TRIVSEL OG HELSE: -Jeg har måttet legge konkurranseinstinktet på «hylla», men jeg er likevel fysisk aktiv. Det har mye å bety for trivselen og helsa, sier Berit Høyvik (70). Hun har byttet løpeskoene med ski og sykkel - og gåturer med staver. Foto: Kristin Roset
TRIVSEL OG HELSE: -Jeg har måttet legge konkurranseinstinktet på «hylla», men jeg er likevel fysisk aktiv. Det har mye å bety for trivselen og helsa, sier Berit Høyvik (70). Hun har byttet løpeskoene med ski og sykkel - og gåturer med staver. Foto: Kristin RosetVis mer

Trening i godt voksen alder viktigere enn da du var 20

Å holde kroppen i aktivitet når du blir eldre er mer nødvendig enn noen gang. Her ser du hvorfor.

Vi møter Berit Høyvik i skisporet. Hun er 70 år og er svært glad i å holde seg fysisk aktiv. Før var løping det kjekkeste, men etter at hun fikk artrose i knærne har langrenn, sykling og gåturer med skistaver blitt «redningen». Da får hun ikke smerter på samme måte som hvis hun skulle løpe.

- Har vært svært aktiv

- Jeg har deltatt i Birkebeinerrennet, Birkebeinerløpet og Birkebeinerrittet i mange år. Og det har gått veldig bra med mange gode plasseringer i klassen min, men nå er det slutt. Artrosen gjør at jeg må finne en treningsbalanse, og ikke minst variere treningen. Det setter likevel ikke en stopper for å komme seg ut, men konkurranseinstinktet har jeg måtte legge på hylla, forteller den spreke dama som opprinnelig er fra Askvoll i Sogn og Fjordane - og som har arbeidet som anestesisykepleier i mange år.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag

MÅNED

Prøvetilbud*

1 kr

(0,03 kr per dag)

KJØP MÅNED

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

MÅNED 1 kr per måned. 0,03 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris (99kr/mnd) når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

UKE

55 kr

(7,86 kr per dag)

KJØP UKE

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

UKE 55 kr per uke. 7,86 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

3 MÅNEDER

249 kr

(2,77 kr per dag)

KJØP 3 MÅNEDER

Kjøp nå
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

3 MÅNEDER 249 kr per kvartal. 2,77 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

ÅR

60% rabatt*

318 kr

(0,87 kr per dag)

KJØP ÅR

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

ÅR 318 kr per år. 0,87 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris (795kr/år)når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

• Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris.
  • *Fornyes til normalpris etter gratisperioden (99kr/måned) (795kr/år).
  • Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.