Treninga som gjør deg minst ti år yngre

Slik trener Jann.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Ifølge Statistisk Sentralbyrå har tiden eldre i alderen 67 til 74 år bruker foran TV-skjermen økt med en og en halv time siden 1971, og utgjør nå over en tredjedel av tiden de eldre bruker på fritidsaktiviteter. De ser på TV nesten tre timer hver dag.

- Mange eldre er redde for å trene og tror de kan bli skadet. Sannheten er at inaktivitet, og ikke aktivitet, er livsfarlig.

I TOPPFORM MED STAVER GIR OVERSKUDD: Jann Pettersen takker trening for både helsa og overskuddet han føler i hverdagen. Foto: BJØRN LANGSEM Jann Pettersen (81) er den eldste som har gått til sydpolen. Han  holder formen på topp med å gå og jogge i motbakker med staver.- Jeg trives med å trene, og det gir meg masse overskudd til alt det andre jeg gjør. - Jeg jobber jo fremdeles som blikkenslager, og bærer mye. Også er jeg med barnebarna mine og går tur, og prøver å få med meg når de spiller fotballkamper og rir, sier Jann Pettersen på 81 år, som fremdeles eier og driver sitt eget blikkenslagerfirma.Han har nesten 100 maraton fra hele verden bak seg, og omtrent like mange skirenn. Han var ishockeytrener for olympialaget i 1964 og har trent en rekke andre topplag og klubber innen ishockey, ski og fotball. Det ligger kanskje i genene: Hans bestefar er nemlig Jørgen Stubberud, som var en av de åtte mennene på Amundsens ekspedisjon til Sydpolen i 1911.Amundsens klokke- Bestefar fikk en gullklokke av Amundsen. Den arvet jeg og tok med da jeg gikk til Sydpolen i 2011. - Der stod Jens Stoltenberg og tok oss imot. - Jeg viste Stoltenberg klokka og sa: Her ser du, nå er den her igjen, 100 år siden sist, sier Pettersen og ler.Han var da den eldste som har gått til Sydpolen, 78 år gammel. I dag har han roet seg ned litt, og har gått over fra hardtrening til jogging med staver i skog og mark. For han handler det like mye om naturopplevelser og trivsel som å holde vekta.Bedre form- Men siden jeg begynte med denne treningsformen for fem år sida, har jeg blitt i enda bedre form, sier Pettersen, som gikk 350 mil på ski i fjor.Han mener at det er alt for lite fokus på hvordan eldre kan holde seg i form, og har derfor laget et treningsprogram for eldre.- Jeg trener på den måten selv, og har ikke fått noen skader. De som følger treningsprogrammet og kommer i bedre form, kan gradvis legge på flere dager med trening, mer bakkegange og lengre turer. - Men jeg ser ikke hensikten med å ta seg ut og krabbe i mål. Du skal bli andpusten og varm, og og det skal være gøy å trene, sier han.

- Det å gå i motbakker slik at du blir andpusten i noen minutter er veldig god trening for eldre. Maksimal styrketrening av beina er også veldig viktig - i 90 prosent av den daglige aktiviteten er strekkapparatet i beina vesentlige.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn