EI GOD ØKT: Fem treningsmetoder er vurdert. Vinneren er den optimale for fettforbrenning. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
EI GOD ØKT: Fem treningsmetoder er vurdert. Vinneren er den optimale for fettforbrenning. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Test av treningsmetoder:

Treningsformene som forbrenner mest fett

Om testvinneren: «Det ingen andre treningsaktiviteter som gir samme utslag på kalori- og fettforbrenningen».

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Forskning indikerer at den høyeste absolutte andelen av fett som energisubstrat er omkring 80–85 prosent av maksimal hjertefrekvens. Dette er en intensitet som du kan opprettholde over 1–3 timer, og avhengig av din treningstilstand, forteller Espen Tønnessen.

Han jobber i dag som faglig studieleder for Bachelor i fysisk aktivitet og ernæring ved Høyskolen Kristiania. Tidligere var han fagansvarlig for utholdenhet i Olympiatoppen.

Han sier at hvis du skal forbrenne en stor andel fett per tidsenhet, altså øke det absolutte forbruket av fett, bør du velge utholdenhetsaktiviteter som aktiverer en stor andel av kroppens muskelmasse.

Løping, langrenn og roing er eksempler på slike utholdenhetsaktiviteter.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn