TRANGERE: Over åra har plassen på flytoaletter krympet, ifølge The Washington Post. FOTO: NTB Scanpix / Shutterstock
TRANGERE: Over åra har plassen på flytoaletter krympet, ifølge The Washington Post. FOTO: NTB Scanpix / ShutterstockVis mer

Trangere flytoaletter skaper harme: - Nesten umulig å få plass

Hos utvalgte flyselskaper har bredden på toalettene krympet til 61 centimeter, ifølge The Washington Post.

Det har skjedd mye siden brødrene Wright for 115 år siden gjennomførte historiens første bemannede flyging med en motorisert flygemaskin. Reisene blir tryggere for hver dag som går, og rutene blir flere.

Men fører flyselskapenes jakt på de ekstra millionene i inntekter til at overvektige personer slutter å fly? Det spør en kommentator i den britiske avisa The Guardian om.

Milliardindustri

At flyturisme har utviklet seg til å bli en pengemaskin, er det ingen tvil om. I 2017 dro Norwegian inn omtrent 31 milliarder i driftsinntekter, mens SAS endte på omtrent 40,7 milliarder norske kroner i driftsinntekter.

Men mens inntektene er skyhøye, blir plassen på nye fly hos enkelte flyselskaper mindre, ifølge The Washington Post. De skriver at på enkelte fly hos flyselskapene American Airlines, Delta Air Lines og United Airlines er bredden på flytoalettene bare 61 centimeter. Til sammenlikning er det omtrent samme bredde på en gjennomsnittlig oppvaskmaskin.

Krympende toaletter

Trenden med minskende toalettplass startet med Delta Air Lines i 2014, fortsatte med American Airlines i fjor, mens United Airlines slang seg på i sommer. De nye, trangere toalettene frigjør plass til seks flere passasjer om bord på flyet, ifølge flyprodusenter.

Men toalettene er ikke det eneste som har krympet over åra. Den gjennomsnittlige bredden på et flysete har sunket fra 45 centimeter til 41,2, mens den gjennomsnittlige bredden på midtgangen har sunket fra 89 til 78 cm - til og med 71 cm på noen fly.

- Jeg måtte vri kroppen min for å komme inn. Det var ukomfortabelt.

Det sier 173 cm lange Eddie Santos - ifølge nettsida Stuff - i forbindelse med et toalettbesøk på en flyreise mellom Los Angeles og Washington.

- Helt latterlig. Dersom jeg hadde vært større, ville jeg ikke fått plass, sier en annen flypassasjer, Melody Arganda. Hun klarte å klemme seg inn på toalettet, men det var så trangt at lårene berørte veggene.

Bekymret for overvektige

I en kommentar som er blitt publisert av The Guardian, slår journalisten Phoebe-Jane Boyd et slag for komforten til større flypassasjerer. Hun skriver at hun har lært å tilpasse seg: Armlener kan løftes opp og sikkerhetsbelteforlengere kan tas i bruk - dersom de ikke blir konfiskert i sikkerhetskontrollen.

- Å få plass på i et 61 cm bredt rom er ikke bare en utfordring - det er nesten umulig.

- Dersom flyselskaper ikke er villig til å gi oss mer rom, kan større passasjerer bli tvunget til å revurdere å bestille seg flybillett i det hele tatt, raser hun.

John Breyault, nestleder i det amerikanske forbrukertilsynet, er imidlertid litt skarpere i kritikken, og mener at flyselskapene ikke behandler kundene sine som mennesker.

- Denne trenden er bare nok et eksempel på at flyselskaper behandler kundene sine som bonuspoeng - ikke som mennesker.

- Jeg utfordrer hvilken som helst flyselskapsansatt til å bytte bleie på et gråtende spedbarn på et to fot stort toalett, sier Breyault.

DRAMATISK: Et fly fra Southwest Airlines forsøkte i helgen å lande på Ronald Reagan Washington National Airport - uten å lykkes. På videoen kan man se flyet forsøke å lande, men på grunn av den sterke vinden må piloten gi opp. I området var det vindkast over 100 km/t. Video: Andrew Clegg via CNN Vis mer

- Feilaktig premiss

Alison McAfee, talsperson for amerikanske flyselskapers fagforbund Airlines for America, er uenig med Breyault. Hun argumenterer med at flyselskapene har investert milliarder av dollar for å oppgradere romflatene og for å gi passasjerer flere muligheter.

- I 2017 har flyselskapene investert omtrent 19,9 milliarder dollar for å forbedre produktet og gi forbrukerne en bedre reiseopplevelse. Dette inkluderer nye, større fly, større hattehyller og ulike fasiliteter som kunder ønsker seg når de er ute og reiser.

- Ideen om at flyselskaper med intensjon gjør reiseopplevelsen eller sikkerheten dårligere, er et feilaktig premiss.

Talsperson for United Airlines, Maddie King, sier at deres nye fly er bygd etter standardmål i industrien. Talsperson for American Airlines, Joshua Freed, sier at selskapet ikke er alene om de krympende toalettene. Mens Delta Air Lines ikke ønsker å svare på hvor mange av deres fly som er utstyrt med trangere toaletter.

Alle sier imidlertid at de ikke har opplevd at passasjerer klager på toalettene.