SOVE LENGE: Helgas døgnrytme kan du ta med deg langt inn i uka. Foto: COLOURBOX
SOVE LENGE: Helgas døgnrytme kan du ta med deg langt inn i uka. Foto: COLOURBOXVis mer

Treig start på uka - derfor er du trøttest NÅ

Når døgnet forskyves i helga, kan det ta flere dager å hente seg inn igjen

(Dagbladet): Du ikke bare føler deg treig mandag morgen, du er det også. En ny studie fra Rush University i Chicago viser at reaksjonstida blir nedsatt mandag morgen. Dette kan vedvare helt til onsdag.

Det tar lang tid å fremskynde døgnet igjen.

-Som tommelfingerregel kan en si at det går å fremskynde døgnet med cirka én time per døgn. Men det er store individueelle forskjeller, sier Ståle Pallesen, psykolog og professor ved Universitetet i Bergen.

Indre biologisk klokke
En endring av søvnrutinene på bare to timer kan gjøre at du bruker lengre tid på å reagere, viser undersøkelsen fra Rush University.

- Det er godt kjent at for lite søvn påvirker reaksjonstida, sier førsteamanuensis ved Universitetet i Tromsø, Oddgeir Friborg.

- Man fungerer dårlig mandag morgen når man forsinker leggetid og tida man står opp i helgene. Dette skyldes at den indre biologiske klokka forsinkes i forhold til det ytre miljøet, sier Pallesen.

Din biologiske natt slutter cirka to timer før du våkner når du kan sove så lenge du vil.

- Det er to ting som gjør at man fungerer dårlig om morgenen når døgnet forskyves. Det ene er at det ifølge din biologiske klokke fortsatt er natt og du er derfor innstilt på å gå på lavgir. Det andre er at det blir vanskelig å sovne inn og du får et søvnunderskudd.

Forsinker døgnet
Den biologiske klokka trenger likevel ikke bruke så lang tid på å hente seg inn igjen etter helgas rangel.

- Utskillelsen av melatonin forskyver seg litt, men ikke like mange timer som det du var oppe over normal leggetid. Hvis du legger deg litt tidligere lørdag enn fredag kveld, er mye på plass til mandag, sier Friborg.

Det er lett å forsinke døgnet. Forsøk der personer har vært innelukket i en bunker uten å vite når det er natt og dag, har vist at den indre biologiske klokka er litt lenger enn døgnets 24 timer, gjerne 25 timer. Å forskyve døgnet i helgene blir på den måten en selvpåført jetlag.

Når kvelden kommer vil en person med normal døgnrytme skiller ut søvnhormonet melatonin, samt få en senkning av kroppstemperaturen. Om den biologiske klokka er forsinket, vil disse biologiske prosessene inntreffe mye seinere. Da kan det fort bli vanskelig å sovne.

Start en time senere

Universitetet i Bergen og Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer, SOVno, publiserte tidligere i år en artikkel som viste at skoleungdom presterte bedre om skoledagen startet én time senere på mandager.

- Det er godt mulig at folk ville fungere bedre om de begynte en time seinere på jobb mandag, sier Pallesen.

Søvnunderskudd kan også føre til overvekt. Det apetittstimulerende hormonet grelin øker ved lite søvn, mens det apetittdempende hormonet leptin minker.

- De som sover lite har i gjennomsnitt en høyere kroppsmasseindeks enn de som sover sju til åtte timer per natt, sier Pallesen.

- Dette gir også mer nattespising. Skiftarbeidere er i en sårbar situasjon, sier Friborg.