UTE I AKTIVITET: Harald Myhre holder styrken oppe ved å trene sykkel tre—fire ganger i uka. — Nå lever jeg sånn jeg ønsker å gjøre. Jeg har alltid likt ski, sykkel og annen aktivitet, og nå gjør jeg det uten problemer, sier han. Foto: ANITA ARNTZEN
UTE I AKTIVITET: Harald Myhre holder styrken oppe ved å trene sykkel tre—fire ganger i uka. — Nå lever jeg sånn jeg ønsker å gjøre. Jeg har alltid likt ski, sykkel og annen aktivitet, og nå gjør jeg det uten problemer, sier han. Foto: ANITA ARNTZENVis mer

Tren deg bedre av leddsmertene

Mange rammes av smerter i leddene. Trening kan hjelpe mer enn operasjon.

(Dagbladet):
Her er risikofaktorene og de tidlige tegnene på slitasjegikt i knær og hofter. Og - det er lurt å ta tak i symptomene tidlig-

- Kneet er mye mer utsatt for skader enn hofta. Vi vet mindre om hva som påvirker hofteartrose, og det er kanskje mer genetisk, sier May Arna Risberg, professor ved Idrettshøgskolen og forskningsleder ved NIMI.

Artrose, ofte kalt slitasjegikt, er den vanligste revmatiske sykdommen i Norge. Men at aktivitet sliter på leddet, er en myte.

- Vi vet at høy kroppsmasseindeks (BMI) er en sterk risikofaktor for kneartrose. Tidligere er det spekulert i om hard trening for dem med høy BMI også øker risikoen for artrose, fordi den mekaniske belastningen på leddet øker. Men det fant vi ikke, verken for kne- eller hofteartrose.

- Budskapet er at det ikke er farlig å trene selv med overvekt eller fedme, sier Paul Jarle Mork, førsteamanuensis ved Institutt for bevegelsesvitenskap ved NTNU.

Hans funn, basert på data fra Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT), ble publisert i Journal of Epidemiology and Community Health i fjor.

VANLIG: Artrose - eller slitasjegikt - er den vanligste revmatiske sykdommen i Norge. Foto: COLOURBOX
VANLIG: Artrose - eller slitasjegikt - er den vanligste revmatiske sykdommen i Norge. Foto: COLOURBOX Vis mer

Menisk-symptom

Såkalt degenerativ menisk i kneet er et forstadium til artrose, ifølge Risberg. Nå forskes det på hvordan disse pasientene best kan behandles.

- Tidligere har ortopedene operert ut deler av denne menisken, og det viser seg å ikke være det beste. Det vi vet i dag, er at pasientene får en korttidseffekt, men ti år seinere har de mye mer kneartrose, sier hun.

SMERTEFRI: Harald Myhre ble kvitt knesmertene ved hjelp av trening. Foto: ANITA ARNTZEN
SMERTEFRI: Harald Myhre ble kvitt knesmertene ved hjelp av trening. Foto: ANITA ARNTZEN Vis mer

Doktorgrad

På kort sikt gir trening bedre resultater på muskelstyrke og funksjon i kneet enn operasjon hos personer med meniskskader, viser forskningen til Silje Stensrud, som nylig disputerte for doktorgrad ved Syddansk universitet.

Hun har i samarbeid med NAR og Nimi utviklet et treningsprogram for personer med meniskskader, og sammenliknet funksjon i kneet med etter operasjon.

- Treningsprogrammet inkluderte både øvelser som utvikler balanse, med vippebrett og puter, og styrketreningsøvelser med tunge vekter. Den intensiteten og belastningen må til for å øke muskelmassen, og pasientene tåler det godt, sier Stensrud.

- Vi vet at en operasjon kan gi økt risiko for artrose. Men ved å øke muskelstyrken på forsiden av låret og rundt kneet, kan vi muligens hindre utviklingen av artrose. Dette forsker vi videre på, sier hun.

Hennes forskning støttes av en ny studie i New England Journal of Medicine.

Småverking

Dagbladet har tidligere skrevet om en oppsummering av flere studier i BMC Medicine, som finner at trening har en effekt mot spesielt kneartrose. Forskerne bak tar til orde for mer intensiv trening for både de med kne- og hofteartrose.

Risberg mener det er viktig å kjenne tidlige symptomer, så man kan trene målrettet for å forebygge utvikling av artrose og minske smertene.

- Det kommer ofte gradvis, som småverking når man beveger seg og går. Ofte merker man det spesielt godt når man er ute og går i nedoverbakke, i marka eller på fjellet.

- Både for kne- og hofteartrose er det viktig å søke informasjon og behandling tidlig, sier hun.

Hardtrening for hofta

Det finnes mye mindre forskning på trening ved hofteartrose enn ved kneartrose, påpeker Kristian Austreim, spesialfysioterapeut ved St. Olavs Hospital.

Han har nylig gjennomført en pilotstudie der fem pasienter var gjennom et treningsprogram på ti uker med intervalltrening og hard styrketrening for muskler rundt hofteleddet.

- De var stive og støle i starten, men det ble lettere etter hvert. At alle klarte å gjennomføre opplegget, var kanskje det viktigste funnet.

- Funnene tyder på bedre selvopplevd funksjon og bedre fysisk form, men det var for få deltakere til å si noe sikkert om effekten, sier Austreim.