SIKKERT KJØP: Toyota Yaris er først og fremst et sikkert kjøp rent økonomisk. Den egner seg ypperlig til bykjøring, men er ikke like komfortabel i høye hastigheter. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / Dagbladet
SIKKERT KJØP: Toyota Yaris er først og fremst et sikkert kjøp rent økonomisk. Den egner seg ypperlig til bykjøring, men er ikke like komfortabel i høye hastigheter. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / DagbladetVis mer

Tjaris...

Det er lett å forstå at Toyota Yaris ble Norges mest solgte småbil i 2009. Det betyr ikke at den er best i klassen.

||| Noen vil sikkert hevde at det er med bilsalg som det er med fotballkamper: Det handler om å vinne. Vinneren er best. Og Yaris vant i 2009.

Andre vil hevde at de tryggeste bilkjøpene er de beste. Og med trygghet menes her minst mulig trøbbel og så forutsigbare utgifter som mulig.

Også på dette feltet vinner Yaris, det vil si Toyota.

Og nei, vi har ikke glemt at konsernet sliter voldsomt på pedalfronten om dagen. Men er det noen som kan komme ut av en slik ulykke uten å havne på dynga, så er det Toyota. Nettopp fordi merket har så mye opparbeidet tillitt i markedet etter 30-40 år på toppen av alle kvalitetsbarometre.

Polo setter standarden
Men glemmer vi totalseieren fra i fjor og et grunnfestet godt renommé, så sliter Yaris med å holde følge med de beste i klassen på et par viktige områder:

•Komfort og følelse av kvalitet.

Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / Dagbladet
Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / Dagbladet Vis mer

Yaris kom på markedet i nåværende form for fire år siden. En fersk oppfriskning av interiøret og et par små justeringer av grill- og lyktearrangement kan ikke skjule det faktum at 2006 plutselig virker ganske lenge siden.

Usynlig bryter
Plasten er ikke til å ta og føle på, for å si det slik. Men praktisk er det. Masse smårom, og lett å holde ren. Men overgangen fra de stilige, dyptliggende digitale instrumentene, til de grelle orange analoge, har ikke gjort bilen mer moderne. Tvert i mot, Yaris har mistet særpreg og litt eksklusivitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men mer lettlest er det muligens - for dem som bruker bilen en sjelden gang.

Instrumenteringen har også en stygg sikkerhetsmiss: I avdelingen for idiotisk plasserte brytere til setevarmen, vinner Toyota med Yaris. Knappen sitter under håndbrekket! Den er usynlig fra sjåførsetet, og selve bryteren er heller ikke utformet slik at man kan betjene den uten å se den.

Skyvbart baksete
Ute i trafikken er Yaris aldeles glimrende i byer og tettbygde strøk - og ikke minst på parkeringsplasser. Meget oversiktlig og med suveren svingradius.

Men begeistringen avtar omvendt proporsjonalt med fartsøkningen. I landeveisfart blir det mye dekkstøy. Ikke øredøvende i forhold til mengden, men langt unna for eksempe VW Polo.

Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / Dagbladet
Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / Dagbladet Vis mer

Yaris kontrer med større fleksibilitet i innredningen, ikke minst et skybart baksete. Bagasjeplassen økes med mange liter, samtidig som små barn fortsatt kan sitte greit i baksetet. Alle biler i denne klassen burde ha denne løsningen.

Mer sporty
Motoren i vår testbil er eneste dieselmulighet. En 1,4 liter med 90 hk. Den er i ypperste klasse. Smidig, vibrasjonsfattig, bra støydempet - og med meget gode forbruks- og utslippstall. Og girkassa er mer sporty enn den lange girspaken antyder. Motor og gir dokumenterer Toyotas evne til å lage så lettkjørte biler at de nesten går av seg selv (kremt).

Yaris er kanskje litt klasseløs i øyeblikket. Litt mer storbil enn de stadig flere småttingene som dominerer Europas storbyer, men et hakk under de beste i klassen. Litt i centimeter, men mest i opplevelse. Konklusjonen er vel rett og slett at Toyota trenger en ny Yaris litt fortere enn planlagt.