Toyota ikke lenger mest populær blant nordmenn

Her er bilene med best (og verst) rykte blant norske nybilkjøpere.

TOPP TRE: Dette er ifølge TNS Gallups undersøkelse de mest populære nybilmerkene i Norge: Merkene med best anseelse i Norge: Volkswagen, Toyota og Volvo.
TOPP TRE: Dette er ifølge TNS Gallups undersøkelse de mest populære nybilmerkene i Norge: Merkene med best anseelse i Norge: Volkswagen, Toyota og Volvo.Vis mer

Da DinSide testet Volkswagen Golf stasjonsvogn, var vi veldig fornøyd. Nå gjør Volkswagen det også bra som merke blant norske nybilkjøpere, hvor det har blitt bilmerket vi har mest kjennskap og tillit til. Like etter følger Toyota på andreplass og Volvo på tredjeplass. Dette ifølge den rykende ferske bilindeksen til TNS Gallup.

Bilindeksen er basert på intervjuer av 4.200 norske nybilkjøpere, og sier noe om merkevarestyrken til merkene i det norske markedet, i tillegg til rene salgstall.

Volkswagen gjør det altså veldig bra, men det mest interessante ved årets resultater er fremgangen til noen andre merker, ifølge Anders Hovde i TNS Gallup. Ett av disse merkene er Skoda, hvis Octavis RS DinSide også liker veldig godt.

- Skoda klatrer ti poeng. Koreanerne Kia og Hyundai klatrer også, sammen med Nissan. Honda faller overraskende mye. Og selv om Lexus har svært fornøyde kunder, er de ikke store nok til å hevde seg på indeksen, uttaler Hovde til DinSide.

Best omdømme Gallups Bilindeks er en årlig undersøkelse som gjøres av TNS Gallup, hvor de altså intervjuer et utvalg av norske nybilkjøpere. Målet med undersøkelsen er å finne hvilke bilmerker som har best rykte eller anseelse blant norske nybilkjøpere. Den gir også svar på hvilke merker som sliter med anseelsen.

I årets bilindeks klatrer Volkswagen øverst på pallen, og skyver dermed fjorårets vinner Toyota ned fra førsteplassen.

I løpet av de årene som bilindeksen har eksistert, er det Toyota som har befunnet seg på toppen av lista flest ganger.

Må vike igjen De har imidlertid også tidligere måttet vike for nettopp Volkswagen - så også nå.

RESULTATET: Bilanalytiker Anders G. Hovde i TNS Gallup presenterte i går den nye bilndeksen, som viser at Volkswagen troner på topp. Foto: Tormod Brenna
RESULTATET: Bilanalytiker Anders G. Hovde i TNS Gallup presenterte i går den nye bilndeksen, som viser at Volkswagen troner på topp. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Dette betyr at VW har et meget godt år. Markedet gir merket god score på de parameter vi måler, og avstanden til de nærmeste konkurrentene øker. Volkswagen er det merket som flest vurderer når de skal kjøpe ny bil. I tillegg tar merket ut en høy andel av sitt potensiale, sier Anders Hovde i TNS Gallup, og fortsetter:

- Det er spesielt på vurdering og preferanse VW drar fra konkurrentene i år. Totalinntrykket markedet har av VW er også bedret i forhold til konkurrentene i år. VW er nummer tre på «totalintrykk», noe som er høyeste plassering de har hatt på dette parameteret. I tillegg holder de stand som det merket markedet kjenner best til.

Større avstand i tet Det er også interessant å merke seg indekstallene, som altså sier noe om graden av det gode omdømmet: Det er større sprang fra førsteplassen og ned til andre- og tredjeplassen i år, enn det var i fjor.

I år har Volkswagen en indeks på 100, som altså er best, mens Toyota har en indeks på 91 og Volvo en indeks på 90. I fjor var det mye tettere i teten: Da hadde Toyota 100, mens Volkswagen og Volvo hadde 98.

- Kan lansering av nye modeller ha innvirkning på indekstallene?

- Ja, modeller kan ha innvirkning på resultatet for de enkelte merker. Spesielt gjelder det «gjennomsnittsmerkene» som er godt kjent fra før. Her vil en god modell, som ASX fra Mitsubishi, være med å trekke merket noen plasser opp. Tilsvarende vil fraværet av gode modeller over tid svekke merket på indeksen, sier Hovde hos TNS Gallup.

- Men merkevarene i bilmarkedet er litt som tankskip — store retningsforandringer vil ikke kunne skje på kort tid. Det tar tid å bygge et bilmerke, så en enkelt modell vil ikke kunne løfte for eksempel Mitsubishi til topps, forteller Hovde.

Dårligst anseelse I motsatt ende av merkene med best anseelse finner vi selvsagt da merkene med dårligst anseelse. Som du også kan se av listen nedenfor, finner vi Fiat helt i bunn. Renault er nest sist, med en indeks på 12. Ytterligere tre merker har indeks lavere enn 20: Mini har 15 og Land Rover og Suzuki har 16.

FORNØYD: Presseansvarlig for Volkswagen, Anita Svanes, er selvsagt svært fornøyd med at merket har klatrer forbi Totota og nå topper bilindeksen.
FORNØYD: Presseansvarlig for Volkswagen, Anita Svanes, er selvsagt svært fornøyd med at merket har klatrer forbi Totota og nå topper bilindeksen. Vis mer

Det er de 24 mest solgte merkene som er med i indeksen.

Bilsalget i Europa det dårligste på 30 år, med noen få unntak. Annerledeslandene i Europa er Tsjekkia, Danmark, Sveits og Norge.

- Jeg kaller Norge annerledeslandet først og fremst av to årsaker: For det første selger vi like mange biler som året før (marginalt ned fra 2011), mens alle store markeder er betydelig ned. Og for det andre er våre toppselgere større biler enn toppselgerne i andre markeder, uttaler Hovde til DinSide.

Glad i små motorer - ikke biler For ifølge bilindeksen, er ikke nordmenn veldig glade i småbiler. Joda, vil liker små motorer - men ikke små biler.

Ifølge TNS Gallup utgjør minibilsegmentet cirka fire prosent av nybilsalget, som er på cirka 6.000 biler, og det tegner til å bli mindre i år.

Det er også slik at av de som i dag eier bil i kompaktsegmentet, vil over halvparten velge bil i samme segment igjen. Det er også langt flere som sier de vil opp en størrelse enn det er bileiere som sier de vil ha en mindre bil.

Les også:

Toyota ikke lenger mest populær blant nordmenn

Folket vil ha kompakt SUV - hvilken bør du velge?
Jobben din avgjør hvilken bil du velger
Tesla Model S topper registreringsstatistikken - i Norge!