VISUELL: Med enkle detaljer og fargen Magnetic Blue har A3 ClubSport fått et utseende som skiller den fra originalen. Foto: AUDI
VISUELL: Med enkle detaljer og fargen Magnetic Blue har A3 ClubSport fått et utseende som skiller den fra originalen. Foto: AUDIVis mer

Tidenes heftigste Audi

525 hestekrefter i en A3...

DINSIDE: Konseptbilen Audi A3 Clubsport Quattro skal være den heftigste A3 de noen gang har laget, og vil bli vist fram på det årlige treffet i Wörthersee i Østerrike, som går av stabelen de tre siste dagene i mai.

Og for å si det forsiktig: Det innebærer et kraftig hopp fra den vanlige Audi A3 Sportssedanen.

Gammel traver Hele storheten i den nye Clubsport er å finne under panseret. Der sitter den kjente og kjære 2,5-literen, som Audi-entusiaster har trykket til sitt bryst i lange tider.

Lenge har den femsylindrede motoren vært oppe til evaluering, og det er faktisk sagt fra Audi-hold at den dessverre er nødt til å avgå ved døden på grunn av miljøhensyn. De klarte på et tidspunkt ikke å få den ren nok til at den fortsatt fikk være med i produktlinjen.

Men det er rart hva man får til med litt vilje og tankevirksomhet. Etter litt modifiseringer har maskinen bare siden 2010 vunnet tittelen «International Engine of the Year» hele fire ganger.

Til A3 Clubsport har Audi hentet mer ut av maskinen enn de har gjort på noen annen bil som er tiltenkt markedet.

525 hestekrefter er den nå i stand til å levere, en effekt som stammer fra et dreiemoment på hele 600 Nm. Kreftene fordeles videre gjennom en S-tronic-automatkasse. At bilen har fått firehjulsdrift, er nesten en selvfølge, og tradisjonen tro i en Audi, så betyr det at quattro-navnet er med. Audi kunne for øvrig ikke være noe dårligere enn VW, som nylig har vist fram en Golf med 400 hk.

A3 Clubsport Quattro Concept. Foto: AUDI
A3 Clubsport Quattro Concept. Foto: AUDI
A3 Clubsport Quattro Concept. Foto: AUDI
A3 Clubsport Quattro Concept. Foto: AUDI
VISUELL: Med enkle midler og i fargen Magnetic Blue har A3 ClubSport fått et utseende som skiller den mer enn nok fra originalen. Foto: AUDI

Dette kan settes opp i forskjellige programmer gjennom Audi Drive Select, alt etter hva slags kjørehumør du er i.

Lynrask I A3 Clubsport Quattro Concept, som er basert på en vanlig A3 sedan, får maskinen relativt enkle arbeidsvilkår. Egenvekten på bilen, inklusive motor, er rett over halvannet tonn. Mer spesifisert, 1527 kilo. Ytelsene blir det med andre ord ingen ting å si på.

Sprinten til 100 km/t tar bare 3,6 sekunder, og toppfarten er 310 km/t. Det hadde faktisk vært en spennende opplevelse i en bil som Audi A3, men tro likevel ikke at dette er en helt vanlig A3.

Audi har lagt mye arbeid ned i det aerodynamiske, noe som synliggjøres i form av spoilere og andre detaljer som skal lede lufta dit man ønsker den, i tillegg til å la lufta bidra til bedre fotfeste. Spoiler, diffusere og frontspoiler er av karbon, om ikke en nødvendighet, men like fullt både kledelig og lett.

Dersom du ser at det er noe spesielt med A3 Clubsport som du likevel ikke helt klarer å sette fingeren på, så se litt nærmere på hjulhusene. I likhet med på RS-modellene, har Audi bygd ut hjulhusene for å få plass til større hjul og bredere sporvidde både foran og bak. I tillegg er det definitivt med på å gi bilen et heftigere uttrykk.

Bare nesten: Audi RS er testet

Bremsehjelp Videre bakover er det karbonskjørt langs sidene, og når bilen har en Magnetic Blue-farge, blir de svarte karbondetaljene godt synlige. Helt bakerst sitter det en diffusor hvor det stikker ut et ovalt eksosrør på hver side. Det mest interessante sitter likevel øverst på bagasjeromslokket.

Den aktive spoileren popper opp når du oppnår stor nok hastighet. I tillegg bruker Audi den som en brems når du bremser hardt ned i hastigheter over 250 km/t, på samme måte som fly bruker flapsen.

Nå er det ikke slik at spoileren i seg selv bremser nevneverdig, men den gir det ekstra marktrykket som skal til på bakhjulene til at de kan få tildelt ytterligere bremsekraft. ESP-systemet er programmert til dette, og Audi sier funksjonen reduserer bremselengden med rundt 12 meter, uten dessverre å si fra hvilken hastighet.

Bilen måler 4,49 meter i lengde, 1,86 meter i bredde, og den er 1,38 meter høy, og den er senket 10 millimeter i forhold til en ordinær A3 Sportssedan. Effektforholdet er 2,9 kilo per hestekraft, og den har originalt 21-toms hjul å rulle rundt på.

Er du i området rundt Wörtersee i slutten av mai, kan det være verdt en tur innom det legendariske treffet der. Da får du også se A3 Clubsport med egne øyne.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.