UHELBREDELIG:

Tove Berg (70) fra Bøler 

i Oslo har sykdommen 

Huntingtons Chorea, en 

tilstand som synliggjøres 

gjennom ufrivillige 

kroppsbevegelser. Foto: Tor Lindseth
UHELBREDELIG: Tove Berg (70) fra Bøler i Oslo har sykdommen Huntingtons Chorea, en tilstand som synliggjøres gjennom ufrivillige kroppsbevegelser. Foto: Tor LindsethVis mer

Toves (70) hjerne blir langsomt forgiftet: - Alt handler om forverring

Da hun skjønte hva Huntingtons sykdom gjør med henne, kom sjokket og sorgen.

- Jeg klarer simpelthen ikke å holde meg i ro, sier Tove Berg (70) fra Bøler i Oslo og gestikulerer med armene.

Ikke for å understreke alvoret i det hun sier, men fordi ukontrollerte rykninger i armer og bein er den synlige delen av sykdomsbildet for Huntingtons Chorea.

Hun forteller åpent og ærlig om hvordan det er å leve med en sykdom som ikke lar seg behandle.

Huntingtons • Huntingtons sykdom er en arvelig hjernesykdom, som kjennetegnes blant annet av ufrivillige bevegelser, personlighetsforandringer, vansker med sosial fungering og tap av fysis-ke ferdigheter. • Sykdommen bryter sjelden ut før i voksen alder.• Det finnes ingen behandling som kan utsette sykdomsstarten eller helbrede den som rammes.Kilde: www.sjeldnediagnoser.no

- Selv om jeg visste det ville ta tid, følte jeg at jeg visste hvordan jeg skulle dø. Huntingtons forårsakes av et protein som forgifter hjernen, slik at den langsomt blir ødelagt. Det er deprimerende å lese om sykdommen, om alle de grusomme utslagene den kan ha, ikke minst når det gjelder personlighetsforandringer, sier 70-åringen.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn