GODE RÅD: Ved idylliske Sognsvann i Oslo viser Cathrine Larsåsen sine beste treningstips. Se øvelsene nederst i saken. Foto: ANITA ARNTZEN
GODE RÅD: Ved idylliske Sognsvann i Oslo viser Cathrine Larsåsen sine beste treningstips. Se øvelsene nederst i saken. Foto: ANITA ARNTZENVis mer

Tren som «Skal vi danse»-Cathrine

10 enkle og effektive øvelser.

FLERE TIPS: Kjøp dagens God torsdag og få treningstips og øvelser fra håndball-ess Kristian Kjelling og ballerina Maiko Nishino, i tillegg til Cathrine Larsåsen.  Foto: ANITA ARNTZEN
FLERE TIPS: Kjøp dagens God torsdag og få treningstips og øvelser fra håndball-ess Kristian Kjelling og ballerina Maiko Nishino, i tillegg til Cathrine Larsåsen. Foto: ANITA ARNTZEN Vis mer
Foto: ANITA ARNTZEN
Foto: ANITA ARNTZEN Vis mer
Foto: ANITA ARNTZEN
Foto: ANITA ARNTZEN Vis mer
Foto: ANITA ARNTZEN
Foto: ANITA ARNTZEN Vis mer
Foto: ANITA ARNTZEN
Foto: ANITA ARNTZEN Vis mer
Foto: ANITA ARNTZEN
Foto: ANITA ARNTZEN Vis mer
Foto: ANITA ARNTZEN
Foto: ANITA ARNTZEN Vis mer
Foto: ANITA ARNTZEN
Foto: ANITA ARNTZEN Vis mer

- Jeg har alltid kastet meg ut i ting, og tatt konsekvensene etterpå. Hvis jeg faller, reiser jeg meg alltid igjen, sier norgesmester i stavhopp Cathrine Larsåsen (25).

Sognsvann i Oslo bader i sol. Larsåsen skal snart ut på ei av ukas siste treningsøkter. EM i mars og VM i august venter. Det er nå grunnlaget for neste sesong skal dannes.

Men siden slutten av august har hun kombinert friidrettstrening med deltakelse i «Skal vi danse». Hun har svingt seg over parketten, til stor applaus og høye poeng fra dommerne.

- Jeg tror dansen vil gi positiv uttelling på stavhoppinga. Jeg blir bare bedre og sterkere av å kaste meg ut i nye utfordringer, smiler hun.

Nederst i saken kan du lese Laråsens beste treningstips.

Mot OL 2016 Den harde satsinga på stavhopp begynte i 2004. Hun fikk høre at norgesrekorden i stavhopp ikke var slått på ti år. «Den skal jeg jammen slå», tenkte hun. Hun satset hardt og 1,5 år senere var rekorden hennes. Nå holder hun norgesrekorden på 4.01 meter.

Hun ble ikke tatt ut til OL i år, men nå jobber hun med en fireårsplan fram mot neste sommer-OL.

Artikkelen fortsetter under annonsen

— I 2016 er jeg 29 år, og jeg tror det er en perfekt alder å gjøre det bra i, sier hun.

Inspirert av morens kamp Manglende motivasjon er et problem for mange. Til syvende og sist er det deg selv det står på, mener Larsåsen.

- Hvis du har liten treningsmotivasjon, må du hjelpe deg selv. Gjennomfør målene du har satt deg. Hvis du har prøvd hardt, men det likevel ikke går, må du gi deg selv et klapp på skuldra. Aldri gi opp! Veien til målet gir deg så mye livskvalitet og erfaringer at den av og til kan være like viktig som selve målet ditt.

Selv henter Larsåsen viljestyrke fra faren som er eks-fotballspiller, og mora som har kjempet hardt mot sykdom.

- Da jeg var liten, fikk mamma plutselig leddgikt. Hun mistet følelsen i beina, og måtte krabbe rundt på gulvet med meg og broren min, sier Larsåsen.

- Nå ser mamma helt frisk ut, selv om hun ikke er det. Hun klager aldri, og alt hun viser for oss barna, er en sterk mamma. Hennes kamp mot sykdommen har alltid inspiret meg til å stå på og ikke gi opp.

Denne saken ble først publisert i Dagbladets magasin God torsdag den 18. oktober.