VROOM: Porsche Cayenne er stor og tung, men har kjøreegenskapene til en sportsbil. FOTO: Terje Bjørnsen
VROOM: Porsche Cayenne er stor og tung, men har kjøreegenskapene til en sportsbil. FOTO: Terje BjørnsenVis mer

To tonn sportsbil

Porsche Cayenne er noe for seg selv. Slik kjøper du den brukt.

Alle som trodde store SUV-er ikke kunne være sportslige, fikk et kraftig skudd for baugen da Porsche Cayenne kom på markedet i 2003.

For sportsbilsmia i Stuttgart-Zuffenhausen klarte kunststykket å få godt og vel to tonn bil til å oppføre seg nesten som en ekte sportsbil.

Særlig når det går rett frem kan Porsche Cayenne og da særlig i Turbo-versjon krølle asfalten i panseret på nesten hvilken som helst sportsbil. Selv ikke BMW X5 er i nærheten på sportslighet.

POTENT: En Porsche Cayenne Turbo sørger for vei i vellinga. FOTO: Terje Bjørnsen
POTENT: En Porsche Cayenne Turbo sørger for vei i vellinga. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer

Like moro er det ikke å leke med sportsbilene når svingene kommer tett som hagl, men blant stor-SUV-ene er Porsche Cayenne den overlegent mest sportslige og kjøreglade modellen.

Stammer fra Touareg
Selv om Porsche-puristene var rystet i sine grunnvoller av det utenkelige - Porsche bygger SUV - var den kommersielle suksessen stor. Derfor er Cayenne med unntak av evigunge 911 den vanligste Porschen på bruktmarkedet her i Norge, selv om det er enklere å finne seg en brukt Mercedes M-klasse.

Det snakkes ikke så høyt om i Porsche-kretser, men de aller fleste er kjent med at grunnstammen i Cayenne er den samme som i VW Touareg. Og det er en bra plattform, videreforedlet på Porsche-vis til det nærmest ugjenkjennelige.

SPORTSLIG: Stor til å være Porsche, men sammenlignet med andre stor-SUVer, er ikke Cayenne spesielt rommelig. FOTO: Terje Bjørnsen
SPORTSLIG: Stor til å være Porsche, men sammenlignet med andre stor-SUVer, er ikke Cayenne spesielt rommelig. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer

Spesielt gjelder det på instrumentbord og innredning for øvrig. Men praktiske egenskaper som bra plass og stort bagasjerom følger med fra VW-slektningen. Skal du ha SUV for familien, bør du heller se på en brukt Volvo XC90.

V6 er bedre enn man tror
En annen ting som følger med er VWs V6-motor på 3,2-liter som i Porscheversjon yter 250 hk. Ikke noe dårlig alternativ til de tørste og på alle måter kostbare V8-modellene. Du har mer enn gode nok fartsressurser for norsk bruk, selv om nabo- og lyskryssfaktoren er lavere.

Dessverre er det ikke så mange V8-versjoner uten turbo til salgs, for det er faktisk en veldig fin bil, selvsagt uten råtassdraget i turboen.

STIL: På bagasjen skal storfolk kjennes. Nytter ikke med nylonkoffert når du sjekker inn fra en Cayenne. FOTO: Porsche
STIL: På bagasjen skal storfolk kjennes. Nytter ikke med nylonkoffert når du sjekker inn fra en Cayenne. FOTO: Porsche Vis mer

Det er to hovedproblemer med Porsche Cayenne - å ha råd til å kjøpe en, og ha råd til å eie den. Spesielt V8-versjonene er dyre, bruker mye drivstoff og er selvfølgelig ikke billige verken på verksted eller i forsikring.

Bunnsolid Ellers er bruktbilstatistikkene like fulle av lovord som de mangler lister over typefeil og mangler. Porsche har lenge vært kjent for å levere bunnsolid teknisk kvalitet og har tydeligvis ikke bommet i SUV-klassen heller.

Dermed er det viktigste å finne en bil som har vært holdt og kjørt samvittighetsfullt, med full servicehistorikk. Enhver idiot kan kjøre i hjel en bil i løpet av noen år, og det er slike det er viktig å holde seg unna.

Både britiske og tyske bruktbilkilder har lite å komme med av feil på Cayenne. Hos den tyske kontrollinstansen Dekra ligger Cayenne bedre an enn gjennomsnittet av kontrollerte SUV-modeller på alle rapporteringsområder med kilometerstand 50-100 000 km.

TEKNISK: Det er lite å utsette på den tekniske innsatsen i Porsches super-SUV. FOTO: Porsche
TEKNISK: Det er lite å utsette på den tekniske innsatsen i Porsches super-SUV. FOTO: Porsche Vis mer

Mens 76,4 % av de store SUV-ene går gjennom kontrollen uten mangler, er resultatet for Cayenne 87,4 %. Og kun 3,6 % av de kontrollerte Cayenne har betydelige mangler, mot 7,5 % for snittet av store SUV-modeller.

Markedssituasjon På tross av at Porsche Cayenne er en svært dyr bil, finnes det et overraskende bra utvalg her til lands. Da vi sjekket markedet i mars 2011, var det godt og vel 50 biler til salgs på nettet.

Det er brukbart utvalg av V6-versjoner. Her ligger prisene for de fleste 2004-05 modellene i området 450-550 000 kroner. Når det gjelder utvalget av de sterke V8-versjonene, er det klar dominans av turbomodeller. Her spenner prisbildet rundt 500-600 000 kroner for 2003-04 med ca. 100-150 000 km på telleren.

Så følger 2005-06 modeller i området 600-800 000 kroner. Nyere biler ligger i området fra 800 000 og oppover. Det finnes også noen diesel- og hybridmodeller til salgs, men de er så nye at de knapt hører inn under bruktbilkategorien.

Har du erfaring med Porsche Cayenne? Gi oss dine innspill i kommentarfeltet helt nederst i artikkelen!

Les mer Test Porsche Cayenne Turbo 2003
Test Porsche Cayenne V6 2004
Bruktbilguide Mercedes M-klasse
Bruktbilguide Volvo XC90
Bruktbilguide BMW X5

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.