FRONTER GOLF: Med ny front og fornyelse i interiøret skal Auris gjøre seg lekker for å kapre potensielle Volkswagen Golf-kunder (?). Auris gjør det bra som hybrid - og som stasjonsvogn, men kommer ikke som elbil. Foto: TOYOTA
FRONTER GOLF: Med ny front og fornyelse i interiøret skal Auris gjøre seg lekker for å kapre potensielle Volkswagen Golf-kunder (?). Auris gjør det bra som hybrid - og som stasjonsvogn, men kommer ikke som elbil. Foto: TOYOTAVis mer

Toyota Auris fornyes

Den har vært Norges nest mest solgte i 2014 som året før. Nå fornyes Toyota Auris.

Dinside 2015 blir på mange måter et mellom-år for den japanske giganten. I Norge har de tapt markedsandeler til Volkswagen, som både har fornyet fullstendig viktige modeller og som i tillegg disponerer to elbiler, noe som har gitt dem en avgjørende fordel her i landet.

Toyota svarer nå, ved å fornye den eksisterende modellrekken på flere punkter. Vi kunne nylig fortelle at de snart vil lansere en ny Avensis, bilen som lenge var en av de desiderte toppselgerne i Norge, men som har tapt seg en god del de siste årene.

Sølvmedalje på salgslisten Men det er Auris som er i fokus denne gangen - det er (i hvert fall hvis man ser på størrelsen), den direkte utfordreren til kjempesuksessen Volkswagen Golf.

Den er samtidig den av Toyotas modeller som har greid seg best i konkurransen mot den tyske rivalen, sammen med den populære folkesuven RAV4. Både i 2013 og i 2014 har Auris vært Norges mest solgte bil etter den fortsatt uslåelige VW Golf, dette ifølge tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Bildene viser oss hvordan den nye fronten er blitt og oppgraderingen som har funnet sted i interiøret. Toyota forteller dessuten at Auris får nye bensin- og dieselmotorer, med økt effektivitet og ytelse, ved siden av at den viderefører hybrid-drivlinjen.

Flere detaljer får vi først når modellen blir avduket på bilmessen i Genève tidlig i mars.

Særlig som hybrid Det har vært hybrid-versjonen som har båret salget av Auris - diesel har vært så å si fraværende. Dette i motsetning til Golf, som har solgt omtrent like bra av diesel som bensin.

Også når det gjelder karosseriform har de to merkenes kunder svært forskjellig adferd:
Flertallet av Auris-kundene har gått for Touring Sports-utgaven, som er stasjonsvognen. Volkswagen-kundene, derimot, går i overlegent flertall for kombiversjonen.

FORFINET: Toyota forteller at interiøret er oppgradert og at bilen har fått nytt utstyr, blant annet på sikkerhetsfronten. Foto: TOYOTA
FORFINET: Toyota forteller at interiøret er oppgradert og at bilen har fått nytt utstyr, blant annet på sikkerhetsfronten. Foto: TOYOTA Vis mer

Derfra og til å konkludere at de to merkene i stor grad egentlig ikke konkurrerer om de samme kundene, kan være en fristende tankeprosess...

Fornyelsen av Auris og Avensis betyr at alle Toyotas kjernemodeller i Europa har blitt fornyet bare i løpet av det siste året. Begge modellene vil bli bygget på Toyotas fabrikk i Burnaston, Storbritannia.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

GJENKJENNELIG: Den generelle fasongen på Auris (her som kombi hybrid), er uendret, men fronten er fornyet og hakket mindre skarpskåren enn tidligere. Foto: TOYOTA
GJENKJENNELIG: Den generelle fasongen på Auris (her som kombi hybrid), er uendret, men fronten er fornyet og hakket mindre skarpskåren enn tidligere. Foto: TOYOTA Vis mer