NØDVENDIG TRENING: Yngvar Andersen gir deg et treningsopplegg for å komme i gang. Foto: Øistein Norum Monsen
NØDVENDIG TRENING: Yngvar Andersen gir deg et treningsopplegg for å komme i gang. Foto: Øistein Norum MonsenVis mer

- Trening skal ikke være morsomt

Se NRK-Yngvars tips for å komme i gang.

 Yngvar Andersen, personlig trener og eier av Mykjemeir, er lei av illusjoner. Han mener ideen om treningsglede og at litt er bedre enn ingenting gjør at færre kommer i gang med treninga. At det i realiteten ikke handler om å finne en treningsform man kan kose seg med, men om å bite tenne sammen og trene.

- Drit i motivasjonen. Se på det som en jobb som må gjøres. Er du utrent vil det være en stor utfordring å trene tre timer i uka. Det vil gjøre vondt, sier han.

Gjort riktig er det ikke morsomt, verken under økta eller etterpå. Så, etter en måneds tid, vil det snu.

- Med tre timer trening i uka vil du se store resultater etter en måned. Da vil motivasjonen komme, lover Andersen.

Et treningsopplegg for å komme i gang ser du nederst i saken.

Føler seg lurt Han leder programmet «To buksestørrelser ned», som startet på NRK1 denne uka. Gjennom hele januar skal Andersen følge seerne og tre utvalgte gjennom den første prekære måneden.

TEST DEG SELV: Før du begynner å trene i januar, test egen form. Spring 1 km... Foto: Øistein Norum Monsen
TEST DEG SELV: Før du begynner å trene i januar, test egen form. Spring 1 km... Foto: Øistein Norum Monsen Vis mer

- Ideen om treningsglede er reell, men det tar litt tid. Derfor tror jeg mange føler seg lurt av treningseksperter som hele tiden snakker om at det skal være lystbetont, sier han.

- Jeg syns ofte det er morsomt å trene, men det kan også være et pes. Og jeg har trent hele mitt liv. Det finnes ingen magisk grense, ingen oppskrift for å bare kunne kose seg med trening, sier Andersen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han har vært personlig trener i 12 år. Også han lokket med treningsgleden i begynnelsen.

- Å være personlig trener er en læringsprosess også for meg. Etter hvert har jeg sett at denne innfallsvinkelen er helt feil. Jeg mener ikke at trening skal være et vanvittig hardkjør, men det er bedre å finne realistiske og overkommelige mål som betyr noe for hver enkelt person, sier Andersen.
  Litt ikke bedre Holdningen om at det å røre seg litt er bedre enn ingenting, hjelper heller ingen, mener han.

- Det er selvfølgelig bedre å bevege seg. Men konsekvensen av denne holdningen er at mange definerer seg som mosjonister fordi de rusler en tur med hunden en halvtime to ganger i uka. Når de så ikke merker noen virkning, gir de opp og tenker at det ikke er poeng i å trene, sier Andersen.

Å starte opp for ambisiøst kan også ende med at det blir med nettopp ambisjonene.

...TA ARMHEVINGERFoto: Øistein Norum Monsen
...TA ARMHEVINGERFoto: Øistein Norum Monsen Vis mer

- Noen starter med en voldsom treningsmengde. Dette fører ofte til skader, men også en mental nedtur når man plutselig ikke får til seks timer i uka, sier han.

- Vi trenger en avmystifisering av trening. Det har blitt så mye fokus på motivasjon og mål, puls og oksygenopptak. Det trenger ikke være så komplisert.
  Test deg selv Han anbefaler tre timer trening i uka, fordelt på en time styrke og to timer utholdenhet, den ene intervall.

- I tillegg skal summen av all hverdagsaktivitet som trappegang, sykling, å gå til jobb eller butikken, være minst en time. Har man kun fått 30 minutter innen søndag kan man redde uka med en halvtimes gåtur, sier Andersen.

- Se muligheter, ikke begrensninger. Har du trøbbel med å springe, velg sykling eller svømming. Har du vondt i en skulder, tren styrke på andre områder. Det finnes ingen unnskylding for ikke å trene.

Med dette vil utrente etter en måned merke tydelig effekt. Motiverende resultater som vil gjøre det vanskelig å ikke fortsette, mener Andersen.

- Jeg anbefaler sterkt å teste egen form med enkle øvelser før oppstart og igjen etter en måned. Det er min beste metode for å fremme motivasjon. Det er alfa og omega å se resultater på en enkel måte, sier Andersen.

...OG PLANKENFoto: Øistein Norum Monsen
...OG PLANKENFoto: Øistein Norum Monsen Vis mer

I tråd med myndighetenes anbefaling om en halv times aktivitet per dag mener Andersen at tre timer i uka er et minimum.

- Men folk trenger en konkret oppskrift, og det vil jeg bidra med. Den virker. Det er tøft, men levelig. Holder man seg til tre timer trening og en time hverdagsaktivitet resten av livet er det nok for å få alle fordeler som fysisk aktivitet kan gi.

- Det er lurt å huske at uka har 168 timer når man skal lete etter disse tre timene man må trene. Er man slapp, blir man mindre slapp. Er man ulykkelig, blir man mindre ulykkelig. Trening løser ikke alle problemer, men når man er i god form er alt, absolutt alt lettere å hanskes med, sier Andersen.