Tok 15 000 stillbilder på safari: - Guidene syntes jeg var gal

Ble treminutters timelapse-video med alle de «fem store».

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Vært på safari og drømmer om å dra på en ny, eller er fortsatt safaridrømmen et lite stykke unna?

I videoen over får du to minutters safaritilfredsstillelse der du ser alle de «fem store», elefant, løve, neshorn, bøffel og leopard.

New York-baserte Tyler Fairbank er profesjonell kameramann, og forteller at timelapse-videoen består av 15 000 stillbilder som han tok på en tidagers safari i Sør-Afrika.

- Safariguidene syntes jeg var gal som tok tusenvis av bilder hver dag, skriv er han som en kommentar til videoen på Vimeo.

- Jeg hadde to kameraer tilgjengelige til enhver tid for å være sikker på at jeg fikk tatt bilde av alt vi kom over, skriver han i en e-post til Dagbladet.

I etterkant av safarituren ventet timevis med redigering, bilde for bilde, for å stabilisere og få bevegelsene riktig

Flere safariparker Fairbank forteller at opptakene er gjort i safariparkene Marakele, Madikwe, and Sabi Sand. Ifølge fotografen har parkene spesialisert seg på ulike typer dyr og har både forskjellige landskap og natur.

Når du drar fra safariparkene føler du alltid at det er mer å se, forteller fotografen. Derfor reiser også mange tilbake:

- Vi var heldige og hadde noen fine opplevelser, men jeg vet at neste tur vil bli en helt annerledes opplevelse, skriver Faribank.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kunne du tenke deg å gå på safari i Sør-Afrika på egne bein, er Matswani Game Reserve stedet. Om du er mest opptatt av elefanter, kan Elefantenes dal nordøst i Sør-Afrika være et godt alternativ: Her drar på safari ridende på ryggen av en elefant.

Skal tilbake Neste gang Fairbank reiser på safari håper han at han får se servaler og skjelldyr, som begge er sjeldne å se.

- Jeg hadde også håpet at gepardene vi så kunne ha reist seg og gått litt rundt. Men som de fleste katter lå de bare, skriver han.

Fairbank synes det er fint å se når dyra ikke bryr seg om safaribilene.

- Men noen er veldig skvetne, og jeg mistet mange blinkskudd også. Samtidig er mange av guidene fotografer selv, og er utrolig flinke til å få deg i riktig posisjon så du får tatt gode bilder, skriver Fairbank.