BEVEG DEG NATURLIG:
Sykle, gå, jobb i hagen
– du trenger ikke pumpe
jern for å holde deg
i form som senior. Foto: NTB Scanpix
BEVEG DEG NATURLIG: Sykle, gå, jobb i hagen – du trenger ikke pumpe jern for å holde deg i form som senior. Foto: NTB ScanpixVis mer

Ti ting du bør gjøre hver dag. Ekspertens råd for en bedre alderdom

Så lite skal til.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Ved å ta de riktige valgene, kan vi oppleve mye rikdom i form av velvære og sunnhet også når vi blir eldre, sier dr. Audun Myskja.

Han er overlege og spesialist i allmennmedisin, har en doktorgrad i bruk av musikk i eldreomsorgen, og driver Senter for livshjelp på Ski utenfor Oslo.

Myskja er opptatt av hva som skal til for å holde oss friske sterke og friske som gamle, og har samlet egne erfaringer og forskning i boka «Ungdomskilden».

Han gir også råd om hvordan vi selv i hverdagen, med helt overkommelige midler, kan forebygge sykdom og aldersslitasje. For hvem er det som ikke bare blir gamle, men friske gamle? Hva kjennetegner dem?

Forskjellige aldringsbaner

Myskjas interesse for dette fenomenet startet for over 40 år siden, da han jobbet innen psykisk helsevern og blant annet var et år i Irland. Han så at de irske pasientene holdt seg helsemessig bedre enn dem her hjemme. Han begynte å observere forskjellene.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn