KAN TENKE SEG Å STÅ: En undersøkelse Respons analyse har gjennomført for reisebyrået Ticket, viser at tre av ti nordmenn kan tenke seg ståplass på flyet dersom prisen er tilstrekkelig lav Foto: GARY PORTER / MILWAUKEE JOURNAL SENTINEL / NTB SCANPIX
KAN TENKE SEG Å STÅ: En undersøkelse Respons analyse har gjennomført for reisebyrået Ticket, viser at tre av ti nordmenn kan tenke seg ståplass på flyet dersom prisen er tilstrekkelig lav Foto: GARY PORTER / MILWAUKEE JOURNAL SENTINEL / NTB SCANPIXVis mer

Tre av ti kan tenke seg ståplass om bord i flyet om prisen er lav nok

SAS og Norwegian: - Ingen planer om å innføre ståplasser.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): En undersøkelse Respons analyse har gjennomført for reisebyrået Ticket, viser at tre av ti nordmenn kan tenke seg ståplass på flyet dersom prisen er tilstrekkelig lav.

På spørsmålet: «Kan du tenke deg å velge ståplass på flyet på reiser som tar maksimalt en time?», er svarene som følger:

• Ja, om prisen er halvert i forhold til ordinær billettpris - 9 prosent

• Ja, men bare om prisen er svært lav eller nesten gratis - 23 prosent

• Nei - 66 prosent

• Vet ikke - 3 prosent

Unge mest positive Det er de unge som skal være mest positive til ståplasser om bord. Så mange som 47 prosent i aldersgruppa 18-29 år kan tenke seg ståplass på flyet, skriver Ticket i en pressemelding.

20 prosent av de mellom 65 og 79 år kan tenke seg ståplasser, og menn er mer villige til å vurdere ståplasser enn kvinner.

- Det finnes helt klart interesse for ståplasser på korte strekninger om prisene er betydelig lavere, sier Ellen Wolff Andresen, Markedssjef i Ticket i pressemeldinga.

- Ikke fleksibelt nok Lavprisselskaper som kinesiske Spring Air og irske Ryanair er blant flyselskapene som har ønsket å kunne tilby ståplasser, og flyprodusenter forbereder seg på den nye trenden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Airbus har ifølge pressemeldinga registrert patenter på sine nye seter som tar mindre plass, og gjør at det blir mulig med flere passasjerer:

- En del produsenter har lansert forslag til løsninger på ståplasser. Vi har sett på noen av disse, men har så lang konkludert med at slike løsninger ikke egner seg for den fleksibiliteten vi vil ha om bord i vår flåte, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Dagbladet.

For SAS's del skal flyene den ene dagen fly kortere ruter innenlands, mens dagen etter kan de måtte fly tur-retur Gran Canaria.

- Bryter med forventningen SAS sin kjernegruppe er de som flyr fem ganger i året eller mer, og selskapet har en god del undersøkelser som underbygger at disse passasjerene heller vil ha komfort både i lufta og på bakken, forteller informasjonssjefen:

- Noe så drastisk som ståplasser bryter nok med forventningene disse har, sier Johansen.

Hvis etterspørselen etter ståplasser skulle bli stor ser han likevel ikke bort fra at det vil komme tekniske løsninger som ivaretar sikkerheten på en tilfredsstillende måte om bord i fly.

Heller ikke lavprisselskapet Norwegian har planer om ståplasser om bord:

- Vi har overhodet ingen planer om å innføre ståplasser om bord i våre fly. For det første ønsker vi at passasjerene skal ha en behagelig reise og for det andre er ikke våre flytyper sertifisert for bruk av ståplasser, skriver kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i en SMS-til Dagbladet.