KOMMER I JANUAR: Toyotas glupeste, med gjennomgripende forbedringer, skal være på plass i januar. Foto: TOYOTA
KOMMER I JANUAR: Toyotas glupeste, med gjennomgripende forbedringer, skal være på plass i januar. Foto: TOYOTAVis mer

Toyotas glupeste familiebil

Toyota er fortsett alene om å ha en hybrid flerbruksbil på markedet. Nå er den fornyet.

Dinside Toyota har nå den reneste storfamilien av hybrider på markedet, som eneste bilprodusent. Med Yaris, Auris, Prius og Prius+ Seven samt i tillegg den ladbare hybridversjonen Prius Plug-in.

Det minner oss om at det faktisk var Toyota som startet elektrifiserings-racet vi ser i dag, samtidig som de har havnet litt i skyggen av de rene elbilene og det som er i ferd med å ta av for alvor nå: De ladbare hybridene av annen generasjon.

Familie og taxi Men Toyota fortsetter ufortrødent med å videreutvikle eksisterende produktspekter og har blant annet spritet opp designspråket betraktelig de siste årene.

Allerede da den kom bar Prius+ Seven preg av designmessige nyvinninger, men nå har Toyota tatt skrittet helt ut med en ny og oppdatert versjon av det som utvilsomt er merkets glupeste familiebil. Og taxi.

Dette er noe vi spådde da vi testet den første gang. Er det en bil som preger taxi-bildet i våre gater i tillegg til den uunngåelige Mercedes-Benz E-klasse, så er det denne romslige og fleksible 7-seteren med sin økonomiske hybrid-drivlinje.

Og nå kan altså Toyota annonsere en stor oppgradering av markedets eneste 7-seters fullhybrid. Målet har vært å gi den et mer dynamisk eksteriør samt et mer raffinert interiør, gjøre den mer høyteknologisk, og tilfredsstille de nye Euro6-avgassnormene.

Skarpere oppsyn Hva er det så som er blitt gjort?

Jo: Nå kommer den med ny frontdesign som er utviklet etter designspråket som Toyota kaller «Keen Look»- og «Under Priority», som henspiller på det skarpere visuelle uttrykket samt den kraftfulle nedre delen av fronten med lavt plassert og generøst dimensjonert grill.

Idéen er å gi mer dynamikk i formspråket - uten å gå så langt som Lexus har gjort med sin NX.

Hensikten med disse grepene er å gi en klarere visuell forbindelse til andre Toyota-modeller, som Auris, og minstemann i familien: Nyeste Aygo. Det er heller ikke så lenge siden Yaris fikk en kraftig oppfriskning av fronten i samme stil.

LED-lykter For å gå mer i detalj: Den øvre grillen markeres med en Toyota-logo som har fått en fremtredende plassering i den tredimensjonale forlengelsen av panseret.

ROMSLIG: Romskip-stilen er beholdt, men skal nå være blitt mer raffinert enn tidligere. Det synes også her at det er blitt jobbet med brukervennligheten. Foto: TOYOTA
ROMSLIG: Romskip-stilen er beholdt, men skal nå være blitt mer raffinert enn tidligere. Det synes også her at det er blitt jobbet med brukervennligheten. Foto: TOYOTA Vis mer

Hovedlyktene kommer med en sylindrisk tostråle-projektor for både fjern- og nærlys med LED-teknologi. Også retnings- og parkeringslys er integrert i samme enhet. Kontrasten mellom sort- og kromdekor gir fronten et karakteristisk utseende.

Den nedre grillen har en markert trapesform og har sort høyglans metallic-lakk. Den understreker bilens bredde og inntrykket forsterkes av en tredimensjonal form som flyter fra lyktene til de nydesignede luftinntakene og kjørelysene med LED-teknologi.

Også lyktene bak er nydesignet og har ny teknologi med røde linser for å gjøre den fornyede modellen umiddelbart gjenkjennelig. I likhet med frontdesignen, har bakparten fått ny utforming med ny dekor rundt registreringsskiltet i tillegg til en ny støtfanger med integrert diffuser.

Lysteknologi: Kan bedre sikten med 90 prosent

Yes! Oppgradert interiør I kupéen har det skjedd ganske mye, og det er til det bedre, for det var kvalitetsfølelsen i interiøret som dro mest ned etter vår mening.

Blant annet har det kommet nye knapper med finish i sølv metallic både for betjening av klimaanlegget og andre funksjoner. Dørhåndtakene er forkrommet og de doble friskluft­ventilene på midtkonsollen har kromfinish.

Forbedret ergonomi I tråd med det som brer om seg i bilindustrien om dagen, satses det på enklere og mer intuitivt førermiljø. Instrumentene ved førerplassen er tydeligere og enklere å lese. Her finner du en ny, rattbetjent, 4,2-tommers multifunksjons informasjonsskjerm (selvsagt i farger).

I tillegg til konvensjonell informasjon som klokkeslett, utkjørt distanse, rekkevidde og drivstofforbruk, er også hybridsystemindikatoren og energimonitoren som nå er godt kjent fra alle Toyotas hybridbiler integrert i denne skjermen.

En ny «Eco Judge» («øko-dommer») -funksjon skal hjelpe føreren med å utnytte fullhybridsystemet maksimalt og så miljøvennlig som mulig ved å gi poeng relatert til kjørestilen.

Lesebrett-betjening Skjermen viser også innstillingene for den adaptive fartsholderen (ACC hos Toyota), klima- og lydanlegget. Dette skal gjøre at sentral og viktig informasjon blir lett tilgjengelig i førerens synsfelt under kjøring.

Prius+ Seven av årsmodell 2015 er ellers utstyrt med den nyeste versjonen av multimediasystemet Toyota Touch 2. Det har blant annet en ny design med en flat ramme rundt skjermen med integrerte, berørings­følsomme knapper som ifølge Toyota gir rask og nøyaktig betjening, bedre utseende og en lesebrettliknende opplevelse.

OGSÅ BAK: Hekken er blitt fiffet på for at den skal stå i stil med resten - og være gjenkjennelig i trafikken. Foto: TOYOTA
OGSÅ BAK: Hekken er blitt fiffet på for at den skal stå i stil med resten - og være gjenkjennelig i trafikken. Foto: TOYOTA Vis mer

Berøringsskjermen som måler 6,1 tommer er oppgradert for å vise flere farger, og den har nå en opp­løsning på 800x480 punkter for et klarere og skarpere bilde. Skjermen har også sveipe-funksjon, som et nettbrett, for enklere, intuitiv bruk.

Toyota Touch 2-systemene har integrert ryggekamera som standard og er dessuten klargjort for "Mirror Link", som innebærer at kompatible smarttelefoner kan kobles til og styres helt og fullt via berørings­skjermen.

Trafikk-info Toyota Touch 2 med Go gir i tillegg kundene forbedret satellittnavigasjon med informasjon om det aktuelle trafikkbildet.

På skjermen kan føreren se om det er kork eller kø på veien foran og hvor stor forsinkelse han eventuelt kan forvente. Basert på historiske trafikkdata, kan systemet også foreslå alternative veivalg, avhengig av tidspunkt på døgnet.

Via «Toyota Online» kan multimediasystemet kobles til en rekke forskjellige nettjenester inkludert sanntids trafikkinformasjon fra Toyota Real Time Traffic (som drives av TomTom), Google Street View, Panoramio og Google Local Search — den største og best oppdaterte, søkbare databasen i verden.

Oppgradert til Toyota Touch 2 med Go Plus, byr multimediasystemet på 3-dimensjonale bymodeller, grafikk med landemerker/severdigheter og mulighet for å motta beskjeder med tekst-til-tale-funksjonalitet.

Systemet kan vise e-post og kalendere fra kompatible enheter og har dessuten en "spill-mer-som-dette"-funksjon. Dette er et system som gjenkjenner musikk og som automatisk lager spillelister som passer deg; en sikker og enkel metode for å finne riktig musikk når du sitter bak rattet.

Internett og auto-parkering Toyota Touch 2 med Go Plus har mulighet for Wi-Fi-tilkobling. Systemet kan bruke telefoner som "hotspot" for å koble opp de funksjonene som trenger nettforbindelse.

Alle de høyere utstyrsgradene av den fornyede Prius+ Seven har såkalt «intelligent» parkeringshjelp som standardutstyr. Systemet bruker et ryggekamera og ultralydsensorer på støtfangeren foran for å finne brukbare parkeringsplasser bak bilen eller langs fortauskanter.

Om parkeringsplassen er stor nok, sørger systemet for at rattet dreies korrekt helt automatisk slik at bilen manøvreres på plass. Alt føreren trenger å gjøre er å kontrollere hastigheten.

Forbedret sikkerhet Toyota har ikke vært helt i fremste rekke når det gjelder innføring av nytt sikkerhetsutstyr de seneste årene. Derfor er det gledelig at det skjer en oppgradering også på dette feltet. Av grep som er tatt kan nevnes nødbrems-varsling: Ved nødbremsing blinker bremselysene hurtig for å varsle bakenforkjørende og i tillegg aktiveres sidelysene med blink for at risikoen for påkjørsler bakfra skal reduseres.

MARKANT: Keen Look og Under Priority, kalles dette. Bare så dere vet det! Foto: TOYOTA
MARKANT: Keen Look og Under Priority, kalles dette. Bare så dere vet det! Foto: TOYOTA Vis mer

Kollisjonsvern-systemet Pre Collision Safety (PCS) er blitt videreutviklet med bedre bremseytelser og skal nå sørge for maksimal hastighetsreduksjon fra 60 kilometer i timen.

I tillegg kan varslingstiden velges av føreren eller også slås av.

Av andre forbedringer kan nevnes at bakkestartassistenten aktiveres automatisk når bilen står i oppoverbakke.

Oppgradert kjøreopplevelse Toyota hevder også at kjøreytelsene også er forbedret, noe vi ser frem til å sette på prøve. Hva som er blitt gjort i så henseende? Det er litt vagt, men hjuloppheng, fjæring og demping skal være blitt optimalisert for å oppnå forbedrede kjøreegenskaper og bedre komfort. Nye lydabsorberende materialer er dessuten tatt i bruk for å redusere støynivået i kupéen.

Og altså - sist, men ikke minst: Drivlinjen i Prius+ Seven oppfyller nå kravene i Euro6-normen.

Fornyede Prius+ Seven skal etter planen lanseres i hele Europa fra januar 2015.

RENE LINJER: Interiøret ser rasjonelt ut, og virker dessuten nå mer høyverdig. Foto: TOYOTA
RENE LINJER: Interiøret ser rasjonelt ut, og virker dessuten nå mer høyverdig. Foto: TOYOTA Vis mer