LITT MER SPENNENDE: Lege og matblogger Berit Nordstrand tipser oss om å bruke avokado i stedet for smør - slik får vi dessuten i oss naturlig fett som er bra for hjernen. Her med tomat og spirer.  Foto: BON APPETIT / NTB SCANPIX
LITT MER SPENNENDE: Lege og matblogger Berit Nordstrand tipser oss om å bruke avokado i stedet for smør - slik får vi dessuten i oss naturlig fett som er bra for hjernen. Her med tomat og spirer. Foto: BON APPETIT / NTB SCANPIXVis mer

Tipsene som redder matpakka

Det må ikke være tørt, trist, slapt eller svett.

Dinside Selv om det kan være fristende å gå ut til lunsj, eller spise i kantina på jobben, er det mye penger å spare på å ta med seg niste hjemmefra.

Men spiser du tørt brød og svett gulost hver dag, blir du fort lei.

Heldigvis er det veldig mye annet godt og spennende du kan fylle lunsjboksen din med. Og lærer du deg et par triks, trenger det ikke å ta så lang tid, heller.

Eltefrie brød: Så godt, og så enkelt at alle får det til

Restene fra igår Ja, er du litt lur er tirsdagslunsjen i boks før du legger deg mandag kveld, og når vekkerklokken ringer morgenen etter, kan du nyte frokosten i fred og ro.

Dagens middag blir også lett en fest i lunsjboksen neste dag, og du slipper å kaste så mye mat. Faktisk så kan du spare rundt 10.000 kroner i året på en familie på fire, ved å spise opp restene.

Ifølge lege, seksbarnsmor og matblogger Berit Nordstrand, som nylig ga ut boken «Verdens beste familiekokebok» med kokken Kjartan Skjelde, er middagsrester helt topp å ha i matpakken.

- Er det fortsatt litt igjen av grønnsakssuppen? Hell den over på en termos, og nyt den sammen med en skive grøvbrød og litt salat neste dag, sier hun til DinSide.

Omelett og eggerøre, spekemat, rester av kylling og kalkun, kald laks, quinoasalat og linsesalat foreslår hun også å ha i nisten.

Smarte produkter: Matboksene som både ser smarte ut - og er smarte

Smør avokado utover Og vil du ha noe annet godt på brødet enn meierismør, er en avokadodipp perfekt. Den grønne frukten er rik på proteiner og E-, B- og C-vitaminer, og er saftig og mettende.

Dippen lager du ved å mose avokadokjøttet med en gaffel. Så rører du inn rømme og sitronsaft, og smaker til med salt og pepper.

LEGE, KOKEBOKFORFATTER OG BLOGGER: Berit Nordstrand er opptatt av at matpakken skal gi både kropp og hjerne energi gjennom hele dagen. Foto:
LEGE, KOKEBOKFORFATTER OG BLOGGER: Berit Nordstrand er opptatt av at matpakken skal gi både kropp og hjerne energi gjennom hele dagen. Foto: Vis mer

Beholder du avokadosteinen i dippen, holder den seg friskere frem til lunsj.

Smører du ferdig matpakke før du drar, kan du dekke avokadodippen med en skive skinke, eller pakke matpakken helt tett, slik at den ikke oksiderer og blir brun.

Er avokadoen du har tenkt til å bruke i nistepakken steinhard? Ifølge eHow.com vil den modnes raskere hvis du legger den i en papirpose sammen med et eple.

Få liv i tørr salat I en lunsjboks kan du også fylle i det du måtte ha av grønnsaksrester nederst i kjøleskapet.

Ikke bli redd om salaten er slapp - den blir straks like fin igjen med enkle grep, og bør ikke kastes.

- Er salaten kjip og tørr, skyller du den bare sprø igjen i kaldt vann, , tipser Olav Birkeland bak bloggen Hobbykokken og boken «Den velutstyrte mannen».

Han forklarer at bladgrønt beskytter seg selv ved lagring ved å tørke, for å holde på fuktigheten på innsiden av grønnsaken, en såkalt oksidasjon.

Og har du mye salat fra gårsdagens middag til overs, er det lurt å legge den på glass i stedet for plastikk, hvis du vil at den skal holde lenge.

- Jeg har gått mer og mer over på glass, for maten holder seg så mye bedre, sier han.

Smart fett for hjernen For Nordstrand er det viktig at matpakken gir oss energi, konsentrasjon og godt humør gjennom hele dagen.

- I matpakken er det fint å ha rene råvarer, fargesterkt plantefór, rett fett og variasjon for å holde hjernen og kroppen kvikk og rask, sier hun.

Eksempler på rene råvarer med fettsyrer som hjernen vil elske, fordi den både vil huske og prestere bedre, er ifølge Nordstrand avokado, extra virgin olivenolje på salat, usaltede nøtter og fet fisk som makrell, sild og laks.

RULL INN RESTENE: Slik ser det ut når Berit Nordstrand lager wraps til matpakken. Foto: BERIT NORDSTRAND
RULL INN RESTENE: Slik ser det ut når Berit Nordstrand lager wraps til matpakken. Foto: BERIT NORDSTRAND Vis mer

Og fyller du lunsjboksen med grønne sukkererter, stangsselleri, salat, babyspinat, agurk og grønn paprika, får du grønnfargene du trenger.

For enda flere farger, går du for cherrytomater, røde paprikaringer, gulrøtter, rødbeter, kålrotstaver og frukt som plommer, pærer, nektariner, epler, melon og bær.

Andre tips er å ta med sunne snacks til mellommåltider, som usaltede nøtter, bær og mørk sjokolade. For væskebalansen, har du alltid en vannflaske for hånden, og du bytter gjerne ut annenhver kaffekopp med grønn te.

Det er viktig å oppbevare maten kjølig, slik at den ikke blir bedervet: Slik lager du ditt eget kjøeelement.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.