASJONSFOTO: ColourboxVis mer

Ti råd for en sunn julemage

Julen er høysesong for mage- og tarmplager. Med litt planlegging kan du slippe billigere unna problemene i år.

De fleste av oss spiser mer, oftere og fetere i julen enn gjennom resten av året.

Ribbe, pinnekjøtt, riskrem og julegodteri - god mat og godt drikke hører med til julehøytiden for svært mange.

Men fordi kosten er uvant for magen, er julen dessverre også høysesong for mage- og fordøyelsesplager.

Hvem har vel ikke opplevd smerter i magen, lett kvalme eller dårlig fordøyelse etter å ha spist altfor mye av sesongens gode mat?

Bryter gode vaner - Problemene folk får med magen og fordøyelsen i julen, kommer av at vi bryter de gode vanene vi har ellers i året, mener Arne Schatten, generalsekretær i Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer, LMF.

- For mennesker med mage- og tarmplager er det en fordel å spise lite, men ofte. Det er det mange som ikke er så flinke til i julen. Vi anbefaler at folk forsøker å holde på de kostholdsrutinene de lever etter resten av året, sier han.

Hovedproblemet er at folk spiser altfor mye fet mat under julehøytiden.

Fettsensorer I øverste del av tynntarmen finnes det små «fettsensorer» som reagerer med å sette ned farten på fordøyelsen når fettdosen blir for høy.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det fører til oppblåsthet, kvalme og ubehag.

- Vi anbefaler våre pasientgrupper å holde seg helt unna ribbe. Fugl, lam og fisk i alle sorter går bra. Kalkun kan du også spise, men vær forsiktig med den fete sausen. Rent svinekjøtt uten fett er fint. Det er fettet som er farlig, sier Schatten.

Sjokoladen og marsipanen er generalsekretæren ikke så bekymret for, så lenge man ikke propper i seg.

- Det er dessverre slik at mage- og tarmplager, og hvordan folk reagerer på mat, er veldig individuelt. Men et generelt råd er å unngå animalsk- og meierifett. Det betyr å være forsiktig med ribben og riskremen. Marint fett, altså det man finner i fisk, er det få som reagerer på.


Gode råd - Vær raus med tilbehøret. Rødkål, surkål, rosenkål, svisker, epler, poteter, waldorfsalat og rotmos - alt dette er med på å minske belastningen på magen. Er du vár for luft i magen, bør du ikke spise så mye kål. Men da kan du jo spise flatbrød og poteter i stedet. Bestem deg for hvor mye kjøtt eller fisk du vil spise, og ikke dynk alt med svor og smeltet ribbefett, er rådet fra ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Noen frukter som papaya, kiwi og ananas inneholder enzymer som letter fordøyelsen av kjøtt og fisk.

- Fruktsalat med noen av disse fruktene til dessert kan dermed hjelpe på fordøyelsen, sier ernæringsfysiologen.

MAGERT: Kalkun er å foretrekke fremfor fet ribbe i julen, dersom du vil sikre en god fordøyelse. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox
MAGERT: Kalkun er å foretrekke fremfor fet ribbe i julen, dersom du vil sikre en god fordøyelse. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox Vis mer

Arsky understreker at fiberrik mat er avgjørende for en god fordøyelse og frisk mage.

- Fiber suger til seg vann og gjør avføringen myk, og fiber er mat for de «gode» tarmbakteriene som er en del av immunforsvaret vårt. Men husk at mat med mye fiber kan gi luft dersom du ikke er vant til fiberrik mat, sier hun.

Arskys aller beste tips er ikke å la julen vare fra oktober til januar.

- Det er viktig å velge ut hva man vil spise, når man vil spise og i hvilke anledninger det er greit å ta et glass eller to, sier hun.

Ti råd for en sunn julemage 1. Ikke spis så mye at magen blir overfylt. Det fører til at maten skvulper tilbake til spiserøret og gir halsbrann. Spis heller mindre porsjoner oftere.

2. Ikke sleng deg på sofaen etter et stort måltid. Det kan forårsake såkalt refluks, der magesyren flyter tilbake til spiserøret.

3. Ikke spis for fort. Tygg maten godt og ta pause mellom hver bit.

4. Ikke spis for fet mat. For mye fett er en hovedgrunn til fordøyelsesbesvær.

5. Rødvinsgløgg og akevitt hører med for mange i julen. Men husk at alkohol virker irriterende på magen, så tilpass mengden deretter. Ikke drikk på tom mage.

6. Antall kaffekopper etter maten bør begrenses. Kaffe reagerer med magesyre, skaper irritasjon i magen og fordøyelsesproblemer.

7. Sigaren eller sigaretten etter et stort måltid kan gi fordøyelsesbesvær fordi giftstoffer fra røyken skylles ned i spiserøret.

8. Gå en tur etter at du har spist. Bevegelse forbedrer fordøyelsen.

9. Ikke all julemat er fet. Kylling og kalkun, laks, tørket frukt og nøtter er sunt og godt for magen.

10. Det er bedre å spise hovedmåltidet til lunsj enn sen middag.

(Kilde: Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer)

Irritabel tarm Ifølge Norsk Helseinformatikk har 10-15 prosent av befolkningen i perioder symptomer på irritabel tarm. Irritabel tarm er ingen sykdom, men en forstyrrelse i tarmens funksjon som transportorgan.

Symptomer som smerter og ubehag i magen, sammen med unormal avføring, kommer i perioder. Tilstanden er kronisk og tilbakevendende.

Australske forskere har kommet frem til en streng diett som inneholder svært lite naturlig sukker, og skal hjelpe mot symptomene på irritabel tarm. Rug, hvete, hvitt brød, pasta, epler, vannmelon, is og honning er bare noen av matvarene du ikke bør spise, skriver WebMD.

Gå til legen dersom du har vondt i magen over lengre tid. Det kan skyldes en mage- eller tarmsykdom.

Mulige diagnoser kan være magesår, ulcerøs kolitt, cøliaki, chrons sykdom, irritabel tarmsyndrom eller overfølsomhet.

LES OGSÅ:
Slik blir du kvitt hemoroider
Avføringen avslører deg
Åtte tegn på at du har et helseproblem
Du har to hjerner, den ene er i magen
Matens innvirkning på blodsukkeret

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.