Til tider danner de en flytende vegg foran en av verdens mest berømte plasser

Frykter skipenes effekt på byens skjøre fundament.

VEGG:  MSC DIVINA ligger som en gigantisk vegg foran Markusplassen lørdag 21. september. Foto: ANDREA PATTARO / AFP / NTB SCANPIX
VEGG: MSC DIVINA ligger som en gigantisk vegg foran Markusplassen lørdag 21. september. Foto: ANDREA PATTARO / AFP / NTB SCANPIXVis mer

• Flere reisesaker på  db.no/reise.

(Dagbladet): Miljøproblemene cruisetrafikken representerer i norske fjorder har de felles med Venezia.

Venezias innbyggere har fått nok av cruiseskipene som besøker byen deres.

De blir større og større og mange flere som skal innom verdensarvbyen.

Til tider danner de en flytende vegg foran en av verdens mest berømte plasser, Markusplassen. 

Ved innløpet til Canal Grande ligger de som en propp og spyr ut røyk.

Protesterer Aktivistene demonstrerer ved å svømme i hopetall, i båter med bannere, og på land.

Protestene har økt i omfang de siste månedene.

Det protesteres mot både visuell forurensning og luftforurensning.

Lokalbefolkningen er også bekymret for de store cruiseskipenes effekt på Venezias skjøre fundament.

Flytting En løsning er å flytte cruisehavnen til en annen kanal.

Styreformannen i MSC Cruises, Pierfrancesco Vago, bekreftet nylig på en pressekonferanse at de ser etter en annen kanal for cruisehavnen, skriver Daily Mail.

Ifølge Daily Mail vil representanter for cruiseindustrien diskutere med byens myndigheter hvordan man skal løse skipenes påvirkning av på den populære turistbyen.

Dette ble kjent dagen etter at demonstranter forsinket flere skip ved å svømme i Guidecca kanalen.

Hoppet i havet Omtrent femti demonstranter i våtdrakt forhindret 12 skip i å fortsette ned kanalen.

På land var omtrent 1000 andre demonstranter i beredskap.

Normalt passerer to skip om dagen ned kanalen forbi Markusplassen. Denne helgen var det hele 12 skip som skulle passere på en dag.

Ni av dem var på over 40 000 tonn, som er grensen for hva som tillates å seile inn til Venezia.

Det ble vedtatt av den Italienske regjeringen i fjor.

Resultater Demonstrantene ser ut til å ha lykkes med sin aksjon.

SØSTERSKIP: Costa Fascinosa, er det nye flaggskipet til Costa Cruises og søsterskip til Costa Concordia. Giganten framstår som et visuell forsøpling i verdensarvbyen. Foto: ANDREA PATTARO / AFP / NTB SCANPIX
SØSTERSKIP: Costa Fascinosa, er det nye flaggskipet til Costa Cruises og søsterskip til Costa Concordia. Giganten framstår som et visuell forsøpling i verdensarvbyen. Foto: ANDREA PATTARO / AFP / NTB SCANPIX Vis mer

Italias miljøminister, Andrea Orlando, har meddelt at han vil fremme et forslag om å omdirigere cruisetrafikken til fastlandshavnen Maghera i Venezialagunen.

Om framstøtet vil lykkes gjenstår å se.

Avhengig Cruiseanløpene er viktige for Venezias næringsliv.

Tilhengerne hevder at 5000 arbeidsplasser er avhengig av cruisetrafikken.

Vago hevder at hans og de andre cruiserederiene holder liv i en av seks butikker og at 33 prosent av hotellene er avhengig av dem.

Uenige - Det er tid for vedtak, de store skipene må vekk så fort som mulig, uttalte Venezias borgemester, Giorgio Orsini.

- Demonstrasjone ble en stor suksess og nå håper vi at regjeringen vil benytte anledningen til å sparke ut cruiseskipene fra Venezia lagunen, sier Silvio Testa, talsmann for protestaksjonen, til The Telegraph.

Cruiseoperatørene hevder at skipene deres gjør liten skade på Venezia og at de ikke forurenser.

Lokalbefolkningen mener de har begrunnet frykt og liten grunn til å stole på cruisindustrien.

Costa Concordia forliset er grunn nok. Til å protestere.

AKSJON: Demonstrantene fra No Grandi Navi (ingen store skip) bevegelsen i Venezialagunen under aksjonen lørdag 21. september. Foto: ANDREA PATTARO / AFP / NTB SCANPIX
AKSJON: Demonstrantene fra No Grandi Navi (ingen store skip) bevegelsen i Venezialagunen under aksjonen lørdag 21. september. Foto: ANDREA PATTARO / AFP / NTB SCANPIX Vis mer