Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Tone (50): Slik lever jeg med Parkinsons

Tone var bare 47 år da hun merket at noe ikke var som det skulle, og kroppen begynte å oppføre seg rart.

TAR GREP: Tone Sundsdal Hansen trodde knapt hva hun hørte da legen for tre år siden konstaterte at hun hadde Parkinsons sykdom. I dette intervjuet forteller hun om redselen som tok henne, og hvordan hun i dag lever for å bremse sykdomsutviklingen. Foto: Ellen Johanne Jarli og privat
TAR GREP: Tone Sundsdal Hansen trodde knapt hva hun hørte da legen for tre år siden konstaterte at hun hadde Parkinsons sykdom. I dette intervjuet forteller hun om redselen som tok henne, og hvordan hun i dag lever for å bremse sykdomsutviklingen. Foto: Ellen Johanne Jarli og privat Vis mer

Sommeren 2014: Tone er ute og går en tur sammen med mannen sin. De går ofte turer i skogen bak blokken der de bor. Men alt er ikke som det skal. Armen til Tone svinger liksom ikke i takt når hun går, men henger rett ned langs siden. Og høyre foten oppfører seg også rart. Den treffer stadig bakken med små klask.

«Hvorfor løfter du ikke foten når du går», spør ektemannen forundret. Men Tone forstår ikke hva han mener. Hun går da sånn hun alltid har gått?

- Jeg hadde merket en svak skjelving i det ene låret i noen måneder, og syntes ikke kroppen var helt som den skulle. Men at det skulle være noe alvorlig var jeg ikke forberedt på, sier Tone Sundsdal Hansen (50) fra Oslo.

«Som tatt ut av læreboken»

Nevrologen som undersøkte henne i mars 2015 fant heller ikke noe galt. Men i løpet av det neste halvåret ble høyrearmen gradvis vanskeligere å bruke til dagligdagse ting som å vaske håret og lage mat.

VELKOMMEN TIL

Dagbladet Pluss

Takk for at du har kjøpt tilgang på Dagbladet Pluss
For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement
anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden

Du har allerede et gyldig abonnement.

For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement, anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden

Kjøpet ble avbrutt

Du valgte å kansellere kjøpet. Din konto ble ikke belastet. Vil du prøve igjen?